Breitling kontra Longines, avagy két érdekes öreg
automata bemutatása
Jelen írásomban két, korban
egymáshoz igen-igen közel, stílusában, műszaki megoldásaiban azonban igencsak
távol álló órát mutatnék be. Az egyik egy aranytokos Longines, amely
kifejezetten elegáns, ugyanakkor kényes modell, a másik egy szintén igen
visszafogott, klasszikus eleganciájú, ám a maga korában igencsak
strapabírónak számító Breitling. Lássuk hát elsőként a
Longinest! Elegáns, finom megjelenésű óra, és az automaták esetén nem túl
gyakori módon kis másodperces kivitelű. A tok egyszerű, két részes masszív 14
karátos aranytok, benne sárgaréz tokbetéttel – egészen szokásos megoldás. Az
óra 1954-es évjárat, a tok az USA-beli Wittnauer-Longines gyártmány, ez anno
a vámszabályok miatt készült így, ugyanis a svájci szerkezetet az USA-ban
készített tokba szerelve belföldinek minősült, így jóval kisebb vámterhek
sújtották. Emiatt a Longines tudtommal vegyes-vállalati formában működött
együtt a jónevű USA-béli Wittnauer ékszerészcéggel, és ezek a tokok
jellegzetesen mások, mint az európai piacra készültek – a szerkezetek persze
azonosak. A tok állapota remek, a számlap azonban felújításra szorult egy
beázás miatt – ez a tok nem biztosított különösebb védelmet. A szerkezet egyszerűen beül a
tokgyűrűbe, és a számlapon támaszkodik, más rögzítése nincs is – meglehetősen
megszokott megoldás volt annakidején. Emiatt a számlap és annak lábai is erősre
méretezettek, nincs is ezzel gond. A szerkezet Longines 19A típusú, 17 köves,
nagyon szépen kidolgozott, gyöngyözött felületű, finom megjelenésű – és
meglehetősen szennyezett, akadozva, bágyatagon lengedezik, bizony ráfér a
nagytakarítás! Először is leemelem a rotort.
Ezt egy kis csavarral rögzített acélnyelv tarja a helyén. Az automatika
meghajtását a rotorra felütött kis szívidom biztosítja, ez elég érdekes
megoldás, általában excentert alkalmaznak. A szívgörbe profilja – amelyet az
összes kronográf nullázó elemeként már ismerhetünk – arról nevezetes, hogy
kerületének – bármely irányból is járjuk be – egyetlen legmélyebb pontja van,
így tehát ha ezt megtámasztjuk egy csúccsal vagy görgővel, akkor nyugalmi
helyzetben mindig ezen pontnak megfelelően egy adott pozícióban áll meg. Itt
ez úgy van méretezve, hogy a rotor nagyjából a korona irányában áll meg
mindig – vagyis a „lógatott” kézen lefele néz, és a kéz bármilyen
elmozdulására kilendül ebből a helyzetből. Érdemes közelebbről is szemügyre
venni az automatikát! Nos, ez egy klasszikusan
egyszerű CAM automatika, láthatóan közvetlen leszármazottja a kalapácsos
konstrukcióknak, olyannyira, hogy vélhetően egy ilyen szerkezet
áttervezéséből született. Az elv igen egyszerű: a rotor szívidomát egy kis,
rugóval nyomott karon levő görgő támasztja meg, így bármilyen irányú
elmozduláskor a kar is elmozdul, és egy kis acélkilinccsel foganként tolja
maga előtt az automata felhúzó kerekét. Ezt a kereket egy másik kis rugós
kilincs biztosítja visszafordulás ellen. A konstrukció igen kis elmozdulást
is hasznosít, ellenben nagy elmozdulásokat is csak kismértékben tud
hasznosítani – valamit valamiért.. A kidolgozás szép, különösen gondos
részlet, hogy a kis acélgörgő belsejében nagyméretű zafír csapágyat
láthatunk, ezen forog a görgő. Ez valóban egy igénybe vett rész, célszerű is
volt minőségi módon kivitelezni. A rotor maga bronz csapágyat foglal magában,
és ezen forog el a központi, fix acél tengelyen. Maga az automatika
tulajdonképpen roppantmód egyszerű, az alábbi alkatrészekből áll: Leemelve az automatikát egy
önmagában (kézi-felhúzósként) is tökéletesen működőképes Longines 19 típusú
15 köves alapszerkezetet láthatunk, amely az alapszerkezettől csupán a
rugóházba tett csúszófékben tér el. Megnövelték az alaplemez átmérőjét is –
ez a szerkezet eredendően a felső csapágylemezek által mutatott átmérőjű
lenne, de ez semmiféle szerkezeti változtatást nem igényelt, így egy jól
bevált, minőségi alapszerkezetre lehetett automatát építeni – így járt el
anno a Rolex és sokan mások is: A szerkezetet megfordítva is
látható a gondos kidolgozás. Az alaplemez itt is gyöngyözött, a kidolgozás
kifogástalan. A felhúzó-állító szerkezet klasszikus, egyszerű körmös
konstrukció, legfeljebb az az érdekes, hogy még egy biztosító rugót
alkalmaztak a váltókarnál. Ennek oka feltehetően az lehetett, hogy mivel anno
még túl sok tapasztalat nem volt az automatákkal, ezért tartottak attól, hogy
a biztosító rugó esetleges törése esetén károsodhat a szerkezet. Ebben a
konstrukcióban (és persze a sok másféle automatában) ugyanis a felhúzó
automatika tekeri a hornyos kereket (és az egész koronát is), és e kis
szerkezetben a hornyos keréknek van olyan köztes állapota, ahol a mutató és a
felhúzó szerkezetet mindegy „rövidre zárja”, így esetleges károsodást okozhat
az ilyenkor „blokkoló” automatikában. Nem hiszem, hogy erre amúgy valaha is
sor kerülhetett volna, de mindenesetre felkészültek mindenre. A futómű ellenben tényleg
abszolút hagyományos, semmi különlegesség nincs benne. Áll a szokásos
órakerékből, közkerékből, másodperckerékből – amelynek a számlap felé
kivezetett tengelyén ül a másodpercmutató – és a gátkerékből. Szépen
kidolgozott, konvencionális megoldás, az egész futómű egy híd alatt bújik
meg: A rugóház is konvencionális kialakítású,
egyszerű acélszalag rugósfékkel, és különösebb kopás nélkül, ellenben
tisztességesen elszennyeződve. Kis is kell tisztítani alaposan! A billegő kis, filigrán, ám
finom kidolgozású alkatrész. Arany csavarokkal, Breguet spirállal szerelt,
precíz jószág. A hajszálrugó rendesen felmágneseződött, össze-összeragadt,
csak alapos, többszörös demagnetizálástól jött teljesen helyre. Az
ütésbiztosítás egészen hagyományos Incabloc, érdekes viszont, hogy a fedőkő
színtelen zafír, amelynek nagy előnye, hogy könnyen szemügyre vehető a
csapágyak és az olajozás állapota: A horgony kis, láthatóan
kézzel, reszelővel is „fazonírozott” kis híd alatt ül (az igazítás gyári, még
nikkelezés előtt történhetett). Ez igen alaposan megfogja, megvezeti a
picinyke, ám egészen kirívóan gyönyörűségesen kidolgozott horgonyt. Ilyen
szép horgonyt csak jobb Rolexekben és veretes régi zsebórákban szokott látni
az ember, gyönyörűen eldolgozott élek, polírozás, érdemes megnézni! A mutatók sárgára edzett
acélból készültek, és a számlapot is megtámadó beázás az ő állapotukon sem javított
túl sokat… Rozsdátalanítás után a végüket újrafestettem világító LC33-as
festékkel, az eredeti állapotnak megfelelően. A szerkezet összerakva
szépen, hibátlanul jár, a vibrográfon egyenes, bizalomgerjesztő vonalat húz.
A pozíciókat váltogatva pici, pár másodperces, de azért érzékelhető helyzeti
hibát mutat, nyilván lapos spirállal rosszabb lenne az eredmény, de a finom
méretekhez és az apró billegőhöz viszonyítva ez is jó eredmény, az óra közel
kronométer pontosságot is tud teljesíteni. Megjelenése is szép, klasszikus,
elegáns: Térjünk akkor hát át a következő
„versenyzőre”, jöjjön a Breitling! A márka mindig is
hangsúlyozottan sportos arculatához mérten ez az óra rettentő visszafogott,
mondhatni klasszikusan elegáns. Még a megelőző, ékszeróra jellegű Longineshez
mérten is visszahúzódó, egyszerű megjelenésű. A számlap szép, eredeti
állapotú, rajta elhasználódás csak egész csekély mértékben látható, picit
„érett” lett, de ettől talán még szebbé is vált, mint a jó óbor. J Ez az óra az 1950-es évek közepe-vége felé
készülhetett, tehát hasonló korú a Longineshez, de műszaki megoldásaiban
erősen más irányvonalat képvisel. A tok itt is kétrészes, de
egészen más kialakítású. Kissé kúpos, kecses kialakítású réz tokközép
csavaros acél hátlappal. A tokgyűrű krómozott, nagyon szorosan ül a helyén,
és a szerkezetet hozzá két csavarral rögzített acélnyelv fogja hozzá. A
tokgyűrű moccanás nélküli helyzetét egy, a hátlapba illeszkedő acélrugó
biztosítja, és mind a hátlap, mind a korona csöve gumigyűrűvel tömített. Az
órában egyszerű plexi van, ám a tok pereme kettős, a belső, kissé nagyobb
átmérőjű peremen ül fel tulajdonképpen a plexi, de felette van egy
késélességű kis körbefutó perem, amely kissé belevág a beszorított plexibe,
így biztosítva a vízzáróságot. A tok nem komoly nyomás elviselésére készült,
de egy kis vízbemártás vagy ráfröccsenő víz nem tud neki ártani. Állapota
megfelelő, megbízhatóan zár, de korántsem olyan érintetlen, mint a Longines
aranytokja, mind a hátlap, mind a tokközép láthatóan kopott, a márkajelzett
korona is kissé lekerekedett, az aranyozás eltűnt róla. Polírozás és
újraaranyozás után szép állapotú, de így is látható, hogy ezt az órát nagyon
sokat használták, érdemes tehát megnézni, milyen hatással volt ez a
szerkezetre! A szerkezet Felsa Bidynator
4000 típusú, tehát nem a Breitling saját szerkezete – mint ahogy ilyet sajnos
a Breitling soha nem is készített, haragszom is e miatt a cégre. Persze az
óra ettől még lehetne remek, és saját szerkezettel is lehet igen középszerűt
is alkotni.. A szerkezet 21 köves, 1942-től gyártott konstrukció, a Bidynator
típuscsalád elnevezés is utal a mindkét irányba felhúzó automatikára.
Kifejezetten minőségi órák számára készítették, találkozhatunk vele korabeli
jobbféle Dubey&Schaldenbrand, Enicar, Fortis, Girard-Perregaux, Juvenia,
Marvin stb.. órákban is. Szépen kidolgozott, de külön nem díszített, igen jó
állapotú szerkezet, azonnal feltűnő érdekes ütésbiztosítással. A számlap felől is ez köszön
vissza: semmi különös, de minden a helyén van. Erős, robusztus felhúzó-állító
szerkezet, és feltűnő, hogy a váltókart rögzítő rugó (szotoár) nincs a
szerkezetben, feltehetően a tömített korona kényelmesebb mozgathatósága miatt
nagyobb holtjátékot adtak a felhúzó-tengelynek. A kidolgozás itt is jó, de ez
feltehetően a gyári állapot, hisz ez a szerkezet eleve igényesnek készült. A rotort egy kis, a tengely
közelében egy nyilacskával is szimbolizált irányba eltolható biztosító rugó
rögzíti a tengelyhez, amely szépen polírozott kis acél tengely, fixen
beépítve az automatika hídjába. A rotorban rubin csapágy-gyűrű gondoskodik
annak könnyű mozgásáról, és az automatát a rotorral egybeütött kis fogaskerék
húzza. Lebontva a felső hidat szemügyre vehető a teljes automatika: Az elv tulajdonképpen
egyszerű, két, tengelyirányban kis mértékben elmozdulni képes fogaskerekecske
gondoskodik a rotorról kapott nyomaték átadásáról, egyszersmind a szükséges
irányváltásról. Az óramutató járásával egyező irányba forgó rotor esetén az
alsó kis kerék eltávolodik az automatika első közkerekétől, a vele
kapcsolatban levő felső viszont becsúszik annak fogai közé, és forgatja a
felhúzó-szerkezetet. Ellenkező irányú forgásnál a nyomaték az alsó kis
kereket tolja be a közkerék fogai közé, a felső kis kerék pedig szabadon fut.
Ezt a kis kereket egy, az automatika felső hídjában rögzített rugós nyelv is
biztosítja, míg az automata első közkerekét egy kis, karos kilincs foganként
biztosítja lefutás ellen. Viszonylag kis elmozdulásokat is jól hasznosít, és
ráadásul kész gyönyörűség hallgatni ahogy halkan percegve „racsnizik” a
mechanizmus. Az automatika fő
hordozó-lemeze egyben leszerelhető az alapszerkezetről, bonyolult formájú
híd, gyakorlatilag minden elem benne van csapágyazva. A két kis kilincskerék
alatt tapasztalható kizárólag minimális kopás, más jele a használatnak nincs
is az egész szerkezeten. A rotor tengelyét is ezen a hídon fogatták fel egy
kis acél korongban, három csavarral, nyilván, hogy ha megkopik, könnyen
cserélhető legyen. A megmaradt alapszerkezet itt
is jól működik kézi-felhúzósként, és jól el van rejtve a felső csapágylemezek
alatt. A motorrugó tengelye kapott csupán egy külön hidat, az összes többi
alkatrész egy közös híd alatt bújik meg, ha ezt a két hidat is összevonták
volna, igazi német stílusú ¾-es hídról beszélhetnénk. A rugóház elég érdekes
kialakítású, a magtengely egybe van építve a felső kilincskerékkel. Az
állapota jó, nem túl szennyezett és egyáltalán nem kopott, mosás után
kifejezetten újszerű benyomást keltő lett. A szép nagy felső hídba
alulról fixen be van építve a felhúzó-kerék, amelyet amúgy az automatika is
meghajt. Egy vállas csavar biztosítja, és külön kis acélgyűrűn fut –
átgondoltan egyszerű és gondosan kivitelezett konstrukció. A futómű tartalmaz némileg extrém
megoldást, mégpedig a tripla koszorújú közkereket, amely a másodpercmutató
kis magtengelyének meghajtásáról gondoskodik. Itt ugyanis két, picit
különböző fogszámú koszorú közé csúszó kapcsolattal egy harmadik, kicsit
„meghullámosított” fogaskereket tettek be, amelynek picit kisebb az átmérője,
de a fogszáma azonos a másodperctengely kerekét hajtó alsó kerékkoszorúval,
és fogai még éppen elérik azt. Mivel egymáson kicsit el tudnak csúszni, így
egy picit elfordulnak egymáshoz képest, és a másodperctengely kerekének
fogait mintegy villába fogják – biztosítva az a „lötyögés” ellen.. Nem egy
hétköznapi megoldás, az biztos, de a célnak jól megfelel. Kiemelve a futómű
kerekeit és a billegőt még egy híd és a horgony marad a szerkezetben: Az alsó híd biztosítja az
órakerék és a benne csapágyazott másodperctengely megvezetését. Ezt nem
kőben, hanem egy kis edzett acéllemezben csapágyazták (később készült kőben
futó, 25 köves kivitel is), de kopás így sincs rajta. A horgony hídja viszonylag
nagy, jól megvezetett, a horgony apró, szép kivitelű, kifogástalan, de nem
olyan szépen utána-munkált, mint a Longinesben. A billegő nagy, sokkal
nagyobb, mint a Longinesé (ez jó a pontosságnak), bár lengésszáma
mindkettőnek azonos (18000/h). Szép kivitelű aranycsavaros billegő, a
hajszálrugó azonban „mezei” lapos spirál, igaz kemény, keskeny, jó sűrű
menettel. Az ütésbiztosítás viszont
egészen unikum, igen jópofa kivitelű! A szépen megmunkált csapágyfészekbe
közvetlenül ül be a lyukaskő, és arra van ültetve a fedőkő, amely fixen bele
van dolgozva egy rugólemezes szélű kis csészébe. Ezt a rugózó csészét kell a
csapágyfészek peremébe beleforgatni. Kivenni sem volt egyszerű, de betenni
még nehezebb volt, a csapágyfészek pereme egy helyen van felnyitva, így a
csésze egyik, majd másik rugós peremét kell egymás után beakasztani, közben
óvatosan nyomva teljesen körbeforgatni a csapágycsészét. 3-4 kezűek komoly
előnyt élveznek a művelet közben! J A célnak azonban igen jól megfelel. Ez az
ütésbiztosítás amúgy feltehetően a Breitling „tuningja” a szerkezeten, mert
ennek a konstrukciónak a korai darabjai ütésbiztosítás nélkül, az 50-es
évektől pedig Incabloc ütésbiztosítással készültek. A hajszálrugókulcs alakja
és a billegő sem egészen úgy néz ki, mint a „szokásos” F4000 szerkezeteken,
így könnyen lehet, hogy itt is változtattak valamit az órán. A szerkezet összerakva nagyon
jó járásjellemzőket mutat. Meglepően jókat, jobbat, mint az amúgy
igényesebbnek tűnő kidolgozású Longines. Helyzeti hibát a lapos spirál
ellenére alig-alig lehet észrevenni, és használatban is tökéletesen pontos.
Meglepő az is, hogy annak ellenére, hogy a tok-hátlap állapota alapján ezt az
órát sokkal többet és intenzívebben használták, mint a Longinest, a szerkezet
tökéletesen jó állapotban volt, a tömített tok láthatóan igen sokat számít!
Tanulságos az automatikákat is összehasonlítani, ugyanis a Felsa szerkezet
egyértelműen jobban húz. A Longines megoldása olyan helyzetekben, amikor az
órát keveset „lengetik” (például ülőmunkát végzők esetén) nem igazán kedvező,
a rotor nem feltétlenül tér vissza az alaphelyzetébe, és a szívidom kis
meredekségű felső szakaszán nem biztosít kellő elmozdulást a felhúzó-karnak.
A Bidynator szerkezet azonban helyzettől függetlenül ugyanolyan
hatékonysággal hasznosítja az órát érő lökéseket. Összességében, ha
elvonatkoztatunk a Longines szerkezetének manufakturális voltától és
aprólékosabb kidolgozásától, akkor a járási jellemzők és a praktikum
szempontjából a Breitling semmiképpen nem rosszabb, de inkább jobb óra.
Elmondható tehát, hogy ha saját szerkezetet építeni nem is, de legalább a
piacon kapható szerkezetek közül jól választani tudott és tud a cég… J |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu