Egy szép, asztali negyedütős óra bemutatása
Ezen kis írásomban kicsit a
„nagy órák” világába szeretnék „kiruccanni”, bemutatandó, hogy érdekes,
figyelemre méltó megoldások nem csak kar- és zsebórákban fordulnak elő. A tárgy
egy, az 1920-as, 30-as évekre tehető korú asztali negyedütős óra. Az óra
német, Karl Lauffer márkájú (jó nevű cég volt a maga területén), méretes,
50*14*21cm méretű „bútordarab”. A ház szépen politúrozott fa, fém indexekkel,
jó általános állapotban: Az óra negyedütős,
Westminster dallamot játszó, három rugóházas, ingajáratú, rövid ingás
szerkezet. Negyedkor eljátssza a dallam első negyedét, félkor a felét,
háromnegyedkor a háromnegyedét, majd egészkor a teljes dallamot, és utána
elüti az órák számát. Azonban működése már nem tökéletes. A szerkezet
elszennyeződött, emiatt a járat nehezen megy, az óra meg-megáll. Az ütés
kiváltás sincs rendben, az ütés időnként kimarad, majd egyszer csak fennakad
az óraütés, és az óra megállás nélkül üti az órákat. Itt az ideje rendbe
tenni! Ráadásul komoly hiányossága a konstrukciónak, hogy nem némítható,
márpedig a szép, de erőteljes, hangos dallamjáték éjszaka, bizonyos esetekben
akár nappal is zavaró is tud lenni. Elhatároztam hát, hogy át is alakítom a
szerkezetet úgy, hogy igény szerint elnémítható legyen egy kézmozdulattal az
óra. A ház hátsó ajtaját kinyitva
elénk tárul a szerkezet maga. Gondos kivitelű, sárgarézből készült mechanika.
Látható a rövid, súlyos lencséjű inga, az öt hangrúd, és a rajta játszó
kalapácsok. A dallam játszásáért a baloldalt középen látható tüskés henger a
felelős. Jobb szélen látható egy elfordítható fésűs lemez a hang-rudakat
tartó tőkén, ezzel elvileg a felemelt kalapácsokat meg lehet akasztani
némításhoz, de ez nem egy komfortos megoldás, hátulról, nehézkesen lehet
hozzáférni, mozgatás közben az óra biztosan megáll, ennél jobbat szeretnék.
Már így ránézésre is látható, hogy a szerkezet nem tiszta, elszíneződött,
elszennyeződött sok helyen. A
tőkét két erős csavar tartja, a szerkezetet pedig négy hajlított acél fülbe
hajtott két-két, tehát összesen nyolc kis facsavar. Alaposan rögzítették, de
azért elég könnyű kivenni. Kivéve szemügyre vehetjük hátulról magát a
szerkezetet. A felső részen, az ingavezető alatt vízszintesen állva látható
ezüstszínű kar az óraütő emelője, ez egyszerre három kalapácsot emelget az
órák ütéséhez:
Szemből pedig látható az ütőszerkezet kiváltó része. Látható a szerkezet
működési elve, ez egy „hibrid” konstrukció, az óra ütéséért
fogasíves-tapintókaros szerkezet felel, a negyedeket azonban egy lépcsős
tárcsa vezérli. A két konstrukció közötti alapvető különbség abban keresendő,
hogy a fogas-íves szerkezet egy, az órakerékre helyezett lépcsős tárcsára eső
tapintókarral dönti el, hány órát kell ütni, míg a klasszikus lépcsős
tárcsánál egy óránként arányosan növekvő hosszúságú bemarást készítenek egy
tárcsa peremébe, és a soron következő bemarás hossza dönti el, mennyit fut az
ütőszerkezet, vagyis mennyit fog ütni az óra. A fogas-íves szerkezet tehát
mindig annyi órát fog ütni, amennyi az óramutató állásából következik, míg a
lépcsős-tárcsás szépen végigmegy az órákon, ha kimaradt egy ütés, vagy
hirtelen több órát tekerünk előre az órán, akkor az ütés nem lesz a mutatott
idővel szinkronban. A fogas-íves megoldás tehát egyértelműen jobb és
korszerűbb, de bonyolultabb is:
Mindenesetre ebben az órában az órák ütéséért ilyen, fogas-íves
megoldás felel, míg a negyedeket egy kis lépcsős tárcsa vezérli. A következő
képen látható felülről is a szerkezet, itt jól megfigyelhető az öt kalapács,
a dallamot játszó peckes henger, és az óra ill. negyedütős rész lefutását
egyenletessé tevő, fékező két széllapát is:
Megkezdtem a szerkezet szétszerelését, kezdve az inga horgonyával és
vezetőjével. Az óra klasszikus, Clement horgonyos kivitelű szerkezet. Ez
régi, jól ismert konstrukció, visszavezető típusú járat, tehát az inga
lengésekor előbb lép egyet, majd az inga picit visszafelé is mozgatja a gátkereket.
Ez – különösen rugójáratnál, ahol a lejáráskor változik a hajtóerő – nem túl
szerencsés, csökkenti a pontosságot. Mint ahogy az egyszerű rövid inga sem
ígér kronométer pontosságot, ennek ellenére az óra heti 2-3 perc pontosságot
minden további nélkül tud teljesíteni, ami megfelelő. A lenti képen látható
maga az erős, acél horgony és az ingavezető, míg az alatta levő két képen a
működési elv, némi animációval is megtámogatva. A horgony amúgy
tisztításra-polírozásra szorul, csapjai is kicsit kopottasak: A
tovább bontás előtt térjünk vissza kicsit az ütőszerkezetre! Az alábbi két
képen jobban szemügyre vehető maga a konstrukció. Bal oldalt látható a
fogas-ív, amely a középen levő lépcsős tárcsára esve meghatározza az
óraütések számát, míg a jobboldalt látható lépcsős tárcsa a negyedekért
felel. Mivel éppen azon tűnődtem, milyen módon némítsam az órát, a
konstrukció ismerete létfontosságú. Megoldható lenne az is, hogy magát az
ütőszerkezet és a mutatótengely közötti kapcsolatot szakítsam meg, de ez
azzal járna, hogy visszakapcsoláskor a negyedek ütése nem feltétlenül lenne
szinkronban a mutatókkal.
Azonban ennél a kivitelnél elvileg egy óra alatt „utoléri” magát a
szerkezet, amiért a legfelül látható kampós kar és a lépcsős tárcsa belső
oldalán levő bemélyedés felel. Ez úgy működik, hogy a háromnegyedeket ütő
állás után következik a bemélyedés a lépcsős tárcsán, amelybe a kampó
belesüllyed, és megakadályozza az ütőszerkezet ütését. Az ütést egy a perctengelyen
elhelyezett négyágú csillagkerék váltja ki, melynek az egyik – az egészekhez
tartozó – ága picit hosszabb, mint a többi. Így egészkor ki tudja a kampót is
emelni, egyébként nem. Így ha az óra nem annyi negyedet üt, amennyit kellene,
akkor legkésőbb a háromnegyed elütésekor itt megakad, majd csak egészkor
szabadul fel újra – és az órák ütése a fogas-íves szerkezetből adódóan mindig
pontos. Bármikor kezdje tehát az óra az ütést, egy egész órán belül biztosan
pontos lesz. Megszakíthatnám
tehát ugyan elvileg a kar kiemelését is, de nem csak jobb, még egyszerűbb is
magukat a kalapácsokat megemelve némítani az órát, mikor is az ütőszerkezet
akadálytalanul futhat, szinkronban is maradhat mindenkivel, csak éppen a
kalapácsok nem mozdulnak: Ezt
egy kis karral tervezem megoldani, aminek a forgáspontját és a mozgási
tartományát be is jelöltem a csapágylemezen:
Ezek után tisztításhoz szétszedtem az órát. A lenti képen látható,
hogy középen van maga a járat és az őt hajtó rugó, balra a negyedet ütő
szerkezet, ennek a rugóháza-rugója is nagyobb, erősebb, mivel ő végzi a
legtöbb „fizikai munkát”, és jobbra az óra-ütő mechanizmusa. Ez ugyanolyan és
ugyanakkora rugót kapott, mint maga a járat (az óra amúgy 8 napos lejáratú):
Szétszedve az órát a szerkezeteket egyenként tisztítottam kotyvában. A
csapokat mind átpolíroztam, és sajnos több csapágyfuratot is kicsit össze
kellett húzni szegecselőn, majd dörzsárral a pontos méretre dolgozni. Hiába,
az elmúlt háromnegyed évszázad nem múlt el nyomtalanul, bár az általános
állapot jó. 2mm-es fúróval kifúrtam a csapágylemezbe a tervezett némító-kar
tengelyének helyét, és a tengelyt acélrúdból leszabtam, tükrösre políroztam.
Fúrtam bele egy 0.6mm-es furatot, hogy majd azon átfűzött ékkel biztosítsam a
tengelyt, és 1mm-es rézlemezből készítettem pár alátétet, hogy a billenő kar
alatt-felett a tengelyen megfelelő távolságot tartson a csapágylemeztől. A
kész tengelyt forrasztással rögzítettem a csapágylemezbe: A
tisztított, összerakott szerkezet rögtön elindul, és végre stabilan, megbízhatóan
jár. Az ütőszerkezet beállítása hosszadalmas, próbálgatásos feladat, hiszen
az összes szerv működése függésben van a többitől, így a tárcsák pontos helyzetbe
állítása létfontosságú, és elsőre aligha sikerül. Nem véletlenül vállalják
egy ilyen óra javítását komoly összegekért! Már összerakni sem volt egyszerű,
de a helyes beállításokkal együtt az összeszerelés elvitt egy egész délutánt.
A lenti képen jobb szélen már látható a némító-kar csapágylemezből kiálló kis
tengelye is:
Magát a kart vastag, 3mm-es sárgaréz lemezből reszeltem ki, elég
keserves munkával. Egy benne ékeléssel majd forrasztással rögzített 2mm-es
sárgaréz rúd emeli a kalapácsokat. Ez befordulva a kalapácsok alá meg is
tartja magát, így külön mechanizmus a helyén tartására nem is kell, de kell
még egy rúd, amivel fel lehet húzni, illetőleg leengedni. A lenti két képen
látható a helyére tett kar, benne a kalapácsokat emelő rúd, és attól jobbra
az a kis csap, amin keresztül fel fogom tudni emelni. A baloldali képen a
némított, felhúzott állapot, a jobb oldalon a rendes, ütő állapot látható: Az
emelő rudat 3mm-es sárgaréz rúdanyagból készítettem, a végére egy kapcsolódó
furatos lemezzel, amely az emelőkar csapjára illeszkedik. Ezt a csapba fúrt
kis lyukba fűzött huzallal biztosítottam. A házból kiálló végre esztergáltam
egy kis sárgaréz gombot, leengedve csak ez fog látszani, és ezt szintén
átfúrva, egy acélhuzallal biztosítottam:
Összerakáskor kiderült az is, miért ütött vég nélkül az óra. Az
óra-kerék annyira hátra tud csúszni a tengelyén, hogy a fogas-ív a
tapintókarral egyszerűen eléesik, és innen a mechanizmus már nem tudja
kiemelni, ezért vég nélkül üti az órákat (elvileg a baloldalon fent látható
kis csapos tárcsa minden fordulatánál emelne egy fogat a fogas-íven, amíg
teljesen fel nem emeli, és akkor a szerkezet reteszelődik). Itt valószínűleg
egy korábbi, slendrián tisztításnál kimaradt egy alátét:
Kerestem egy megfelelő alátétet, és a perctengelyen az óra-kerék alá
tettem. Így már a működés tökéletes: Ezen a képen az órák ütését kiváltó kis
csillagkerék is látható, egészen a perctengely tövében: A
csapágyakat mind megkentem, végül visszaszereltem a szerkezetet. A tokba
belülről fúrtam egy 3.5mm-es furatot a némító rúdnak, és a helyére tettem azt
is. Ütő állapotban csak a kis sárgaréz gomb látszik a tok tetején: Míg
némított állapotban látható a felhúzott rúd. Ez optikailag is egyértelműen
azonosíthatóvá teszi, hogy az óra fog-e zajongani, vagy sem, ugyanakkor
egyáltalán nem csúfítja el azt: A kész
óra remek szobadísz, kis szabályozgatással most a heti kb: másfél perc
eltérésnél tart, amit nagyon már nem lehet csökkenteni, mert felhúzott
állapotban picit siet, majd lejáráskor ezt visszakési. A Clement járat igazán
pontos járást legfeljebb súlyhajtással tenne elérhetővé. A korszerűbb
Graham-járat kevésbé érzékeny a rugóerő változására, bár a valóban pontos
ingaórák a Graham járat mellett jellemzően súlyhajtásúak is egyben. De ekkora
pontosság egy köznapi szerkezeten teljesen elegendő. |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu