Az automata kronográfok korszakának hajnala, avagy két
(három) úttörő:
Ezen kis írás apropója egy
felújításra szoruló Seiko bemutatása. A két másik típust – egy Breitlinget és
a Zenithet – azért mutatom be szintén, mert a kép így teljes, ez a három modell
egy időben adott háromféle válasz ugyanazon feladatra. Sajnos Zenith
El-Primero fizikailag nem áll rendelkezésemre, így arról személyes
benyomásokat most nem tudok írni, hagyatkozni kényszerülök a szakirodalomra,
más tesztekre, és róla röviden, néhány képpel fogok megemlékezni. Prológus:
1968-at írunk. Az óraipar kiforrott, mechanikus modellek tömkelegét
gyártja, de viszketeg türelmetlenséggel keresik az új utakat. Ezen évben
jelenik meg az első kvarc karóra (a Seiko „előadásában”, analóg kijelzéssel).
Kiforrottak és terjednek a hangvillás modellek. Az órák mind nagyobb hányada
automata, a kézi felhúzású modellek ebben az időszakban egyre inkább háttérbe
szorulnak, az igény napi felhúzást, karbantartást, odafigyelést nem igénylő
órák irányába tolódik. Az eladott minőségi karórák nagyobb része már automata
(vagy elektromos, még korszerű a billegő-motoros kivitel, terjed a
hangvilla). A kronográfok mind olcsóbbak, gyakoribbak. De az összes kapható
modell kézi felhúzású. Az évtized igazán új vagy érdekes kronográf
konstrukciókat ez idáig valahogy nem volt képes felmutatni, a szerkezetek
zöme jóval korábbi werkek feljavítása, korszerűsítése. Sokan inkább
egyszerűsítenek, olcsóbb, igénytelenebb modellek jelennek meg (pl: Valjoux
7733/34, a későbbi Poljot 3133, amely egy alsóbb kategóriás, karos kapcsolású
kronográf-szerkezet, ellentétben a cégre korábban inkább jellemző nagyon
igényes, a Patek-Philippe, Vacheron-Constantin, Rolex által is használt,
oszlopkerekes konstrukciókkal). Még nem érződik a 70-es évek nagy válsága,
amelyet a későbbi olcsó, távol-keleti kvarcóra-dömping fog okozni, a cégek
bizakodóan tekintenek a jövőbe, fejlesztenek. Nagy az igény automata
kronográf szerkezetekre, de ilyen a piacon ekkor nincs. A háttérben
nekilátnak többen is efféle konstrukcióknak, és 1969-ben egyszerre három
konstrukció is megjelenik a piacon, máig vitatott elsőséggel. Ez a három: a
Zenith és a Movado által közösen fejlesztett El-Primero (mint neve is
mutatja, a Zenith szerint egyértelműen ő az első, ami akár igaz is lehet), a
Breitling, a Hamilton-Büren és a Heuer-Leonidas konzorciumok által közösen
fejlesztett Cal11 (amely néhány nappal vagy előbb, vagy később lett
bemutatva, mint a Zenith, egészen biztosat én nem tudok mondani, de hogy a
hivatalos bemutatásuk között szó szerint csak napok teltek el, abban mindenki
egyetért, így bátran tekinthetjük őket egykorúnak), és szép csöndben a Seiko
saját szerkezete. Ez utóbbi egyes források szerint már 1968-ban piacra került
– Japánban – de biztosat legfeljebb a három gyár archívumának áttúrása után
lehetne mondani. Ami biztos: a feladat nem is volt olyan egyszerű. A piacon
levő kronográf konstrukciók ugyanis gyakorlatilag kivétel nélkül a „régi
iskolát” követték, felső hidakkal, a szerkezetre ráépülő kapcsolószerkezetekkel.
Az, hogy egy meglévő kronográf szerkezetet egyszerűen átalakítsanak
automatává, az nem volt könnyen megoldható, a szerkezet nagyon jelentős
átalakítása nélkül ugyanis elfogadhatatlanul vastag szerkezet adódott volna.
A megoldás tehát vagy egy amúgy is lapos automata szerkezet kronográffal való
valamilyen kiegészítése, vagy teljesen új konstrukció kidolgozása volt. A
Breitling az előbbit, a többiek az utóbbi megoldást választották. Ennyit az
előzményekről, és lássuk akkor magukat az órákat! Nos, vegyük akkor a „versenyzőket”,
elsőként, az összehasonlítás kedvéért a Zenith-et (egy modern, mai Rainbow Fly-Back modell képében): A képekre kattintva azok
kinagyíthatók! Ezt
a szerkezetet a Zenith meglehetősen kompromisszummentes konstrukcióként
alkotta meg, mindazonáltal a szerkesztési alapelvek a 60-as évek elveit
tükrözik. A szerkezet két meghatározó jellemzője a kronográf oszlopkerekes
vezérlése és a billegő igen magas, 5Hz-es lengésszáma (36000/h féllengés). Ez
utóbbi előnyös a billegő szabályozhatósága és a külső lökésekre való kisebb
érzékenysége okán, hátrányos a nagy igénybevétel, így nagyobb szervizigény –
ennek elmulasztása esetén pedig a nagy kopás – miatt. A szerkezet bizony jól
mutat: A werk 31 köves,
közép-rotoros kivitelű. Az alapmodell egyszerű gyűrűs dátumos, és
óra-percgyűjtőkkel ellátott, kis másodpercmutatós típus, de létezik csak
percgyűjtős, teljes naptáras, holdfázisos, fly-back (mint a fenti képeken),
sőt, ma már örök-naptáras, nyitott billegős, mi több, tourbillonos kivitele
is. Nagyon igényes, gondos kivitelű szerkezet, a kidolgozás kifogástalan, az
anyagválasztás tartós, megbízható szerkezetet sejtet. A dátummutató szerkezet
már a legelső példányokon is gyors váltású, amúgy egyszerű felépítésű
szerkezet, működési elve az alábbi képen jól látható: A szerkezet fölé szerelt
automatika meglehetősen hagyományos konstrukció: Az automatika működése a
fenti képeken a rotor kétirányú mozgása esetén látható. A súlyos, gondosan
golyóscsapágyazott rotor miden irányba húz, nyomatékát hat elemből álló lánc
továbbítja a rugó kilincskerekéhez. A nagy lengésszámú kronográf-szerkezet
„etetésére” aránylag nagy és erős rugót rejtő rugóházat alkalmaznak. A
kapcsolószerkezet kisebb „lengetést” nem hasznosít nagyon jól, és a
meglehetősen nagy áttétel miatt aránylag lassan húzza fel az órát. Sok mai,
alakzáró kilincsekkel készülő, újabb konstrukció lényegesen gyorsabban képes
az óra felhúzását biztosítani, de ez a probléma nem nevezhet igazán
gyakorlatinak, egy átlagos módon hordott óra esetén a konstrukció teljesen
megbízható, állandó felhúzottságot képes biztosítani. A szerkezet lapos
Nivarox hajszálrugóval, minőségi Glucidur billegővel készül, és igen pontos,
a ma készülő modellek a kronométer (C.O.S.C.) minősítést gond nélkül
teljesíteni tudják, bár a tesztek szerint a lapos hajszálrugó okozta
pozícionális hiba bizony észrevehető. A kronórész azonban igazán
mintaszerűen kidolgozott, konvencionális, oszlopkerekes-kapcsolókerekes
kivitel, finom és igényes kidolgozással. A konstrukciótól elvárhatóan finoman
kezelhető műszer. A fenti képen látható a nullázó-rendszer működése, és az
is, hogy ez a szerkezet mennyire „iskolapélda” módon megoldott,
konvencionális felépítésű darab. A relatíve igen sok alkatrész, összetett
szerkezet azonban itt is karbantartásra, ápolásra érzékeny. A szerkezet
igényes voltát az is mutatja, hogy Daytona automata kronográfjai számára a
Rolex is ezt választotta alapszerkezetként, igaz, több módosítást is
bevezetett rajta, példának okáért módosított automatikával, és a Rolex saját,
28800/h lengésszámú, hajszálrugókulcs nélküli, „Microstella” szabályozású
billegőjével készítette saját óráit (amelyek pontosabbak is, mint az
alapmodell). Lássuk most a Breitlinget: Ez
az óra más, ez nem vitás. Ez a modell félreismerhetetlenül magán viseli a
70-es évek forma és ízlésvilágát. Azonnal szembetűnik a „rossz helyen lévő”,
bal oldali korona, míg a kronó kapcsológombjai a „jó oldalon” vannak. Fura,
de vitathatatlanul karakteres. Az órának nincs másodpercmutatója, a két
segédszámlap és a középmásodperc-mutató a kronóhoz tartozik, az óra 30 perc –
12 óra gyűjtőszámlapokkal rendelkezik, 6 óránál a dátumablak látható. A
fémbetétes plexiüveggel készült szögletes nemesacél tok 3 bar-ig vízálló,
tehát az óra nem való búvárkodásra, de azért nem kell minden esőcsepptől
félteni. A tokot felnyitva a kronográf-történelem egyik legnagyobb
zűrzavarára vethetjük tekintetünket, ez az óra irdatlanul, első pillantásra
az áttekinthetetlenségig bonyolult: Azután azért felfedezhető
a rendszer a zűrzavarban. Ez egy himbás kapcsolószerkezetű konstrukció,
bonyolultságát nagyban növeli, hogy mind a perc, mind az óraszámláló ugró
számlálású, és a másodperctengely két átellenes oldalán foglalnak helyet, így
számos közkerékre volt szükség, és a gyűjtők nullázásáról is önálló karok
gondoskodnak. A kronó egy (a 7750-nél is alkalmazott) billenő
fogas-tengellyel, nem pedig kapcsolókerékkel dolgozik. De elnézve a képet,
felmerülhet a kérdés: mitől automata ez az óra, hol az automatika? Nos, ez a
szerkezet ebben is unikum! Ez ugyanis egy – eredetileg középmásodperces,
ezért esett áldozatul a másodpercmutató – 17 köves Buren mikro-rotoros
automata szerkezetre épül, erre építettek rá egy Dubois-Dépraz fejlesztésű
kronográf-modult. Az alapszerkezet elrendezése miatt vált lehetetlenné, hogy
a felhúzó-állító szerkezet és a kronográf kapcsolószerkezete egy oldalon
legyen (a mai modulkronó konstrukcióknál ezt megkerülik úgy, hogy a kronográf
modulok a számlap alá kerülnek, és a korona és a kapcsológombok nincsenek egy
síkban), ezért a baloldali korona. Az egész konstrukció nagyjából
áttekinthető az alábbi három, a szerkezetről készült robbantott, eredeti
katalógusból származó ábrán: Az
első képen kiválóan látszik, hogy a kronográf hídja gyakorlatilag egyben
leemelhető – az ettől még működőképes – alapszerkezetről. Közöttük a
kapcsolatot csupáncsak a 8086-os számmal jelölt billenő fogas-tengely
biztosítja. A második képen látható a mikro-rotoros automatika, amely egy
masszív, ám elég picinyke rotorral biztosítja a felhúzást. A kép közepén a 1521-es
számú rugós kilincskerék egészen hasonló konstrukcióval biztosítja az óra
felhúzását, mint a Zenithnél. A harmadik képen az egyszerű, gyors
dátumállítási lehetőséggel nem rendelkező ugró dátummutató sémája látható. Az
alapszerkezet konvencionális, gondosan kivitelezett, 19800/h lengésszámú,
szintén lapos Nivarox hajszálrugóval és Glucidur billegővel készült. Az óra
megfelelően pontos, már az első verziók is képesek voltak a C.O.S.C
kronométer követelményeit teljesíteni. De a mikro-rotor nem jeleskedik a
felhúzásban, meglehetősen lassan jut el a teljes felhúzottságig, ezért az
átlagosnál lényegesen kevesebbet mozgó használóknál nem árt egy-két naponta
egy kicsit kézzel is utána húzni. A későbbi (Cal12-15) fejlesztett, 21600-ra
növelt lengésszámú, apró részletekben finomított kivitelek ebből a
szempontból talán jobbak voltak. De átlagos hordás mellett az óra felhúzódik,
az automatika teljesíti feladatát. Megemlíteném még, hogy a kapcsolóhimbás
kronográf szokatlanul finoman, az oszlopkerekes konstrukciókkal vetekedő
módon, puhán és pontosan kapcsolható, a szerkezet a tömített gombok ellenére
kényelmesen és precízen működik, a mai, esetenként brutális erővel kapcsolható
modul-kronóknál sokkal finomabb. Az is előny, hogy a szerkezet robusztussága
miatt bonyolultsága ellenére a karbantartással szemben igénytelen, általában
nem kímélt, elhanyagolt, elszennyeződött állapotban is tisztességgel
helytáll. Jöjjön hát a Seiko: Ez az óra is tipikus 70-es
évekbeli modell. Állapota azonban ramaty, a tok matt, karcos, az üveg mélyen
összekaristolt, a számlap világító festése penészes, elszíneződött, a korona
nem eredeti, valami vicces kis töpörtyű koronával pótolták. De az óra ezzel
együtt hiánytalan és működik, ígéretes alapja egy felújításnak! Az
óra a legegyszerűbb alapmodell. Másodperc-30 perc gyűjtőszámlappal készült,
nap-dátum kijelzéses. A külső tachiméterskála inkább csak dísz, de a belső,
számlap körüli skála a koronával forgatható. A koronát befelé nyomva
gyorsan állítható a dátum, tovább nyomva a nap is (váltva a japán és angol
kijelzés között is). Az órát – a japán automatákra jellemző – sajátságos
módon a koronáról nem lehet felhúzni, a felhúzásról az automatika gondoskodik
(tessék szépen lengetni.. J ). Az óra 70m
vízállóságot ígér, ez komoly érték, elvileg korlátozottan akár
könnyűbúvárkodásra is feljogosító számadat! Az óra tokja igen masszív acél, a
hátlap vastag, csavaros. Az üveg csaknem sík, vastag kristályüveg, ez a
karcoknak jobban ellenáll, mint a Breitling plexiüvege, ám ha egyszer
összekarcolódik – mint esetemben – akkor igen keserves csiszolásnak nézünk
elébe. A hátlapot lecsavarva elénk tárulnak az óra belsőségei: A szerkezet igen
visszafogottan, némi gépi csíkozással díszített, jól kidolgozott, de ez itt
Európában még díszítetlennek számít. Rögtön szembetűnik a méretes
közép-rotor, a nagy, ütésbiztosított billegő és a kronográf oszlopkereke.
Hurrá, oszlopos kerék, ezek szerint igen komoly kronográffal állunk szemben?
Nos, ez majd kiderül a későbbiekben!
Először is az órát szétszedem. A korona gyorsan, a váltókar gombjának
benyomásával kihúzható. A werket közgyűrű tartja a helyén, nagyon könnyen
kiemelhető. A tok azonban meglepően bonyolult felépítésű, csak szedem-szedem
széjjel, és egyre újabb gyűrűk, közdarabok settenkednek elő. Ritkán látni
ilyet, érdemes megnézni a tok részeit! No azt biztosan nem
állíthatjuk, hogy a konstruktőrök a tokkal szűkkeblűen bántak volna, ez biz
tisztességgel meg van csinálva! A közgyűrűk is precízen esztergáltak,
hajszálpontosan illeszkedik minden a helyére (a kosztól persze nem is akarnak
szétjönni, a képen a már kitisztított, de még fel nem köszörült-polírozott
részeket láthatjuk). Derék, ez biztató! És mégis, az ügyes optimalizálás itt
is felismerhető. A két nyomógomb egyszerű csőben mozog – precízen tömítve –
és rögzítéséről a kiszélesedő véget körbefogó két, egymással szembefordított
közgyűrű gondoskodik, amelyek mellesleg a szerkezetet is tartják. A
Bretilingben itt csavarmenetes rögzítés van, amely lényegesen több
megmunkálást igényel, s így jóval drágább. A feladatot ellenben a Seiko
megoldása is jól megoldja.
Lássuk akkor most a szerkezetet! A konstrukció 17 köves, ránézésre
rendezett, jó minőségű, de láthatóan tömeggyártásra optimalizált jószág. A
rotor egy csavarral rögzített, egy téglalap alakú tengelycsonkon. Alóla
golyóscsapágyas híd bukkan elő: Leemelve a hidat elénk tárul
a szerkezet teljes automatikája, amely három – írd és mondd három! –
alkatrészből áll: Bizony, ez egy CAM
rendszerű automatika! A kivitelezés zseniális, a japán mérnöki lelemény
csúcsa! Ennél egyszerűbb automatát már nem is lehet készíteni! Az egész áll a
felső hídból, amelyben a golyóscsapágy belső magjának felső része a rotor
négyszögesen kiképzett tengelye. Alul nem középpontosan egy csapot
alakítottak ki, és kész is az excenter. Ebbe illeszkedik a rugós villa rubin
kőcsapágya, alatta a kronográf hídján egy polírozott acél lemezke van
elhelyezve alsó csapágyfelület gyanánt. A rugós villa magjából a rubin
kőcsapágy egy kicsit kiáll, míg a golyóscsapágyból excentrikusan kiálló csap
vállasan, „trombitaszerűen” kiképzett. Így a villa felül a csap vállán és a
kövön, lefelé pedig a villából kiálló kövön fekszik fel, legtöbbször rubin
súrlódik acélon. A villa két végén kiedzett húzókarmok vannak kialakítva, és
az automata felhúzó kereke közvetlenül a rugó kilincskerekét húzza. A
golyóscsapágy finoman kidolgozott, kotyogása nincs, és egy fuvallatra is
elfordul. A CAM rendszer pedig a rotor legkisebb mozgását is kiválóan
hasznosítja. Bizony, ehhez a konstrukcióhoz az IWC külön, a csapágyazott
rotor-tengelyre felcsavarozható szívidomot, azt letapogató két rubingörgővel
ellátott villát – amelyet saját tengelyben, két csapágykőben csapágyaztak –
és két rugós húzókarmot alkalmazott. Ez a szerkezet gyakorlatilag ugyanolyan
jól ellátja a feladatát, ráadásul még tartós is, említésre méltó
elhasználódás, kopás nem látszik raja, ám sokkal egyszerűbb. Alább láthatjuk
az automatikától már megfosztott szerkezetet. Lent látható az automata kerék
kapcsolódási pontja a szerkezethez, és a kronográf felső hídja is. A
kronográf hídját leemelve szemügyre vehető annak mechanizmusa. Ránézésre
furcsán egyszerű, az embernek hiányérzete van. Itt még valahol
kapcsolókeréknek kellene lennie, nemdebár? No azt itt hiába keresünk! De van
pár érdekesség! Lent látható a hajtórugó kilincskereke, alsó élénél az
egyszerű, kilincsként is funkcionáló kilincsrugó. Tőle balra az automata
felhúzó kerekének alsó csapágya. Feljebb láthatjuk a kronográf másodperc
kerekét, balra felette a percszámláló felé dolgozó közkereket, és fent a
percszámláló kerekét. Két piros „pipával” jelölve a nullázót, illetőleg az
azt működtető kart. A nullázás jószerint ennyiből áll, a nyomógomb rugó
ellenében befelé tolja a nullázó kart, amely azonban csak akkor nyomható be,
a az oszlopos kerék megfelelő állása azt megengedi. Ez esetben a kar
elfordítja a nullázó lemezt, amely rácsap a másodperc és percszámláló
tengelyén levő szívidomra, és a mutatók nullára ugranak. Alább látható a
percszámláló közkereke és alulról maga a percszámláló kerék, rajta a
szívidommal. Pici, de tisztességesen kidolgozott alkatrészek:
Járjuk kicsit körül a kronó működését! A leemelt felső kronóhídról
könnyen megérthető a tulajdonképpen igen egyszerű működési elv:
Mint látható, a nullázó kart most kis kék „pipa” jelöli. Jól látható,
hogy a kar jobb oldalán levő ütköző csak akkor engedi a kart előre mozdulni,
ha az oszlopos kerék pozíciója olyan, hogy a kis ütköző vég két oszlop közé
esik. A zöld pipával jelölt kis kar a kronográf start-stop gombjával
működtethető. Ez csupán fordít egyet-egyet az oszlopos keréken. A kronó
működtetését a két piros pipával megjelölt fékező villa végzi. Ezeket rugó
nyitja széjjel, de az oszlopos kerék elfordulása váltakozva
kinyitja-becsukja. Csukott, azaz álló helyzetben az oszlopos kerék olyan
pozícióban van, hogy ilyenkor nullázni is lehet. Nyitott villaállásnál (járó
kronónál) az oszlopos kerék a nullázást megakadályozza. Sőt, a brutális
felhasználók sem tudják eltörni az oszlopos kerék fogait, ugyanis nem
közvetlenül a nullázó kart nyomjuk, hanem az azt billentő kart, rajta egy kis
emelővel. Amely járó állásnál akadálytalanul behatol az oszlopos kerék fogai
közé. Álló helyzetben azonban a kis emelő fennakad a kerék fogán, és
elfordulva tulajdonképpen az oszlopos kerék fogára támaszkodva tolja el a
nullázókart. Az oszlopos kerék fogaira így legfeljebb a visszatérítő rugó
ereje hat. Apropó, rugók! A japán tervezők itt is kitettek magukért a
racionalizálás tekintetében! Alább látható a kronórész két rugója, valamint a
nullázást végző lemez és a másodpercszámláló kerék. A két rugó igen
sokoldalú, azon túlmenően, hogy mindkét végük egy-egy kart tol, emellett a
balra látható rugó egy, a másik egyenesen két kart egyszersmind biztosít is
azok tengelyén. A Zenithben v. a Breitlingben ehhez négy rugót és négy
csavart biztosan felhasználtak volna! Ám a fentiekből még mindig
csak az derül ki, hogy az oszlopos kerék nyitogat egy fékvillát. No de hol a
kapcsolókerék? Hogy is lesz ebből kronográf? Alant látható egy csipeszbe
fogva a konstrukció lelke, a másodperckerék: Ez egy igazi
finommechanikai remekmű! A legfelül látható rugózó kar egyfelől biztosítja a
szívidomot a tengelyen, másfelől a felső nyúlványa az, amely minden
fordulatnál egy foggal a percszámláló kerekét továbbítja. Alatta egy finoman
kidolgozott acél csapágycsészében rugós csúszó tengelykapcsoló van
kialakítva. A fékező villa ezt megemeli, és megszünteti a kapcsolatot a
másodperckerék és a tengely között, így a másodperckerék forog tovább, míg a
csapágycsésze – és a hozzá mereven rögzített tengely – megáll. Ha a villa
elengedi őket, akkor a kronó elindul. Nullázásnál a csapágycsésze a fékező
villában azért el tud fordulni. Hihetetlenül egyszerű konstrukció, de a kis
tengelykapcsoló nagyon apró és összetett szerkezet. Ha valakinek esetleg
deja-vu érzése lenne, nos hasonló működési elvű volt az 1940-es években a
Pierce híres Cal134-es szerkezete is. De ez a megoldás a végletekig
optimalizált, hogy mást ne is mondjak, a másodperckerék része a futóműnek!
Tovább bontva a szerkezetet, a kronográf hídját leemelve már csak a
futómű marad az órában. Látható, hogy a közkereket és a gátkereket a
kronográf hídjában csapágyazták. De van még egy legalsó híd, ebben a
perckerék van csapágyazva. Itt megfigyelhető az igen egyszerű körmös-kerék,
amely csak a mutatók állításában vesz részt, hisz az óra a koronáról nem
húzható fel. Ezzel sokat egyszerűsödött az igényes acél alkatrészek miatt
amúgy általában relatíve drága állítószerkezet. Mellesleg a korona tengelyén
látható a belső tachiméter-skála állítását végző kis fogaskerék is. Az alsó híd lebontása után
már csak a perckerék, a gátkerék, a horgony és a billegő marad: A
horgony kicsiny, tisztességesen, gondosan kivitelezett, tipikus tömeggyártott
konstrukció. Megmunkálása hibátlan, de mindenből épp annyi és úgy van rajta
elkészítve, ahogy az feltétlenül szükséges. A billegő átmenő felső hidas, kis
vakfuratokkal kiegyensúlyozott, egyszerű konstrukció, lapos hajszálrugóval,
ám jó anyagból, a spirál Nivarox, a billegő itt is Glucidur, v. hasonló
ötvözet. Extravagancia nélküli, de elegendően pontos konstrukció. Az
óra modern és összetett naptárszerkezetet kapott. Ez mutatja a napot és a
dátumot. A napot két nyelven is választhatjuk, jelen esetben az angol és a
japán az alternatívák. A dátumgyűrű az óramutató járásának megfelelően, a
napgyűrű azzal ellentétesen forog. Az óra a Zenithtől és a Breitlingtől
eltérően gyors dátumállítási lehetőséggel is bír. A koronát befelé nyomva lép
a dátum, tovább nyomva a nap is. Ez utóbbi féllépésnyit, tehát egy teljes
benyomásra előbb a másik nyelvre vált, majd újabb nyomásra a következő napra.
Persze ilyenkor a dátumot is váltja, de ez nem gond, igen gyorsan lehet akár
egy teljes hónapnyit is „nyomkodni” rajta. A dátumtárcsák lassan ugró
váltásúak, a váltások láthatóak. Az óra általános állapota
nem rossz. A szerkezet kicsit piszkos, de nem elhasználódott, takarítás és
olajozás után finoman működik, a billegő egészséges, szép lengésekkel
dolgozik. A számlap sem rossz, de a sötétben világító foszforos festés az
órajelző indexekben megpenészedett, befeketedett, a mutatókon úgyszintén. Ezt
eltávolítom, és világító LC33-as festékkel újrafestem őket: Az
üveg volt a leginkább küzdelmes, a csúnyán összekaristolódott üveget finom
(800-1000-1200) csiszolópapírokon felcsiszoltam, majd cézium-oxidos
fényezővel izzadtságos munkával fényesítettem. A végeredmény elfogadható, a
csúnya nagy karcok eltűntek. Sajnos ezekhez az órákhoz eredeti üveget
szerezni olyan nehéz, hogy annál még a polírozás is járhatóbb út. Az üveg
amúgy közvetlenül az erős, tömítő gumigyűrűben ül, a nyomás csak még jobban a
gumiba préseli, így az egyszerű konstrukció ellenére hihető a 70m vízállóság. Az
óra összeszerelés után kifogástalanul működik, a járása is nagyon pontos. A
kronó nullázó gombja azonban rettenetesen nehezen jár, esetenként szinte
lehetetlen benyomni, a nagy erőszükséglettől félő, hogy kár teszek a
mechanizmusban. A szerkezetet megvizsgálva megtalálom a hiba okát: A
nullázó-gomb állását határoló rugós pecek fészke nagyon berágódott, és
annyira mélyen ül benne a nullázókar pecke, hogy időnként egyáltalán nem
lehet belőle kiugrasztani. A mély bemaródás vállát elpolírozom, és láss csodát:
a nullázó gomb szinte ellenállás nélkül, könnyedén benyomhatóvá válik. Más
probléma nincs is, az óra teljesen kifogástalanul működik, összerakva és egy
szép bőrszíjjal kiegészítve jól is mutat: A
szerkezet – módosításokkal – immáron három évtizede a Seiko mechanikus
csúcsmodelljei közé tartozik. Készült
(már a kezdetektől) óra-gyűjtővel is ellátva, manapság van kis másodperc-mutatóval
és járástartalék-kijelzővel felszerelt változata is (nem is olcsón). Az óra
kellemes méretű, jól leolvasható. Engem zavar, hogy nem lehet koronán
keresztül felhúzni, de el kell ismerni, hogy a CAM automatika itt
elképesztően jól működik, szélsebesen felhúzza az órát, alig negyedórányi
hordás után már nyugodtan akár egy napra letehetjük, van benne „elég töltés”.
A rotort lengetve szemmel is látható, ahogy a jól eltalált áttétel hogy húzza
a kilincskereket. Kijelenthető, hogy ez az automata lényegesen jobban
teljesít, mint a Zenith, vagy a Breitling rugófelhúzó konstrukciója,
függetlenül attól, hogy a célnak azok is megfelelnek. A kronó gombjainak
kezelése nem túl lágy, az egyszerűsített oszlopkerekes konstrukció
erőszükséglete a start-stop gombnál talán picit nagyobb a két svájci
vetélytársénál, de ez azért könnyen jár, a javítás után a nullázó gomb szinte
akadálytalanul mozog. A kezelés mindenképpen finomabb, mint a ma gyakori
egyszerűbb modulkronók esetenként szintén igencsak férfiasan kattogtatható
gombjainál. A kronó tökéletesen működik, a konstrukciót „kiakasztani” épp
egyszerűsége okán lehetetlen, mindig az teszi, amit tennie kell. A
tengelykapcsolós konstrukció előnyeként megemlítendő, hogy bekapcsolási hiba
egyáltalán nincs. A hagyományos, kapcsoló kerekes-tengelyes másik két
konstrukció nem ment ez alól, bár a hiba kicsi, a Breitlingon néha negyed-fél
másodperc közötti „kóválygást” rendez gyors ki-be kapcsolgatáskor a
másodpercszámláló, a Zenithnél a hiba még kisebb, de esetenként észrevehető.
Összességében jól látható, hogy tulajdonképpen mivel is „hengerelte le” a
70-es években a japán óraipar a Helvét tradíciókat: nagyon-nagyon átgondolt,
a végtelenségig optimalizált, a lehető legolcsóbban gyártható, de
versenyképes képességű-minőségű szerkezeteket készítettek. A Seiko 6139B
nyersebb benyomást kelt, mint a két svájci konstrukció, és össze nem
hasonlítható módon egyszerűbb amazoknál, az El-Primerot is felülmúló
bonyolultságú Cal11-hez viszonyítva nagyjából ötödannyi alkatrészt tartalmaz,
de tulajdonképpen ugyanazt tudja, és a megbízható, gyors felhúzás
tekintetében még minőségi előnye is van. Mindkét svájci konstrukcióról
ránézésre látszik, hogy ezek sokszorosan magasabb áron állíthatóak elő, és a
70-es évek végének nagy racionalizálása emiatt maga alá is temette őket
(szerencsére legalább az El-Primerot nem végleg). Ha röviden össze kellene
foglalni a három szerkezet jellemzőit, akkor az alábbiakat tartanám
fontosnak: El-Primero:
Tradicionális, iskolapéldaszerű, de bonyolult konstrukció. Magas
lengésszám. Aránylag lassú felhúzás. Nagy pontosság. Az átlagosnál nagyobb
karbantartásigény, de jó megbízhatóság. Kiváló minőség, finom kezelhetőség.
Exkluzivitás, magas presztízsérték és ár. Breitling Cal11: Szinte minden elemében
rendhagyó konstrukció, itt-ott ötletszerű megoldások, túlzottan is bonyolult.
Lomha felhúzású automata. Megbízható kronográf, robusztus kidolgozás, csekély
karbantartási igény. Jó minőség, aránylag finom kezelhetőség, nagy pontosság.
Exkluzivitás, magas presztízsérték és ár. Seiko 6139B: Rendhagyó, de nagyon átgondolt, a
végletekig leegyszerűsített konstrukció. Nagyon gyors felhúzású automata,
ellenben koronán át nem húzható. Nagyon megbízható és karbantartással szemben
végtelenül igénytelen, olyan kenetlen és szennyes állapotban is még
használható, amilyenben egy El-Primero már nem működne. Korszerű naptármodult
tartalmaz. Megfelelő minőség és tartósság, megfelelő kezelhetőség. Különösebb
presztízsértéke nem volt (ma sincs), ára sem magas. Aki nagyon olcsón igazi
mechanikus kronóra vágyik, válassza bátran! Epilógus: Az 1970-es évek vége igazi
„éhínséggel” ért fel a svájci óraipar számára. A nagy tradíciókkal rendelkező
iparág a teljes megsemmisülés peremére került, a rövid életű, de
hihetetlenül, a nevetségességig olcsó, ám pontos, és alapvetően megbízható
japán kvarcóra áradat miatt a vevők elfordultak a sokkal gondosabban
kidolgozott, igényesebb, tartósabb, de összehasonlíthatatlanul drágább svájci
mechanikus óráktól. A svájci óraipar rosszul mérte fel a helyzetet, a
problémát alapvetően a Japánok kvarc szerkezetek terén meglévő komoly
lépéselőnyének tulajdonították, és válaszul minőségi kvarc (és hangvillás)
szerkezetek kifejlesztésével reagáltak. Ebben az időszakban számos ilyen
szerkezetet épített be a legtöbb nagy nevű gyártó is. Ez azonban téves
helyzetértékelés volt, a vevők nem a svájci mechanikus órák pontosságát,
hanem azok árát kifogásolták, így a válság tovább mélyült. Bizony ez
időszakban teljesen tönkre ment a Breitling (a céget 20 ezer dollárért árulták!),
de nagy keservesen, és néha szedett-vedett modelleket kibocsátva végül
túlélte ezt az időszakot, míg a Zenith teljesen összeomlott, gyakorlatilag
megszűnt létezni, a gyárat bezárták, a gépeket eladták, a gárda szétszéledt,
a márka „alvó” állapotba került. A
Cal11 sorsát megpecsételte, hogy a gyártást alapjában végző Buren is a Zenith
sorsára jutott, és kínlódva evickélt a Heuer és a Hamilton is. Egy ilyen
drága és bonyolult szerkezet nem volt életben tartható. Ellenben a Seiko
számára ez maga volt az aranykor. A mechanikus órák ugyan náluk is háttérbe
szorultak, de a kvarc vonalon a cég soha nem látott virágzásnak indult, ekkor
nyerte el mai erejét. A fentebb bemutatott szerkezet, majd annak
továbbfejlesztett változatai a mai napig gyártásban vannak, és a japán
óraipar csúcsmodelljeit testesítik meg. A kvarcóra-korszak azonban nem
tartott örökké, a 80-as évek közepétől újra fellendülő ágba került a minőségi
mechanikus órák piaca, és a 90-es évekre a svájci óraipar visszanyerte régi
fényét, komoly racionalizálás után, és megfogyatkozott számú szereplővel, de
ismét vezető helyet vívott ki magának. A Zenith is újra magához tért, új
tulajdonosokkal, friss tőkével a pár éves kényszerszünet után ismét termelni
kezdett, és „leporolta” az El-Primerot, amely máig a cég vezető modellje, és
legfőbb vonzereje. A szerkezet ma már nem nevezhető a legkorszerűbbnek, főleg
bonyolultsága és ebből adódó magas ára tartozik hátrányai közé, valamint
magas billegő lengésszáma miatti komolyabb karbantartási igénye merülhet fel,
mint esetleges ellenérv, de a presztízsórák kategóriájában – ahova ez a
szerkezet egyértelműen tartozik – ezek a jellemzők inkább előnyök, mint
hátrányok! Sajnos – bár a Breitling és a Heuer is most újfent ereje teljében
van – a Cal11 újraélesztésének nincs realitása, ez a szerkezet immáron
megmarad a gyűjtők féltett kincsének, s az idő múlásával folyamatosan
felértékelődik. De ez a három szerkezet az óraipar történetében
kitörölhetetlenül megmarad, mint a kategóriájukban első konstrukciók! |
|
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu