Doxa Venus 140 szerkezetű kronográf
Jelen kis írásomban egy ős-öreg, az 1930-as években készült, igen
érdekes, különleges Doxa kronográfot szeretnék bemutatni. Az óra mind
szerkezetében, mind megjelenésében különleges: A képek rájuk kattintva
kinagyíthatóak!
Látható, hogy az óra maga a 12-nél található kis segédszámlapon
olvasható le, míg a 6-osnál látható segédszámlap a kronográf percszámlálója
(30 perces gyűjtő), a központi másodpercmutató pedig a kronó másodpercmutatója.
Az elrendezés a kis óra számlap miatt az átlagnál kissé nehezebben
leolvasható, ellenben a kronó minden esetben jól látható, mi több, a
különböző számlapok nem zavarják egymást, a hosszú, vékony másodpercszámláló
semmilyen pozícióban nem takarja el a segédszámlapokat. A hagyományos kronó
elrendezések örök problémája, hogy ha a „normál” óraszerkezet mutatói kellően
testesek ahhoz, hogy jól leolvasható legyen az idő, akkor bizonyos
pozíciókban egyszerűen leolvashatatlanná teszik a kronográfot, ha pedig ezek
a mutatók vékonyak, akkor pedig rossz az idő leolvashatósága és könnyű a
mutatókat is összekeverni. Ez a konstrukció tehát elsősorban kronográf, és e
funkcióját mindenkor jól leolvashatóan látja el. Hátulról látható, hogy a
kronográf mechanizmusát teljes egészében a számlap alá építették, hátulról a
szerkezet egészen hagyományosnak látszik. Sajnos az is látható, hogy az óra
állapota igen rossz. A tok krómozásra szorul, a számlap alig látható, a
szerkezet komoly beázásokról tanúskodik, a csapágylemezek nikkelezése egészen
eltűnt. De az óra működik, számottevő szerkezeti hibája nincs, így a
felújítás szép reményekkel kecsegtet!
Elsőször is szétszedtem az órát. A számlap rossz állapota és bonyolult
mintázata miatt ezt így nem érdemes hagyni, elküldöm felújításra
Olaszországba, ahol megfelelő technológiával szinte az eredeti gyári
állapotot tudják visszaállítani. A
tok krómozása megoldható, a végeredmény jó, a matt, karcos tok újfent régi
fényében ragyog. A kronó nyomógombjai szerencsére acélból vannak, így csak
szépen fel kell őket polírozni. A
szerkezetet kiemelve feltűnő, hogy mennyire lapos a korabeli vetélytársakhoz
képest, ez is előnye ennek az építési módnak. A számlap felőli oldaláról
látszik a „lényeg”, a kronográf szerkezet:
Látható a klasszikus oszlopkerekes elrendezés, de az is, hogy a
konstrukció meglehetősen rendhagyó. A kronográf kapcsolását egy billenő
tengelyes kerékkel oldották meg. Ezt a konstrukciót más Venus szerkezetekben
is alkalmazták, de itt külön érdekesség, hogy a billenő tengelyes kerék része
a futóműnek, ugyanis ez a másodperckerék. Igen érdekes módon csapágyazták,
ugyanis van egy kis csúszó réz csapágy a csapágylemez síkjában, a szerkezet
oldalán a tengely végét rendesen kőben csapágyazták, a kronográf oldalán
pedig réz csapágyban közvetlenül a kapcsolókarban. A kar elmozdulása igen
csekély, 3-4 tized milliméter, a szerkezet oldalán ez a másodperckerék olyan
kicsi elmozdulását jelenti, amely alig haladja meg a szokásos csapágytűrés
megengedte holtjátékot, így a kerekek kapcsolódását ez érdemben nem
befolyásolja. A kronográf oldalán fent látható az óramutató-szerkezet két
(valójában három, az alsó kerékben belül ott van a perckerék, amelynek
tengelye átnyúlik az órakeréken, pereme pedig meghajtja a váltókereket)
kereke is. Meglepő, de negyedes kerék nincs, a szerkezetet egészen érdekesen
alakították ki. Ennek áttekintéséhez érdemes megnézni a szétszerelt szerkezet
csapágylemezét, és a rugóházat:
Mivel a mutató-állító szerkezet a kronográf helyigénye miatt nem tud
közvetlen kapcsolatba kerülni a mutatószerkezettel, ezért magára a rugóházra
szereltek egy csúszó tengelykapcsolót, amely meglehetősen szorosan tud
elforogni. Normál esetben ez együtt forog a lejáró rugóházzal, és közvetlenül
forgatja a perckereket. Mutató állításkor a csapágylemezben bent látható kis
acél állító-kerék ezt a tengelykapcsolós kereket forgatja, és így rajta
keresztül a mutatókat. A megoldás sajátságos, XIX. századi zsebórákban
fordult elő leginkább. A csapágylemezben kiemelés előtt átható a
másodperckerék is, ennek billenő tengelye végzi a kronográf kapcsolását. A
szerkezet igen kopottas benyomást kelt, ezért a csapágyhidakat gondos
tisztítás után igen finom csiszolópapíron felcsiszoltam, akárcsak a rugóház
kissé rozsdás kilincskerekét és felhúzó-kerekét, majd polírozás után a
hidakat learanyoztam. A végeredmény sokkal kellemesebb látványt nyújt, mint a
művelet előtt: A
tisztítás után összerakás közben a kronográf működése jól látható. Az alábbi
képen még csak a kapcsolószerkezet alapja van helyretéve: Kis
piros pipával jelölve látszik a billenő kapcsoló-kerék tengelye és az alsó
csapágylemeze. Az is érzékelhető, hogy mekkora elmozdulási lehetősége van
ennek a tengelynek. Középen látható a másodperc-számláló kereket alulról
megtámasztó kis rugócska, illetőleg balra lent, „8 óra” irányában a
percszámláló kerekének kis rugója. Zöld pipával jelölve látható maga az
oszlopos kerék, és két kis kék pipával jelöltem az őt egyes állásai között
rögzítő kis rugót. Narancsszínű kis pipa jelöli a kapcsoló kart, ez a kis
karocska a gomb által megnyomva közvetlenül hat a kerékre. A kar visszatérítő
rugóját jól láthatóan közvetlenül az oszlopos kerék rögzítő rugója fölé
csavarozták. Sárga pipa jelöli a felhúzó-állító szerkezetet, látható, hogy ez
egészen hagyományos felépítésű, ám a felső lemeze gondos polírozásra szorul
majd, mert ez a nullázó szerkezet csapágylemeze is egyben. Haladjunk tovább
az összeszerelésben! Itt
már helyére került kronográf kerékrendszere. Zöld pipával jelölve látható az
elbillenve ferde helyzetű kapcsoló-kerék, és kis piros pipával jelölve a
fékkar. Ez a szerkezet gondos konstrukciójára utal, egyszerűbb kronográf
szerkezeteknél a fékkart gyakran elspórolják. Látható a percszámláló kereke
is. Közte és a másodperc-számláló között a kapcsolatot a kapcsoló-kereket
mozgató karon alul elhelyezett kis fogaskerék biztosítja – ez a képen még
nincs a helyén. A teljesen összeszerelt szerkezet a beszabályozáshoz
ideiglenesen felhelyezett mutatókkal így néz ki: Itt már minden a helyén van,
a nullázó szerkezet is, amely láthatóan a nullázó karból, az azt visszatérítő
rugóból és a nullázó gomb által közvetlenül működtetett emelőkarból áll. A
nullázó-gombot csak az oszlopos kerék „stop” állásaiban lehet megnyomni, mert
járó kronográf esetén jól látható, hogy a nullázó kar alsó kis nyúlványa nem
tud az oszlopos kerék fogai közé benyúlni, hanem felfekszik azokon. De „stop”
állásban gyakorlatilag minden ellenállás nélkül, könnyedén működtethető. A
kész szerkezetet visszateszem a lekrómozott, felújított tokba. A billegőt
négy alátéttel „nehezíteni” kellett, mert az óra makacs sietése egyértelműen
túl könnyű billegőre utalt. Valószínűleg az órában már nem az eredeti
hajszálrugó volt, és a beletett új rugó kissé „keményebb”, erősebb volt az eredetinél,
így nagyobb lengésszámot eredményezett. Ez gyakori probléma, az alátétekkel
az óra szépen szabályozhatóvá vált. Az összerakott, felújított, learanyozott
szerkezet hátulról így mutat:
Ez már egész „csinos”, a billegő járása is szép, egészséges. Időközben
megérkezett az Olaszországba felújításra elküldött számlap is, az eredmény –
a tőlük megszokott módon – professzionális, nagyjából sikerült a számlap
eredeti állapotát helyreállítani:
Némi tűnődés után a mutatókat is lefestettem LC33-as világító
zöldes-fehér festékkel, mert az eredeti acélmutatók felpolírozás után is
jóformán „belevesztek” a számlap jelzéseibe, különösen a picinyke
óraszámlapon. Így az óra sokkal jobban leolvasható, sőt, a mutatók sötétben
még világítanak is egy ideig, így a használati érték jelentősen megnőtt.
Végül az óra kapott egy hozzáillő, szép 18-as varrott bőrszíjat, és máris
kész a mutatós, 30-as évekbeli vérbeli sportóra: |
|
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu