Az IWC középmásodperces c89 típuscsaládjának
bemutatása
Ezen kis írásomban az IWC
egykoron legendás hírnevű c89 típusú
kézi-felhúzós szerkezetcsaládját szeretném bemutatni. A szóban forgó óra
amúgy is javításra, csinosításra szorul, tokja kissé matt, szerkezete
akadozik. Lássuk hát! Az IWC ezen szerkezete
1946-ban jelent meg, és egészen 1976-ig gyártották, számos kisebb-nagyobb
változtatással. A cég jellemző középmásodperces, kézi-felhúzós modellje volt,
és a férfi méretű IWC órák nagy részében ennek valamelyik változata
dolgozott. Az itt bemutatott c401-es alváltozat 1953-64 között készült,
meglehetősen kis példányszámban (22800db), és legfőbb eltérése a c89 alapmodelltől
a kissé nagyobb (18000 helyett 19800-as) lengésszámú billegő, és a precíziós
billegő beállítási lehetőség – no és a kicsit kisebb átmérő. Ám a
felépítését-futóművét illetően az összes változat tökéletesen megegyezik, és
ezt a modellt kimondottan kronométer pontosságúnak szánták. A tokból kiemelt, még
tisztítás előtti szerkezet mind a hátlap, mind a számlap felől
megszemlélhető. Szépen, diszkréten díszített, a csapágyak egy része présarany
foglalatot kapott, a számlap alatt gyöngyözött díszítésű, a hidak
Genfi-csíkozással ékesítettek: Az első képen az is látható,
miért jár az óra számlappal felfelé akadozva: a billegő ütésbiztosításának
rugója féloldalasan lóg a levegőbe, az Incabloc rugó egyik szára nincs a
helyére akasztva, ezért egy cseppet ferdén áll a felső csapágycsésze. Először
roppantul örülök, hogy milyen egyszerű dolgom lesz, de amikor megpróbálom a
helyére tenni a rugót, akkor kiderül, hogy csodák nincsenek. A rugót azért
nem akasztották a helyére, mert hajszálrepedés van ezen a szárán, és a
legkisebb mozdításra le is tört – aki anno összerakta, bizony nem végzett
szakszerű munkát! Ezt a rugót majd ki kell cserélni. A további „aknák”
feltárására először teljesen szétszedtem a szerkezetet, és a kitisztítás
után, rendhagyó módon az összerakással kezdem a bemutatást. Íme az óra
alaplemeze a tartón, az összes alkatrész pedig a mosó kosaraiban: Az óra kézi-felhúzású, rugója
hagyományos, szépen megmunkált rugóházba tekercselt, jó minőségű rugó. Az
öreg (írásom készültekor már éppen 40 éves) szerkezetben a rugóház belsejében
is csak egészen minimális, a működést nem befolyásoló kopás látható csak, a
rugóház-rugó általános állapota remek: A rugó helyére rakása után
jön a típusra jellemző futómű: Tulajdonképpen teljesen
szokványosnak nevezhető szerkezet. A rugóház közvetlenül hajtja az
órakereket, az a közkereket, majd jön a másodperckerék és a gátkerék. A
közép-másodperc kialakítása azonban ügyesen a futóműbe integrált. A szokásos
megoldás ugyanis az, hogy a közkerék tengelyét meghosszabbítják, és arra
ültetnek a híd felett még egy kereket, és ez hajtja az órakerék csőtengelyén
keresztül menő másodperctengely kis magkerekét. Ezen megoldásnak előnye az,
hogy utólag is kialakítható, eredendően kis másodperces, illetőleg
másodpercmutató nélküli szerkezetek egészen minimális átalakítással így
középmásodpercesre alakíthatóak, és a c89 tervezésekor még ez volt az
uralkodó megoldás. Egy ilyen megoldású Rolex szerkezetet láthatunk az alábbi
képen: Tipikus ez a Rolex 1560-as
szerkezet abból a szempontból is, hogy az alapját képező szerkezet eredetileg
kismásodperces kivitelben készült (Cal700 néven, még kézi-felhúzós
kivitelben). A c89 tervezésekor azonban nem egy meglévő szerkezetet vettek
alapul, hanem eleve középmásodpercesre tervezték az órát, és a közkerék olyan
módon van elhelyezve, hogy a kerékkoszorú meghajtja mind a másodperckereket,
mind a másodpercmutató-tengely süllyesztve elhelyezett magkerekét is. A
felhelyezett hidak mellett középen látható a másodpercmutató-tengely
magkerekének fészke: Ezzel a szerkezet nem csak
egyszerűbb lett – kevesebb van egy kerékkel – de laposabbra is méretezhető. A
középső hidat azonban bonyolultabb kialakítani. Látható a hídon a
másodpercmutató tengelyét megtámasztó kis rugó is, ennek szerepe az, hogy
megakadályozza a másodpercmutató „lötyögését”. A kis magkerék ugyanis nem
továbbít nyomatékot, így a kerekek holtjátékának megfelelően meglehetősen
nagy szabad mozgási lehetősége lenne a másodpercmutatónak, nagyjából 2-3
másodpercnyit ide-oda „lötyöghetne”. Ezt van hivatva megelőzni ez a kis rugó,
amely megtámasztja oldalról a tengely végét. A tengely vége így rendesen,
kőben csapágyazható, amely biztos megvezetést jelent, ellentétben például a
korábban bemutatott Rolex szerkezettel, ahol is tengelyirányban támasztják
meg egy kis rugóval a másodpercmutató tengelyét. Ez utóbbi két okból is
kevésbé szerencsés megoldás: egyfelől ez a kis nyomórugó jóval hamarabb
elhasználódik (az IWC megoldása mellett ezt a rugót általában soha nem kell
cserélni), másfelől a másodpercmutató felhelyezése egyszerűbb és könnyebb,
mivel nincs tengelyirányú holtjáték. Ezzel együtt a korábbi, a Rolex esetén
is alkalmazott megoldás a gyakoribb, mivel ehhez szinte egyáltalán nem kell a
felső hidat módosítani. Az alanti képen látható a
másodperctengely a felső csapágyával, majd ez a tengely a helyére téve: A felrakott csapágylemezzel
már tulajdonképpen a futómű össze van állítva, működése ellenőrizhető. Nincs
is vele semmi baj, szépen, korrekt módon fut, a kerekek gondosan
kidolgozottak, kopás sehol, a tengelyeknél sem látható. Érdekes megoldású a
motorrugó kilincse, egy alsó záró-elemmel dolgozik, és a Lange-féle
kilincshez hasonlóan az az előnye, hogy picit vissza tud engedni, így a rugó
túlhúzását megakadályozza. (Egyszerű kilincs esetén szerencsétlen helyzetben
mód van arra, hogy a rugót a kilincs a teljesen, közel szakadásig felhúzott
helyzetében megfogja. Ha ekkor az órát leteszik kissé hidegebb helyre, és a
lehűlő órában a rugó saját összehúzódása miatt tovább feszül, akkor
elszakadhat. Ez a kilincsmegoldás a „legutolsó kattanásig” felhúzott rugó
esetén a záró-elem kis elmozdulását megengedi, így lazítani tud annyit a
rugón, hogy az el ne szakadjon.) Látható, hogy a kilincskerék
és a felhúzó-kerék alatt az elmúlt évtizedek megkoptatták a réz hidak
nikkelezését, és itt-ott már látszik a réz. Ez az összes elhasználódás, ami
az órán látható, és ez szerencsére a szerkezet működését a legkisebb
mértékben sem befolyásolja, ilyen ütemben még kell legalább száz év, amíg a
szerkezet már valóban javításra fog szorulni.. J Megfordítva a csapágylemezt
helyére teszem a billegő alsó csapágyát is. Ezt már benzinben kitisztítottam,
és 1-es olajjal megkenegetve szépen visszarakom a helyére, az Incabloc
rugóját visszaakasztgatom. Látható az IWC pecsétje a lemezen, és értékelhető
a csapágylemez finom kidolgozása is. Az egész óra általános minőségére
jellemző ez a gondos munka, a furatok szép eldolgozása, az olcsó
szerkezetekre oly jellemző sorjás, éles szegélyű furatoknak, éleknek nyoma
sincsen, a legkisebb részlet is szép, sima, eldolgozott. Ha már itt vagyunk az alsó
csapágylemezen összerakom a felhúzó-állító szerkezetet is. Ebben nincs semmi
különleges, bár a váltókerék előtt két pici közkerék van – mivel egy nagy nem
fért volna el – de ettől eltekintve a szerkezet teljesen hagyományos körmös
állítószerkezet. A kerekek mindegyike acél, erősek, jó minőségűek, kopás
nincs rajtuk, csak kisebb kifényesedés (ennyi idősen sok olcsó óra
felhúzó-szerkezete már teljesen elhasználódott). Kedves megoldás, hogy a
váltókeréken egy lyukat fúrtak, hogy a futómű közkerekének alsó csapágyát
elérhetővé tegyék összerakott felhúzó-szerkezet mellett is. Jobb is így, mert
a kenést ilyenkor a legjobb megejteni, és kenés közben érdemes is kicsit
megfuttatni a futóművet. Látható itt az is, hogy a gátkerék – szokatlan módon
– alulról kapott fedőkövet. Visszatérve a futóműre,
megfordítom a szerkezetet, és a helyére teszem a horgonyt is, a köveit kis
horgonyzsírral megnedvesítve. A horgony aprócska, szépen fényesített, precíz,
gondos kivitelű jószág, de például a Rolexekben szebb horgonyok vannak.. J No most jön a billegő felső
csapágyának reparálása! Az egész Incabloc csapágyfészket ki kell emelni ehhez
a billegő hídjából, mivel a rugó széle különben nem akasztható ki. Le kell
venni a hajszálrugókulcsot, alulról eltávolítani az Incabloc „U” alakú
biztosító rugóját, és félrehajigálni a darabokra esett rugót: Nagy szerencse, hogy az Incabloc
szabványos, a cégek – így az IWC is – készen veszik/vették a komplett
csapágyat, és az néhány méretben készül csupán. Az alkatrészkészletemben van
is bontott szerkezet (egy rég „elhunyt” Certina a „donor”), amelynek
tökéletesen jó a rugója. Ezzel szépen össze is tudom rakni a csapágyat, majd
a helyére téve a biztosító rugóval jól be lehet feszíteni: Most már helyére kerülhet a
billegő, amely az óra egyik legremekebb része. A szerkezethez mérten a lehető
legnagyobb, nagyon finom kidolgozású Glucidur billegő, a koszorújában arany
csavarokkal. A két küllő szélén látható két platina csavar, ez szolgál a
billegő finombeállítására (hasonló, mint a Rolex Microstellája), de itt a
könnyebb beállítás érdekében alkalmaztak hajszálrugókulcsot. A hajszálrugó
„természetesen” Breguet-spirál, sűrű menetű, erős, kiváló rugó. Az órának
Vibrográfon mérve nem is igen vehető észtre, hogy lenne említésre méltó
pozícionális hibája: Immáron teljesen
összerakhatom a szerkezetet, amely – ahogy illik – tüstént el is indul, és
szép, egészséges nagy lengéssel jár: Érdemes közelebbről is
megnézni a billegő hajszálrugójának finombeállítását, mert ez egy tipikusan
„Iwécés” megoldás. Ezzel a hattyúnyakas finombeállítással teljesen ekvivalens
módon dolgozó finombeálltással már a XIX. század legvégén készült precíziós
IWC zsebórákban is találkozhatunk, a második képen be is mutatok egy ilyet: Egy biztos, a bevált
megoldások eredményre vezettek, a szerkezet mérve gyönyörű járást, és másodperc
pontosságot produkál. Össze is rakom most teljesen az órát, polírozom a
tokot-koronát, és íme a végeredmény (a plexiüveget még szándékosan nem tettem
be, mert kiszámíthatatlan csillogásával nagyon sokat ront a fényképen, így
persze látszanak a számlap peremén a plexi által természetes módon okozott
kopások-sérülések, de ezek helyére rakott üveggel láthatatlanok): Nekem bizony nagyon tetszik,
tipikus IWC, semmi sallang, az egyszerűség netovábbja! A számlap nagyon szép,
a cégtől megszokott gyöngyház lakkozású, és állapota is kiváló. Csupán egy
óra környékén látható kisebb lakksérülés, és csak egészen közelről szemlélve
látható, hogy az elmúlt 40 év hagyott némi nyomot a számlapon, de feltett
üveggel, kézen hordva az óra gyönyörű, teljesen újszerű, kifogástalan
benyomást kelt: Remek minőségűek és
tökéletesen időtállóak a – számlap szerelt indexeihez hasonlóan – 18K-s tömör
aranyból készült mutatók is. Sokszor zavaró, hogy még értékes órán is az
aranyozott acél mutatók néhány évtizedesen már elszíneződnek, rozsdásodnak,
és a tisztítás sokszor még tovább is ront esztétikailag az állapotukon
(ilyenkor legfeljebb lefesteni tudom őket). Ezek a mutatók azonban az idők
végezetéig szépek maradnak, és precízen illeszkednek, nem kell hajlítgatni,
igazgatni őket, hogy pontosan mozogjanak, ne akadjanak össze: Az óra szép, erős, nehéz
(11g) aranytokot kapott. Mivel a szerkezet számottevően kisebb átmérőjű, mint
az IWC-ként tulajdonképpen meglehetősen nagy átmérőjű (37/34mm) tok maga, és
a tervezők valószínűleg nem akartak fém tokbetétet rakni a szép aranytokba,
ugyanakkor túlságosan nagy (tehát nehéz, sok aranyat tartalmazó, így drága)
hátlapot sem akartak, ezért a hátlap kisebb átmérőjű, mint maga az óra: Felirat nincs a hátlapon, azokat az IWC-nél szokott módon a hátlap
belsejében helyezték el – így védettebb is, és holmi kopás nem tüntetheti el
hosszú távon sem a fontos információkat: Az óra viszonylag lapos
(8mm), kecses, az eredeti IWC arany korona kellően nagy, jól hozzáférhető, az
óra könnyen húzható és állítható – ez sajnos nem mondható el sok, nem kevésbé
neves és drága kézi-felhúzós óráról, van, amelyet kész gyötrelem felhúzni. Ez
azonban kényelmes, kellemes kezelésű. Oldalnézetben látható a tokfülek
érdekes kialakítása is, így félig rejtett szíjbekötést tudtak kialakítani,
miközben nem sérült az óra jellegzetes, „kerek IWC” megjelenése sem. Összefoglalva: remek kis
szerkezetet láthattunk, egy szép kialakítású, igényes aranytokba rejtve. Az
óra mind műszakilag, mind esztétikailag maradéktalanul jól teljesít, pontos
és megbízható. Persze a kor elvárásainak megfelelően vízállóságot,
strapabírást azért ne várjunk tőle, hegymászáshoz jó lesz a műanyag CASIO
is.. J |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu