Doxa Venus 140 szerkezetű kronográf
| 
      
  Jelen kis írásomban egy ős-öreg, az 1930-as években készült, igen
  érdekes, különleges Doxa kronográfot szeretnék bemutatni. Az óra mind
  szerkezetében, mind megjelenésében különleges: A képek rájuk kattintva
  kinagyíthatóak!   
  Látható, hogy az óra maga a 12-nél található kis segédszámlapon
  olvasható le, míg a 6-osnál látható segédszámlap a kronográf percszámlálója
  (30 perces gyűjtő), a központi másodpercmutató pedig a kronó másodpercmutatója.
  Az elrendezés a kis óra számlap miatt az átlagnál kissé nehezebben
  leolvasható, ellenben a kronó minden esetben jól látható, mi több, a
  különböző számlapok nem zavarják egymást, a hosszú, vékony másodpercszámláló
  semmilyen pozícióban nem takarja el a segédszámlapokat. A hagyományos kronó
  elrendezések örök problémája, hogy ha a „normál” óraszerkezet mutatói kellően
  testesek ahhoz, hogy jól leolvasható legyen az idő, akkor bizonyos
  pozíciókban egyszerűen leolvashatatlanná teszik a kronográfot, ha pedig ezek
  a mutatók vékonyak, akkor pedig rossz az idő leolvashatósága és könnyű a
  mutatókat is összekeverni. Ez a konstrukció tehát elsősorban kronográf, és e
  funkcióját mindenkor jól leolvashatóan látja el. Hátulról látható, hogy a
  kronográf mechanizmusát teljes egészében a számlap alá építették, hátulról a
  szerkezet egészen hagyományosnak látszik. Sajnos az is látható, hogy az óra
  állapota igen rossz. A tok krómozásra szorul, a számlap alig látható, a
  szerkezet komoly beázásokról tanúskodik, a csapágylemezek nikkelezése egészen
  eltűnt. De az óra működik, számottevő szerkezeti hibája nincs, így a
  felújítás szép reményekkel kecsegtet!  
  Elsőször is szétszedtem az órát. A számlap rossz állapota és bonyolult
  mintázata miatt ezt így nem érdemes hagyni, elküldöm felújításra
  Olaszországba, ahol megfelelő technológiával szinte az eredeti gyári
  állapotot tudják visszaállítani.   A
  tok krómozása megoldható, a végeredmény jó, a matt, karcos tok újfent régi
  fényében ragyog. A kronó nyomógombjai szerencsére acélból vannak, így csak
  szépen fel kell őket polírozni.   A
  szerkezetet kiemelve feltűnő, hogy mennyire lapos a korabeli vetélytársakhoz
  képest, ez is előnye ennek az építési módnak. A számlap felőli oldaláról
  látszik a „lényeg”, a kronográf szerkezet:  
  Látható a klasszikus oszlopkerekes elrendezés, de az is, hogy a
  konstrukció meglehetősen rendhagyó. A kronográf kapcsolását egy billenő
  tengelyes kerékkel oldották meg. Ezt a konstrukciót más Venus szerkezetekben
  is alkalmazták, de itt külön érdekesség, hogy a billenő tengelyes kerék része
  a futóműnek, ugyanis ez a másodperckerék. Igen érdekes módon csapágyazták,
  ugyanis van egy kis csúszó réz csapágy a csapágylemez síkjában, a szerkezet
  oldalán a tengely végét rendesen kőben csapágyazták, a kronográf oldalán
  pedig réz csapágyban közvetlenül a kapcsolókarban. A kar elmozdulása igen
  csekély, 3-4 tized milliméter, a szerkezet oldalán ez a másodperckerék olyan
  kicsi elmozdulását jelenti, amely alig haladja meg a szokásos csapágytűrés
  megengedte holtjátékot, így a kerekek kapcsolódását ez érdemben nem
  befolyásolja. A kronográf oldalán fent látható az óramutató-szerkezet két
  (valójában három, az alsó kerékben belül ott van a perckerék, amelynek
  tengelye átnyúlik az órakeréken, pereme pedig meghajtja a váltókereket)
  kereke is. Meglepő, de negyedes kerék nincs, a szerkezetet egészen érdekesen
  alakították ki. Ennek áttekintéséhez érdemes megnézni a szétszerelt szerkezet
  csapágylemezét, és a rugóházat:  
  Mivel a mutató-állító szerkezet a kronográf helyigénye miatt nem tud
  közvetlen kapcsolatba kerülni a mutatószerkezettel, ezért magára a rugóházra
  szereltek egy csúszó tengelykapcsolót, amely meglehetősen szorosan tud
  elforogni. Normál esetben ez együtt forog a lejáró rugóházzal, és közvetlenül
  forgatja a perckereket. Mutató állításkor a csapágylemezben bent látható kis
  acél állító-kerék ezt a tengelykapcsolós kereket forgatja, és így rajta
  keresztül a mutatókat. A megoldás sajátságos, XIX. századi zsebórákban
  fordult elő leginkább. A csapágylemezben kiemelés előtt átható a
  másodperckerék is, ennek billenő tengelye végzi a kronográf kapcsolását.    A
  szerkezet igen kopottas benyomást kelt, ezért a csapágyhidakat gondos
  tisztítás után igen finom csiszolópapíron felcsiszoltam, akárcsak a rugóház
  kissé rozsdás kilincskerekét és felhúzó-kerekét, majd polírozás után a
  hidakat learanyoztam. A végeredmény sokkal kellemesebb látványt nyújt, mint a
  művelet előtt:   A
  tisztítás után összerakás közben a kronográf működése jól látható. Az alábbi
  képen még csak a kapcsolószerkezet alapja van helyretéve:   Kis
  piros pipával jelölve látszik a billenő kapcsoló-kerék tengelye és az alsó
  csapágylemeze. Az is érzékelhető, hogy mekkora elmozdulási lehetősége van
  ennek a tengelynek. Középen látható a másodperc-számláló kereket alulról
  megtámasztó kis rugócska, illetőleg balra lent, „8 óra” irányában a
  percszámláló kerekének kis rugója. Zöld pipával jelölve látható maga az
  oszlopos kerék, és két kis kék pipával jelöltem az őt egyes állásai között
  rögzítő kis rugót. Narancsszínű kis pipa jelöli a kapcsoló kart, ez a kis
  karocska a gomb által megnyomva közvetlenül hat a kerékre. A kar visszatérítő
  rugóját jól láthatóan közvetlenül az oszlopos kerék rögzítő rugója fölé
  csavarozták. Sárga pipa jelöli a felhúzó-állító szerkezetet, látható, hogy ez
  egészen hagyományos felépítésű, ám a felső lemeze gondos polírozásra szorul
  majd, mert ez a nullázó szerkezet csapágylemeze is egyben. Haladjunk tovább
  az összeszerelésben!   Itt
  már helyére került kronográf kerékrendszere. Zöld pipával jelölve látható az
  elbillenve ferde helyzetű kapcsoló-kerék, és kis piros pipával jelölve a
  fékkar. Ez a szerkezet gondos konstrukciójára utal, egyszerűbb kronográf
  szerkezeteknél a fékkart gyakran elspórolják. Látható a percszámláló kereke
  is. Közte és a másodperc-számláló között a kapcsolatot a kapcsoló-kereket
  mozgató karon alul elhelyezett kis fogaskerék biztosítja – ez a képen még
  nincs a helyén. A teljesen összeszerelt szerkezet a beszabályozáshoz
  ideiglenesen felhelyezett mutatókkal így néz ki:     Itt már minden a helyén van,
  a nullázó szerkezet is, amely láthatóan a nullázó karból, az azt visszatérítő
  rugóból és a nullázó gomb által közvetlenül működtetett emelőkarból áll. A
  nullázó-gombot csak az oszlopos kerék „stop” állásaiban lehet megnyomni, mert
  járó kronográf esetén jól látható, hogy a nullázó kar alsó kis nyúlványa nem
  tud az oszlopos kerék fogai közé benyúlni, hanem felfekszik azokon. De „stop”
  állásban gyakorlatilag minden ellenállás nélkül, könnyedén működtethető.      A
  kész szerkezetet visszateszem a lekrómozott, felújított tokba. A billegőt
  négy alátéttel „nehezíteni” kellett, mert az óra makacs sietése egyértelműen
  túl könnyű billegőre utalt. Valószínűleg az órában már nem az eredeti
  hajszálrugó volt, és a beletett új rugó kissé „keményebb”, erősebb volt az eredetinél,
  így nagyobb lengésszámot eredményezett. Ez gyakori probléma, az alátétekkel
  az óra szépen szabályozhatóvá vált. Az összerakott, felújított, learanyozott
  szerkezet hátulról így mutat:    
  Ez már egész „csinos”, a billegő járása is szép, egészséges. Időközben
  megérkezett az Olaszországba felújításra elküldött számlap is, az eredmény –
  a tőlük megszokott módon – professzionális, nagyjából sikerült a számlap
  eredeti állapotát helyreállítani:    
  Némi tűnődés után a mutatókat is lefestettem LC33-as világító
  zöldes-fehér festékkel, mert az eredeti acélmutatók felpolírozás után is
  jóformán „belevesztek” a számlap jelzéseibe, különösen a picinyke
  óraszámlapon. Így az óra sokkal jobban leolvasható, sőt, a mutatók sötétben
  még világítanak is egy ideig, így a használati érték jelentősen megnőtt.
  Végül az óra kapott egy hozzáillő, szép 18-as varrott bőrszíjat, és máris
  kész a mutatós, 30-as évekbeli vérbeli sportóra:  | 
 
| 
   | 
 
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu