A Jaeger Le-Coultre 481-es (Powermatic) szerkezetének
bemutatása
Ezen írásomban egy régi, és mai
szemmel nézve igencsak rendhagyó, izgalmas, mi több, „komplikációval
fűszerezett” szerkezetet szeretnék bemutatni. Az óra egy tipikus, 50-es
évekbeli JLC, méretes, erős acéltokban. A korai, nem körforgó rotoros,
„kalapácsos” automata felhúzással, és járástartalék kijelzéssel, amit
valamiért a JLC egy kis ablakban elforduló tárcsán jelez ki – szerintem a
mutatós megoldás elegánsabb, és a szerkezeten semmit nem bonyolított volna,
no de akkoriban ez talán jóval modernebbnek hatott. A hátlap csavaros, tömített
„acéláru”, levéve szemünk elé tárul az oly jellegzetes kalapácsos automata
szerkezet. Maga a werk robusztus, rendesen kitölti a tokot, rögzítéséről egy
krómozott tokgyűrű gondoskodik. Lünetta nincs, a szerkezet a tokgyűrű
kihalászása után hátrafelé emelhető ki a tokból: A szerkezet kiemelése után a
felső híd az elsőként eltávolítandó. Alatta látszik a tipikus fogas-íves
meghajtás: Ennek elve igazán egyszerű,
és a XVIII. század vége felé Breguet által már zsebórában alkalmazott
megoldást követi: A rotor két végén rugós ütköző határolja a mozgást, és a
rotor lengésekor viszonylag kis szögben ide-oda mozgatja a kilincskerékre
szerelt fogasívet, amelyen egy kis, rugóval megfeszített karom egyik irányba
szabadon elfordulni képes, a másik irányba viszont továbbítja a
kilincskereket, amelyen keresztül már közvetlenül a felhúzó-kereket hajtják
meg. Kevés alkatrészből álló automatika, és nem is működik rosszul. A nagy
tömegű rotor, a jelentős nyomatékot továbbító kilincskerék azonban komoly
igénybevételt jelent, itt csak robusztus kivitellel és jó anyagminőséggel
lehet a tartósságot garantálni – és ezzel nincs is semmi baj, elvégre ez egy
JLC! Az alkatrészek megfelelnek a szigorú követelményeknek, így az automatika
állapota teljesen rendben levő, ha nem is újszerű, de láthatóan az
élettartamából még több van előtte, mint utána: Az automatikától
megkopasztott szerkezet kézi húzósként már nem funkcionál, azon nagyon prózai
okból, hogy a kilincskerék egyben az óramű hajtórugójának a kilincse is, a
szerkezeten 9h irányában látható is a másik, rögzített kilincs, amely lefutás
ellen biztosítja a kilincskereket. Ez nem takarékoskodás – egyszerűen ez a
szerkezet eleve automatának készült: Feltűnő az érdekes,
„Parachoc” ütésbiztosítás, amely egy elfordítható rugós nyelvvel szorítja le a
fedő és lyukas-követ tartalmazó csapágycsészét. Könnyebb szerelni, mint az
Incablocot, de nagyobb a helyigénye. Ám itt elfér bőven, és legalább eltér az
unalomig ismert, megszokott megoldásoktól – bár a működésének elve
természetesen ugyanaz. A billegő nem túl nagy, gondosan kivitelezett,
csavaros kiegyensúlyozottságú, a hajszálrugó egyszerű, lapos spirál, az óra
igazándiból nem kronométernek készült: A felső hidat leemelve
látható, hogy a meghajtó kerék erre a hídra van szerelve, valamint még
láthatunk egy másik kis kereket, amely a járástartalék-kijelző meghajtására
szolgál. Jó erős, vastag híd, láthatóan nem extralapos és különlegesen finom,
sokkal inkább erős és megbízható szerkezet víziója lebegett a tervezők előtt: A futómű egészen
konvencionális, a korabeli, eleve közép-másodpercesnek tervezett órák
kialakítását követő. Áll a szokásos perckerékből (amit itt még nemigen
láthatunk, elbújik egy híd alatt), közkerékből, a szépen középre helyezett
másodperckerékből és a gátkerékből. Ez a konstrukció egyszerűbb, mint külön
kihajtással egy középre helyezett másodperctengelyt meghajtani, és előnye,
hogy a másodperckerék – lévén része a futóműnek – folyamatosan nyomaték alatt
van, tehát a segédáttétellel kihajtott megoldásoktól eltérően nem fordul elő
a az idő állításakor a másodpercmutató ide-oda kóválygása. Viszont utólag így
nem lehet átalakítani egy kismásodperces szerkezetet
közép-másodpercmutatósra, tehát ezt már a tervezéskor ilyennek kellett
kigondolni. A rugóház is szép nagy, 10h irányába láthatjuk a járástartalék
kijelző differenciálművét: A futómű kerekeit kiemelve
látható a középső híd, amely alatt a perckerék forog. Koszorúja benyúlik a
rugóház felhúzó-kereke alá: A rugóház méretes, erős rugót
rejt, iszonytató erős, már-már brutális módon kivitelezett rugósfékkel. Ez jó
abból a szempontból, hogy aligha fog kigyengülni-elfáradni, még kevésbé
megkopni, nincs is vele semmi gond: A korabeli óraművel minőségét
általában jól reprezentálja a horgony kidolgozottsága, amely itt parádés,
gyönyörűen eldolgozott, finom kis holmi: Itt az ideje azonban, hogy az
óra fő „attrakcióját”, a járástartalék kijelzőt szemügyre vegyük. Nagy
csodára persze valójában nem érdemes számítani, egy differenciálműről van
szó, amely a szerkezetbe beépítve a rugóház mellett ennyit mutat magából: Kiemelve két fogaskerékből
áll, amelyeknek homlokfogazása is van, ezek hajtják a közöttük elhelyezett
bolygókereket, amely a járástartalék-mérő tengelybe beleütött tengelyben
forog. A felső fogaskerék a rugót felhúzó fogaskerékről kap meghajtást (egy,
a felső hídban már látott közkeréken keresztül), az alsó fogaskerék
közvetlenül a rugóház az órát meghajtó fogazásáról, ugyanonnan, ahonnan a
perckerék is kapja a meghajtást. Felhúzáskor – tekintve, hogy ilyenkor az
alsó fogaskerék tulajdonképpen állónak tekinthető a felső forgó fogaskerék
„tekeri” a bolygókereket, amely az alsó kerék homlokfogazásán körbegördül, és
viszi magával a tengelyt is – a járástartalék kijelzés növekvő tartalékot fog
mutatni. Lejáráskor - amennyiben közben felhúzásra nem kerül sor – az alsó
fogaskerék a rugóház lejárásának ütemében lassan-lassan forog, ilyenkor ő
hajtja a bolygókereket, és szépen visszaforgatja a járástartalék kijelzőt. A
valóságban persze az automatika mindig „húzogat” kicsit az órán, miközben az
folyamatosan jár lefelé, de összességében a bolygókerék által a kiindulási
állapothoz képest megtett út a tényleges lejárással arányos lesz. A JLC ezen
konstrukciója nemesen egyszerű, klasszikus, már a XVIII. században is
alkalmazott megoldás, elpusztíthatatlanul robusztus kivitelben, igaz, ez a
differenciálmű kivitel aránylag magas, ezért is alkalmaznak ma gyakran más,
„elbonyolítottabb”, rendszerint nem is feltétlenül ennyire tartós és
megbízható, de laposabb konstrukciókat: A számlap alatt azért még
persze van egy- és más, levéve az alábbi látványban lehet részünk: Ne feledjük, hogy automatáról
van szó, tehát a járástartalék kijelzésnél figyelembe kell venni azt is, hogy
a teljesen felhúzott óra is kaphat az automatikáról további meghajtást, csak
ilyenkor a csúszó-fék már enged, ám a differenciálmű ezt is lelkiismeretesen
méri. Ezt a problémát egyszerűen szokás megoldani: a járástartalék kijelző –
itt tárcsa – végállás határolt, a fogazás egyszer csak „elfogy”, és az
áttétel felütközik. A differenciálmű persze nem szorul meg ilyenkor azon
egyszerű okból kifolyólag, hogy a tengelyére húzott kis meghajtó kerék az
óraműben alkalmazott negyedes-kerékhez hasonló módon csúszó kapcsolatban van
a tengellyel, és ilyenkor szépen megáll, a tengely pedig el tud forogni. Az
áttétel miatt még egy köztes kereket alkalmaztak, de lehetett volna akár úgy
is méretezni a kijelzést, hogy a differenciálmű tengelye közvetlenül a
kijelző-tárcsa (vagy mutató) kerekét hajtsa. Érdekes és gondos részlet, hogy
a kijelző-mű kerekeinek tengelyeit felülről a számlap süllyesztékeiben
csapágyazták, e részeket marással alakították ki. Persze a számlap vastagabb
is a szokásosnál, szépen megmunkált rézlemez, vastagon ezüstözve: A jobb áttekinthetőségért
érdemes a járástartalék kijelző összes alkatrészét együtt megszemlélni,
látható, hogy nem egy ördögien bonyolult, de mindazonáltal szellemes és jól
használható komplikációról van szó. Egyszerűsége okán különösen bosszantó,
hogy manapság nagyon komoly és drága opcióként próbálják eladni az ezzel
rendelkező órákat, belátható, hogy bizony érdemtelenül! Nem ejtettünk még szót a
felhúzó-állító szerkezetről. Nos, ebben semmi konstrukciós különlegesség
nincs, teljesen szokványos körmös konstrukció, bár viszonylag apró
alkatrészekkel, de láthatóan mégis kellően erős kialakítással, csupa acél
kerékkel és alkatrésszel. Emiatt különösebb elhasználódás nem is látható
rajta, érdekes viszont a mutatóigazító kar csavarral rögzített lemezrugója. A
nagy rugóház és az elrendezés sajátosságai miatt egy közkereket is
alkalmaztak, de ez is elég általános, sok más hasonló felépítésű szerkezet
készült-készül: Még megszemlélésre méltó
részlet a „Parachoc” ütésbiztosítás alsó csapágya is, itt csavarral rögzített
kis rugólemezt használtak. Ez laposabb és olcsóbb is, mint a fenti hídon
alkalmazott „kihajtható” kivitel, de némileg „iparibb” kinézetű: A kész, kitisztított óra
megnyugtató, megbízható működést mutatott, pontossága megfelelő, de a lapos
hajszálrugónak és aránylag egyszerű billegőtől elvárhatóan azért
káprázatosnak nem nevezhető napi 10-15mp járáseltérést mutat. A kalapácsos
felhúzás működése hordás közben kiválóan – de még nem zavaróan – érzékelhető,
és elfogadható hatásfokkal húzza is az órát, rendszeres napközbeni hordás
mellett húzni soha nem kell. Az óra viszonylag nagy, de még kellemesen
hordható, tipikusan „Jaegeres” megjelenésű. A cég akkori filozófiájának
megfelelően nem különösebben kíméletes napi használatra szánt, és emellett az
örökkévalóságig tartó használati tárgynak készült – és ezt a célt sikerült is
elérni: |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu