Poljot 6MX hajókronométer bemutatása
Jelen kis írásomban egy igazán különleges, valódi „nehézsúlyú”
műszert, egy komoly hajókronométert szeretnék bemutatni. Előbb talán járjuk körül a
kérdést, mi is tulajdonképpen a hajókronométer, miért különleges a maga
nemében ez az óra. A jelentőségének megértéséhez lépjünk vissza az időben
néhány évszázadot! A középkor végére a tengeri hajózás óriási
méreteket öltött, az akkori nyugat-európai államok gazdasága függött a
tengeri kereskedelemtől. Míg azonban a földrajzi szélességet a nap
delelésének magasságából meg tudták mérni, addig a hosszúság mérésére
semmilyen a gyakorlatban is jó módszer nem volt. Arra ugyan hamar rájöttek,
hogy a hosszúságot leginkább a helyi, és a referenciának számító kikötő
idejének összehasonlításával lehet meghatározni, éppen csak a referencia idő
megőrzése volt megoldatlan. Kidolgoztak ugyan számos – elvileg kifogástalan –
módszert, amelyek a Hold fázisainak, a Jupiter holdjainak megfigyelésén
alapultak, de ezek a gyakorlatban megbuktak azon, hogy a tengeren „szeret”
éjszaka köd lenni, és a látásviszonyok sokszor nem teszik lehetővé az
égitestek megfigyelését. Kiváló megoldás lett volna, ha egy pontos órát
vihetett volna a hajó magával, és a nap helyi delelésének és az otthoni
időnek az összevetésével meghatározható lett volna a földrajzi hosszúság. De
ez bizony nagyon pontos, az akkori utak sokszor több hónapos, esetlegesen
akár éves hosszúságát figyelembe véve legfeljebb napi néhány másodperc
eltéréssel működő óra kellett. Gondoljunk csak bele, hogy az egyenlítőn 1
perc eltérés csaknem 28km tévedést jelent a hosszúság meghatározásában! A korabeli hordozható órák azonban meg sem
tudták közelíteni az elvárt pontosságot. Az inga megjelenése már lehetővé
tette ilyen pontosságú óra elkészítését, de az ingás óra – pontosságának
megőrzése mellett – semmiféle konstrukciós trükkel sem volt hordozhatóvá
tehető (azt az apróságot nem is említve, hogy a földi nehézségi erő
kismértékben változik a szélesség függvényében, és az inga emiatt más
lengésidővel működik. Ez a hatás nem elhanyagolható, példának okáért
Londonból az egyenlítőre lemenve közel 4 percet késne naponta egy ingaóra!
Mindazonáltal az órások a XVII. század végétől elkezdtek kísérletezni a
kívánt nagy pontosságú órák kifejlesztésével, egyelőre az akkori kormányok
hathatós támogatása nélkül. Ez volt az, az időszak, amikor szinte az összes
jeles tudós fizikus „melléküzemágban” pontos órát is próbált készíteni, órát
tervezett Galilei, Pascal, Newton. Ám a szükséges pontosságot, a
hordozhatóságot is feltételül szabva elérni nem tudták, maga Newton például
reménytelennek tartotta ilyen óra készítését. A kísérletezés azonban óriási
lökést adott a tudomány és technika fejlődésének, az anyagtechnológia, a
finommechanika és az elméleti fizika ezen időben szinte kézen fogva
lépegetett előre az óraiparral, talán túlzásnak tűnik, ám mégsem az
megállapítani, hogy a műszaki tudományok fejlődése szinte teljes egészében
követhető az óraipar fejlődésén keresztül egészen a XVIII század közepéig! A pontos óra mindazonáltal még ekkoriban nem
volt elérhető, a hajók navigáltak, ahogy tudtak, sokszor tévesen. Amikor azonban az angol flotta egy egész
hajóraja szenvedett navigációs hiba miatt hajótörést, akkor a brit
admiralitásnál „betelt a pohár”, és 1714-ben Anna királynő jelentős, 20000
fontos pályázatot írt ki pontos óra kifejlesztésére. Ez akkor nagyon komoly
összeg volt, el is indult a versengés. A pályadíjat az időközben technikatörténeti
fogalommá vált John Harrison nyerte el, gyakorlatilag egy élet munkájával, négy
alapvetően különböző konstrukció kidolgozásával. Valójában az ő konstrukciói
és órái nem terjedtek el (bár a neves Cook kapitány az ő órájának Kendall
által készített referencia másolatát használta útjain, teljes sikerrel), de
munkája és tapasztalatai utat nyitottak az utána jövőknek. Harrison egyfelől
bebizonyította, hogy a feladat egyáltalában megoldható, készíthető ilyen
pontos mechanikus óra, másfelől számos elméleti és gyakorlati felfedezést
tett, amelyek eredményét mind beépítették az utána jövők. Legfontosabbak ezek
közül, hogy feltárta a szabályozók (a billegők) járáspontosságának hőmérséklettől
való függése részleteit, kidolgozott számos megoldást a problémára, többek
között feltalálta a bimetált, vagyis a két, acél illetőleg sárgaréz szalagból
összedolgozott fémszalagot, amely hőmérsékletváltozás hatására meghajolt,
lehetővé téve a billegő alakjának kismértékű változását, kiküszöbölendő a
hajszálrugó állandójának hőmérséklet változására való érzékenyégét.
Kidolgozta az óra felhúzás közben is folyamatos járását biztosító egyszerű kis
szerkezetet, és bevezette a finom tengelyek drágakő (rubin) csapágyakban való
ágyazását, jelentősen csökkentve a súrlódást, és növelve az élettartamot. Harrison még egy különleges gátszerkezetet
használt, ám a hajóórákhoz sokkal alkalmasabbnak bizonyult a francia Pierre
Le Roy által 1750 körül feltalált kronométer gátszerkezet, amely nevével is
utal feladatára. Ennek többféle variációja is megjelent, de mindegyik
ugyanarra az elvre épül, és közös bennük az, hogy ezek már szabad
gátszerkezetek voltak, vagyis a billegő a lengése legnagyobb részében
teljesen szabadon, a gátszerkezettel való érintkezés nélkül lenghetett.
Mindegyik kronométer gátszerkezet alapja az, hogy a gátkereket egy karon
elhelyezett zárókő gátolja forgásában. Ezt a rendszerint rugózott (néhány
megoldásnál tengelyen csapágyazva elforduló) kart egy nagyon kis erejű,
szinte mindig aranyból készült kis laprugó a billegő tengelyén elhelyezett
emelőkő mozdítja ki a zárásból, és az ekkor egy foggal elforduló gátkerék a
billegő-tengelyen elhelyezett másik emelőkövön keresztül ad lendületet a
billegőnek. A másik irányba lengéskor az aranyrugó kilincsműként viselkedik,
és a gátkerék nyugalomban marad. Mivel ez a rugó igen gyenge, ezért a billegő
szabadlengését alig befolyásolja. A lényeg az alábbi kis képről talán
megérthető: A konstrukció jó
minőségű billegővel kiválóan szabályozható, bár problémája, hogy a rázkódást
nem bírja, a kar könnyen a kiugrik a gátkerék fogai közül, és ilyenkor az óra
rendszertelenül sietni kezd. Ezért ezt a gátszerkezetet zsebórában is csak
ritkán, karórában végképpen nem alkalmazták-alkalmazzák, de megfelelő
kivitelben egyértelműen a legalkalmasabb precíziós óra készítésére. A hajókronométerek a XIX. századra lassan
szabványosodtak, a szerkezetük egységesedett, a könnyebb javíthatóság,
karbantarthatóság érdekében. Jellegzetes rájuk, hogy kis fadobozba beépített
kardántengelyes felfüggesztéssel készültek, a hajó imbolygásának nem kívánatos
hatásait csökkentendő. Jellemző az is, hogy a rugó erejét lánccal és
kiegyenlítő csigával viszik át az óra futóművére (erre később még visszatérek).
Jellemző rájuk a mai napig a kulccsal történő felhúzás és mutatóigazítás is.
A hajókronométerek szervizelésére külön, minősített órások és műhelyek jogosultak
kizárólag (a mai napig!), a kronométer hivatalos minősítésű műszer, hajóra
vinni és ott használni csak az igazoltan megfelelően karbantartott és beszabályozott
órákat lehet. A hajókronométert az egyik tiszt köteles naponta felhúzni, ezt
naplóba bejegyezni, a nagyobb hajók több kronométert is visznek magukkal. Ma,
a GPS rendszerek korában ugyan a kronométerrel-szextánssal való navigálás már
háttérbe szorult, de mint tartalék lehetőség ma is ott van minden hajón. Ennyi „tudományos” előzmény után térjünk át
cikkünk témájára! A szóban forgó óra „csak” egy szabványos hajókronométer,
történetesen a Moszkvai Poljot által prezentált példány, a 6MX
hajókronométer. Az órát egy 23*24*24cm-es, majd öt kilós,
gyönyörűen lakkozott fadobozban kapjuk, bordó plüss huzattal behúzva,
bőrszíjjal átkötve. Kinyitva „matrjoska” módjára egy kisebb, 19*19*19cm-es
„kockát” találunk, egy újabb, szintén gyönyörűen lakkozott, számos fém
verettel ellátott, igen masszív kis ládikót, amely maga a kronométer: Hát
igen, érzékeny, finom műszer, megérdemli a gondos tárolást, csomagolást. A
kis jó hőszigetelő is, és két helyen is nyitható, egészen fent, és nagyjából
félmagasságban. A felső fedél alatt üveglapon leolvasható az idő, de anélkül,
hogy a zárt dobozban a hőmérséklet hirtelen megváltozna. Hétköznapi esetben,
csak az idő leolvasására így szokás kinyitni. Az óra felhúzásához és
állításához az alsó zárat nyitva közvetlenül hozzáférhetünk a kronométerhez: Látható a nagyon masszív, súlyos sárgaréz
kardanikus keret, amelyen függ maga az óra. Az egész doboz „atombiztos”,
rettenetesen masszív, minden sarkán fémpántokkal, valószínűleg attól sem
lenne baja, ha leejtenénk. Bár az órának ez aligha tenne jót. Látható az óra
számlapja is, kiválóan leolvasható, tiszta, lényegre törő kidolgozással. Mind
a hajókronométerek jellemzően ez is kis másodperckörös, 6 óránál elhelyezve, de
a másodpercskála is nagyon jól leolvasható. 12 óránál a járástartalék
kijelzője látható, 0-56 óra között skálázva (ennyi az óra járástartaléka), ám
rendhagyó módon itt nem a lejárásig hátralévő idő olvasható le, hanem a
felhúzástól eltelt, vagyis az óra 0-nál van teljesen felhúzva, és 56-nál jár
le. Ez azért fontos, mert a felhúzásokat hivatalosan fel kellett jegyezni, és
így jobban látható, mennyi ideje került erre sor. Közelebbről is érdemes megnézni a számlapot,
az óra és percmutató vastagon aranyozott réz, a másodpercmutató és a
járástartalék kijelző kékített acél. A számlap feliratai nem feketék, hanem
barnák, és kicsit úgy éreztem, hogy az amúgy teljesen problémamentesen
leolvasható kijelzés még ennél is jobb lehetne, ha mind a számlap
feliratozása, mind a mutatók festése egyaránt fekete lenne. Érdemes szemügyre venni az óra jobb oldalán
a dobozban alul és felül található „bigyókat” is, ugyanis ezek funkciója
talán a képről nem nyilvánvaló. Nos, először is a jobb felső sarokba a doboz
furatába betűzve egyszerűen csak az óra kulcsa található. Óriási, súlyos
órakulcs, igen masszív, jól megmunkált fémdarab, tenyérnyi méretű: A
jobb alsó sarokban pedig az óra kardanikus felfüggesztését szállítási
helyzetben rögzítő kis kar látható, ennek üzemi helyzetben nincs szerepe,
nyitva van, de amikor az órát leállított helyzetben szállítják, akkor
elfordítva összereteszeli az amúgy elforogni képes fémgyűrűket. Kicsit
szorosan jár, de hát ez is a dolga: Az
óra felhúzása amúgy drámaian egyszerű: meg kell a keretben fordítani, és a
hátulján elfordítható kis rugós fedél van, amelynek furatán keresztül
felhúzható a szerkezet: Itt
is látható az óra tokjának és keretének rettentő masszivitása, több kilónyi
forgácsolt fémből készült minden. Egyértelmű a cél: sem az idő, sem esetleg a
felhasználó ügyetlenkedése kárt ne tehessen benne. Mindenesetre megnyugtató
látvány, igazi ipari műszer! A mutatók
állítása nem kevésbé egyszerű, és ugyanúgy történik, mint ahogy az 1700-as
évekbeli zsebórákon volt szokás: az óra rámája egyben letekerhető, és a
kulcsot közvetlenül a percmutató négyszögletes acél tengelyére illesztve
állítható az óra. Mivel elvileg egy hajóút folyamán ehhez hozzá sem szabad
nyúlni, ez teljesen megfelelő. Maga a ráma amúgy egy nagyjából fél kilós
gigantikus forgácsolt karika, fél centi vastag üveggel. Súlyos, és sokat, 5-6
teljes fordulatot kell tekerni, hogy lejöjjön. Védi is rendesen az órát,
egyszersmind a szerkezet tokban való rögzítését is ellátja. Látható az is,
hogy a számlapot három kis csavar rögzíti, ez összeszerelve a ráma
takarásában van: A
tokot ezek után elfordítva a szerkezet egyszerűen „kipottyan”, ami azért nem
megy olyan könnyen, nehéz hozzáférni, és vigyázni is kell rá. De megéri, a
szerkezetet kivéve káprázatos finommechanika látványa tárul a szemünk elé: Percekig csak elégedetten szemléltem a
látványt. Gyönyörű! Decens genfi csíkozású, aranyozott szerkezet, hatalmas,
erős, tükrösre polírozott csavarok. Fent balra látható egy kis gumigyűrű, ez
a tok furatához illeszkedik, itt lehet felhúzni az órát, látható is benne a
kiegyenlítő csiga tengelyének négyszöges vége. Tőle jobbra, alatta látható a
billegő, a jellegzetes hajókronométer billegő, ő a legfontosabb szereplő az
órában. Lent pedig a rugó háza, rajta a kiegyenlítő csigával összekötő lánc: Kicsit oldalról jobban látható a lánc is.
Ezen alkatrész szerepét talán jobban szemlélteti az alábbi kis ábra: Ezen
szerkezet feladata az, hogy gondoskodjon a billegőhöz jutó nyomaték állandó
nagyságon tartásáról. Ugyanis a a
hajtórugó nyomatéka a lejárás függvényében nem állandó. Ezt a szerkezetet még a
korai, orsós gátszerkezetű zsebórákban szinte mindig alkalmazták, mivel a
régi, orsós járat nagyon érzékeny volt a nyomatékra, ilyen szerkezet nélkül a
felhúzás után az óra rettentően sietett volna, lejárás előtt meg akár több
tíz perces késést produkált volna. Megemlíteném még, hogy a hajtórugó
különösen nemlineáris nyomatékot ad le a felhúzás kezdetén, majd a teljes
felhúzottság előtt valamivel, a kettő közötti szakaszban viszonylag
egyenletesen növekvő rugóerőt tapasztalhatunk, nagyjából az alábbi ábrának
megfelelően: A
kiegyenlítő csigánál a lánc hosszát úgy állapítják meg, hogy a lánc
visszatekeredésekor a rugó nem jár le teljesen, hanem csak az X, pontig, a
felhúzáskor pedig a lánc legvége által megemelt kis akasztószerkezet az Y
pontnál akasztja meg a csigát. Tehát a rugó csupán a fenti ábra „B” tartományában
dolgozik, és az itt tapasztalható kis nyomatékváltozást a csiga palástjának
növekvő kerületével egyenletes nyomatékká konvertálják. Zseniális szerkezet,
ám nagy a helyigénye, és nagyon drága. Maga a zsinór vékonyságú lánc apró
acélszemekből áll, felépítése nagyon hasonló a bicikliláncéhoz. A manapság kapható
órákban használt szabad svájci horgony-gátszerkezet messze nem olyan érzékeny
a hajtónyomaték változására, mint egykoron az orsós járat volt, így ezt a
nagyon drága kiegészítőt nem is találjuk meg, csupán néhány különleges,
egyedi órában. Érdekes, hogy a kronométer gátszerkezet még ennél is kevésbé
érzékeny a nyomatékváltozásra, ám a műszer pontosságra törekvés nem tűr
kompromisszumot, így itt alkalmazzák ezt a kiegészítést is. Ami nem is baj,
hiszen látványnak is gyönyörűség! Közelről megnézve a csigát láthatjuk azt a
kis kilincsszerkezetet, amelynek a belsejében levő rugó gondoskodik arról,
hogy az óra felhúzás közben is járjon. Ezt még maga Harrison alkalmazta ebben
a formában először! Látható a csiga maga is, a felfelé szűkülő láncvezető
palásttal, és a lánc végének kampós akasztójával. A következő képen pedig közelebbről is
látható a rugóház a rácsavarodó lánccal. Itt is látszik, milyen finom,
aprólékos munka az alkalmazott lánc. Fentebb látható a rugó végének fix
rögzítésére szolgáló fogaskerék és a hozzá tartozó megakasztó nyelv. Ez is
jellegzetesen a régi zsebórákból átvett elem. Hiába, ez az óra maga a
történelem! A
számlapot levéve pedig az alábbi látvány tárul elénk: Itt
is kifogástalan a kidolgozás. A jobb oldalt látható kerék a járástartalék
kijelző kereke, amelyet a fölötte látható kis fogas-tengellyel közvetlenül a
csiga tengelye hajt meg. Az ilyen konstrukciójú órában nagyon egyszerű
járástartalék kijelzés készíteni, hiszen a csiga két véghelyzet között jár,
és csak ezt kell egy áttétellel megjeleníteni. Érdemes kicsit a részletekben is elmerülni: Itt
láthatjuk a másodperctengelyt, felette a gátkerék két csavarral rögzített „chatonos”
fedőkövét, alatta a közkerék csapját, és az órakerék-perctengely közötti
áttételt megvalósító váltókereket. Amit még láthatunk, és ami az órára
általában jellemző: a sokfogú fogas-tengelyek. Ezen első hallásra talán semmi
különöset nem talál valaki, de érdemes tudni, hogy elvileg az órában
alkalmazott fogazás mellett a fogas-tengely és a fogaskerék között az igazán
egyenletes erőátadás szempontjából akkor a legjobb a kapcsolat, ha a fogas-tengely
legalább 12 fogú. Ám még egy minőségi karórában is általában 6 fogú, még a
legjobb minőségű (például Patek Philippe) karórákban is legfeljebb 8-10-12
fogú fogas-tengelyeket alkalmaznak. A több fogú fogas-tengely ugyanis több
fogú, tehát nagyobb kereket eredményez, amelyet karórában nem lehet ésszerűen
elhelyezni. Vagy nagyon kicsi, sűrű fogazást kell alkalmazni, amely viszont
inkább hajlamos törni, elhasználódni. Ebben az órában azonban nem kötöttek
kompromisszumot, nagyok a fogak, nagyok a kerekek, kifogástalan a
megmunkálás. Az eredmény persze a legkevésbé sem apró, ez a csodaszép
szerkezet csupaszon, kitokozva sem kevesebb, mint 84 dekagrammot nyomott a
mérlegen, és 85 mm a csapágylemez átmérője, 105 mm a számlapnál, miközben 54
mm a teljes magassága. Hát, zsebórának is méretes darab lenne… Térjünk akkor át az óra lelkére, a
billegőre! Mint billegő óriás ez, nagyobb, mint a legtöbb karóraszerkezet, 32
mm átmérőjű! Hallatlan gondos kidolgozású, bimetál szalagból készült, a hajszálrugója
hengeres, gondosan a Breguet-féle spirálnak megfelelő véggörbékkel kiképezve.
Összességében az ilyen konstrukciójú billegő a legkevésbé érzékeny a
pozíciókra, tehát arra, hogy oldalra fordítva, vagy éppen függőlegesen jár, ám
az ilyen rugókiképzés igen magas, így karórában alkalmazhatatlan. Néhány régi
precíziós zsebórában előfordul. Hallatlan precízek a csapágykövek, a
billegőn négy nagy súly van hivatva a kompenzációt beállítani, az óra járását
pedig a küllőknél látható két szabályozócsavarral állíthatjuk,
hajszálrugókulcs az nincs – bizonytalanságot vinne a rendszerbe, megbontaná a
hajszálrugó hibátlan véggörbéjét. Láthatjuk a gátkerék felső, szintén „chatonos”,
csavarozott fedőkövét is. A billegőt érdemes szemügyre venni több nézetből
is: A
billegő amúgy rettentően súlyos, tekintélyes darab, járása sem gyors, az óra
7200 fél-lengésszámú, tehát a billegő 0.5 másodperces periódusidővel leng. A
billegőt eltávolítva beleshetünk a gátszerkezetbe. Ez egy klasszikus, rugós-karos
(angol mintájú) kronométer szerkezet, rubin zárókővel, finom kidolgozású
aranyötvözet emelőrugóval: A
szerkezetbe pillantva látható a gátkerék – zárókar elhelyezkedése is. A
zárókar helyzete finoman, egy csavarral az ideális helyzetbe hozható, és a
nyugvás mélysége is állítható, a tökéletes működés kedvéért: A billegőre ütött precíziós acél vezetőtárcsán
egy szép kidolgozású rubin emelőkő van hivatva a lendítőerőt átvenni a
gátkeréktől az arany-rugócskát pedig a felette látható pici emelőtárcsán levő
kis rubin karom mozgatja. Minden végletesen precíz, a tengely vége is a
legfinomabban kidolgozott. Jellemző, hogy a tengely cseréjekor kompletten a hozzá
tartozó csapágykövekkel együtt kell cserélni azt, és a tengelyhez jár a vele
összecsiszolt csapágykő-készlet is. Az óra tehát – elmondhatjuk – a finommechanika
ésszerűen még megvalósítható lehetőségeinek csúcsát jelenti, ennél pontosabb
mechanikus órát találni nincs sok esélyünk! És az óra ezt az elvárást gyakorlatban is
teljesítette, a mérés 10 napja alatt összesen 1, azaz egy másodpercnyi késést
produkált. |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu