Egy régi érdekesség: dátumos zsebkronográf
restaurációja
Ezen írásomban egy 1890
tájékán készült, sajátságos megoldásokat felvonultató, stopper és
dátumkijelzővel is rendelkező zsebórát szeretnék bemutatni. Az óra gyártóját sajnos
már nem tudom azonosítani, mivel az annak idején szokott módon nem jelölték
sem a tokot, sem a szerkezetet, sem a számlapot, de minőségi, erős, jó
kivitelű óráról van szó. Az óra kétkörös kronográffal,
vagyis másodperc-30 perc gyűjtővel rendelkező egyszerű (tehát nem összeadó)
kronográf, a koronán keresztül lehet elindítani, megállítani majd nullázni.
Emellett 31 napos naptárkijelző segédszámlappal is rendelkezik, ami bizony
ritka volt akkoriban. Mindezt tetézi, hogy egy abszolút rendhagyó konstrukcióról
van szó, a kronográf függőlegesen mozgó kapcsolókerékkel működik, a szokásos,
elterjedt konstrukciókhoz viszonyítva egészen más működési elven. Az óra
azonban hiányos, hibás, a szerkezetet szemrevételezve az alábbi hiányosságok
rögtön megállapíthatóak: -
Hiányzik
mindenestől a korona és a felhúzótengely. -
Hiányzik a tok
kengyele, amivel az óralánchoz lehetne kapcsolni. -
Hiányzik a
középső másodperc-mutató. -
Hiányzik az óra
üvege (bár ez lenne a legnagyobb hiányosság.. J ) -
Eltört a
percgyűjtő rögzítő rugócskája. -
Hiányzik a
kronográf oszlopos kerekét továbbító kapcsolókar és annak rugója. Gyorsan kerestem egy kallódó
felhúzó-tengelyt, amely ugyan nem megfelelő, de ráillik a hornyos kerék, így
fel tudtam vele húzni az órát. Némi járatás után persze kiderült még ez-az,
az óra össze volt ragadva a szennyeződéstől, el-elakadt, miközben a mutatókat
egyáltalán nem vitte, tehát a mutatószerkezet és a járat közötti
tengelykapcsoló csúszik. Van mit javítani rajta, bár a szerkezet még így is
impozáns! Masszív, minőségi kivitelű 15 köves werk, bimetál billegővel,
Breguet spirállal. A mutatószerkezet nem a gyakoribb negyedes-keréken
keresztül kapcsolódik a perckerékhez, hanem a decentralizáltan elhelyezett
perckerék csőtengelyében egy csúszó stiften keresztül a váltókereket hajtja
meg, ahogy az a jobb oldali képen látható. Érdekesség még, hogy a
dátumszerkezet gyorsváltó gombot kapott, a bal oldali képen 2 óránál látható
kis kar a tok gombjának megnyomására egy-egy napot léptet rajta – a gyors
dátumváltó a zsebórakorszakban általában alkalmazott volt, majd a karórákról
eltűnt, és csak az 1970-es évektől lett megint általános: Érdemes a kronográf működését közelebbről is
szemügyre venni! Az óra nem a szokásos, síkban kapcsolódó kerékkel operál,
hanem a másodpercgyűjtő tengelyirányban mozog. Alant a bal oldali képen
látható, hogy a másodperckerék egy érdekes kivitelű közkereket forgat
folyamatosan, amelynek palástján ferde, nagyon sűrű fogazás – barázdasor –
húzódik. Ugyanilyen ferde fogazása van a másodpercgyűjtőnek is, amely
függőlegesen leereszkedve képes kapcsolódni ehhez. A másodperc-gyűjtő teljes
vezérlését így el tudja egyetlen kar végezni, igaz, a kar alakja igencsak
összetett. A
jobb oldali képen lebontott gyűjtő mellett látható a kronó vezérlőrésze, gyakorlatilag
két karból áll csak, a fő vezérlőkarból, és a percgyűjtő nullázó-karjából. A
fő kar alaphelyzetben teljesen beugrik a másodperc-gyűjtő tengelyéhez, és az
ott rögzített szívidommal nullázza a kart. Mindeközben a kar ferde profilú
vége meg is emeli a kereket, amely így eltávolodik az őt forgató közkeréktől.
Mindeközben a percgyűjtőt is nullázza a hozzá tartozó kis villás kar. A
kronót elindítva az oszlopos kerék kiemeli mindkét kart, a fő vezérlőkar
legszélső helyzetébe kerül, így gyakorlatilag teljesen kifordul a
másodperc-gyűjtő alól, amit a tengelyét felülről támasztó laprugó így
hozzányom a közkerékhez, és a kronó elindul. A másodperc-gyűjtő egyik
küllőjébe ütött kis csap percenként átemeli a percgyűjtőt továbbító
közkereket is. A
stopper „állj” állásába fordítva az oszlopos kereket a percgyűjtő nullázó
karja még nem mozdul, de a fő vezérlőkar kicsit visszafordul egy köztes
állásba. Nem ér be a vége a szívidomig, tehát nem nullázza a kronót, de már
megemeli a másodperc-gyűjtőt, így a kronó megáll. A kar ekkor egyszersmind a
fékkar szerepét is eljátssza. A megoldás egyszerű és elegáns, ha valakinek
ismerős lenne, nos ilyen konstrukciót alkalmazott a későbbiekben a Pierce is
a cal134-es karóra kronográfján, és a Seiko kronó-szerkezetei is elvükben
némileg hasonló módon működtek. A konstrukció gyenge pontja a magasabb
beépítési helyigény mellett a sűrűn barázdált kerekek szennyeződésre való
érzékenysége, előnye viszont az egyszerűbb felépítés, és a kisebb
bekapcsolási hiba, amely elvileg akár nullára csökkenthető is lehetne:
Nekiálltam hát az óra helyrehozatalának. Első körben az órát teljesen
szétszedtem, tisztítottam, olajoztam. A tengelyek egy része erősen
szennyeződött volt, itt-ott kis vakrozsda is felbukkant már, ezeket szépen
lepolíroztam. Az összerakott szerkezet igen szépen működött, hibátlanul,
egészségesen ketyegett, a mutatószerkezet azonban változatlanul csúszott. Ezt
könnyen lehetett orvosolni a tengelykapcsoló stift kis mértékű
meghajlításával, amely így jobban beszorul a perckerék csövébe, és erős,
megbízható kapcsolatot biztosít: A
kronót most még csak az oszlopos-kereket csavarhúzóval tologatva lehetett
bekapcsolni, ám így is kiderült, hogy örökösen el-elakad. A bűnös
egyértelműen a kis közkerék és a másodperc-gyűjtő finom barázdáiba beült
szennyeződés volt. A gépi tisztítás semmi előrelépést nem hozott, több napos
áztatással is maradt a belekövült kosz – ez ennek a konstrukciónak gyenge
pontja. Jobb híján egy finom csiszolópapíron kicsit érdesített élű
borotvapengével nagyító alatt, szépen, egyesével végigtisztítottam az összes
hornyot. Rettenetes pepecselés után végre jól működött a kronó: Jöjjenek
hát most akkor a hiányosságok! A legkönnyebb problémával kezdtem, ez a
pergyűjtő hiányzó nyomórugójának pótlása volt. Ez a rugó sajnos nagyon
fontos, ez gondoskodik arról, hogy a percgyűjtő pontosan percre ugorjon.
Nélküle a gyűjtő kerék nem csak össze-vissza kóvályogna, alkalmasint nem
váltva, vagy éppen több percet is váltva egy-egy emeléskor, hanem előbb-utóbb
olyan helyzetben állna meg, hogy a másodpercgyűjtő elakadhatna rajta, így az
óra megállna. A korabeli órákban ez a rugó gondos munkával, a tartólemezzel
és a nyomó idommal egy darabból készült, ám így törésre erősen hajlamos volt,
eredetivel pótolni pedig nyilvánvalóan teljesen kilátástalan próbálkozás
lenne. A
rugót egy bontott ébresztőóra hajszálrugóból pótoltam. A rugót be lehetett
fogni a még meglévő kis tartólemez alá, majd csipesszel 90°-al elforgatva és
a végét „V” alakban meghajlítva használható profilú rugót sikerült
kialakítani. Persze ez nem olyan elegáns megjelenésű, mint az eredeti volt,
de ennél jobb megoldást utólag már nehéz lenne kitalálni, a kronó korrekt
működését ellenben gond nélkül biztosítja.
Következő, már korántsem ilyen egyszerű probléma a kronó
kapcsolónyelvének pótlása volt. Ez egy erős fémnyelv, amely a nyomókarhoz egy
csappal kapcsolódik, és képes az oszlopos kereket annak ferde fogazásán
keresztül elforgatni. Az eredeti azonban eltűnt, nyoma nincsen. A méreteket
nagyjából leméricskélve egy 0.5mm-es rugóacél lemezből elkészítettem a
fémnyelvet, helyesebben – mint kiderült – annak első verzióját. Az alanti
képeken látható az eredeti kapcsolókar, az acélból esztergált csap, a nyers
fémnyelv, majd az elkészült, a csappal összeszegecselt, még polírozás,
finomítás előtti, de már elvileg működő változat: Ez a szerkezetbe az alábbi
módon illeszkedik bele: Jónak azonban nem jó. Továbbítani tudja az
oszlopos kereket, azonban nyomórugó híján nem működik kilincsként, ide-oda
tud mozdulni, és így vagy beleakad az oszlopos kerék emelőfogába, vagy nem..
Megpróbálom egy nyomórugóval megtámasztani, de ez csak egy-két kapcsolásig
jó, aztán kiugrik a helyéről. Kísérletképpen egy vékony rézlemezből sellakkal
ragasztottam egy kis rugómegvezető lemezt is a karra, de az sem bizonyult
megbízható megoldásnak, ez így semmiképpen nem elfogadható, ez így barkács
megoldás, jobbat kell kitalálni:
Olyan kart kell kialakítani, amely egyben kilincsként is működik,
tehát két ponton kell megtámasztani, egyfelől magában a nyomókarban, másfelől
a nyomókart is visszatoló rugóval úgy, hogy el tudjon a rugó ellenében kicsit
billenni, amikor a kar visszafordul, de utána visszaugorjon az oszlopos kerék
soron következő továbbító foga elé. A kart most is ugyanabból a rugóacél
lemezből készítem el, két furattal és két csappal: A
csapok kicsit eltérő méretűek és magasságúak kell, hogy legyenek, hiszen az
első a nyomókar furatába fog illeszkedni, a második viszont a rugó
megtámasztását szolgálja, miközben a nyomókaron is támaszkodik: Ez
már jól működik, a helyére téve a nyomókarral szépen váltható a kronográf.
Nyomórugónak befűztem egy erős rugóacél huzalt a csapágylemez megfelelő
furatába, és csavarral megszorítottam: Ez
most elég biztatóan néz ki, következzék tehát a korona és a felhúzótengely
elkészítése! Már a megfelelő koronát megtalálni sem volt egyszerű, órás
ismerősök lomtárjaiban kotorászva leltem végül a tokhoz méretben és
megjelenésben illőt. Ám ez csupán egy egyszerű hagyma-korona, benne egy
semmiben nem alkalmas, és amúgy is törött tengellyel, így a felhúzó-tengelyt
el kell még készíteni, és a koronát olyan módon kell kiegészíteni egy
csappal, hogy az a felhúzó-tengelyen el tudjon mozdulni, hiszen a korona
nyomogatásával lehet a kronót kapcsolni. Nem egyszerű feladat!
Első lépésként magát a felhúzó-tengelyt készítettem el. A meglévő
hornyoskerék és a felhúzó-szerkezet fészke alapján aránylag könnyen
megmérhető és kiszerkeszthető volt a szükséges tengely minden adata. A
tengelynek szüksége van egy csaprészre, amely a fészek furatába ül bele,
szükséges egy négyzetes rész, amely forgatja a hornyos-kereket, ugyanakkor
engedi azt elcsúszni a mutató-állításhoz. Szükséges egy hengeres váll, amely
megvezeti, ugyanakkor szabadon forogni engedi a körmös kereket, és egy
vállra, amely a tengely tartókarjához illeszkedik, és nem engedi azt
kicsúszni. Valamint szükséges egy tengelyrész, amely a koronához illeszkedik: A
tengelyt 2 mm-es küllőből esztergáltam ki, a négyszöges részt a görgős
reszelő-megvezetővel meglehetősen könnyen ki tudtam alakítani, a kész tengely
polírozás után szépen illeszkedik a helyére: A
tengely ugyan a felhúzó-szerkezethez már remekül illeszkedik, de szükséges
lenne még valamilyen módon a leendő koronához is kapcsolódnia.. Ezt egy
zászlós megoldással próbáltam ezt megoldani, amelyhez a tengelybe egy hornyot
fűrészeltem, és abba egy kis acéllemezt forrasztottam:
Első lépésben sárgarézből esztergáltam egy rudacskát, és abba 2mm-es furatot
fúrtam, majd fűrészeltem beléje egy hornyot a felhúzó-tengely zászlójának
megvezetésére. A jobb oldali képen látható, hogy ül be a tengely a helyére,
és hogyan teszi lehetővé a korona elmozdulását: A
korona maradék tengelycsonkját négyszögletesre reszeltem, és az elkészült réz
csapba a másik oldalról fúrt 1mm-es furatba szilárdan beütöttem. A korona így
már képes a feladatát ellátni, felhúzható vele az óra, és a réz csap nagy
átmérőjű vége szépen tolni tudja a kronográf nyomókarját is. Persze még a
tokban rögzítést is meg kell oldani, ehhez egy hornyot esztergáltam a csap
tövében, és a tok nyakán egy megfelelően kiszerkesztett helyre fúrt lyukba
behajtott rövid csavarral oldottam meg a biztosítást. Ez szokásos megoldás
volt anno, bár ez az óra eredetileg nem ilyen módon, hanem a
felhúzó-tengelyen biztosított mozgó koronával készült – azt azonban már nem
tudom pótolni: Most
jönne a tok kengyelének pótlása. A kengyelt 2mm-es kemény sárgaréz huzalból
készítettem el, amit – hogy viszonylag szép kerek ívet adjon – egy vékony
seprűnyélre feltekercseltem, majd kiszabtam belőle pár kengyelt (amúgy is többre
van szükségem). A végét azért körbe kellett reszelni, finoman hajlítgatni,
amíg jól nem ült a helyén, de azért olyan nagyon sok gond ezzel nem volt.
Ellenben – akárcsak a korona – szép sárgaréz színű, ami persze nem megy az
ezüst tokhoz, ezért előbb nikkellel galvanizáltam, majd leezüstöztem őket. A
tokra téve már kellemesen néznek ki:
Egész normális lett a végeredmény, már kezdenék is örülni neki, amikor
próbálkozás közben csak úgy fogta magát a kronográf nyomókarja, és eltört.
Valószínűleg a nyomókart mozgató, a korona csapja elé benyúló kis csavar
furatánál már hajszálrepedt lehetett a merevre edzett acél karocska. Kerülget
is a gutaütés, pár napra félretettem miatta az órát:
Persze aztán győzött a harcos opportunizmus bennem, nem akartam veszni
hagyni egy ilyen szép órát, amelybe már ennyi energiát öltem. Új kart kell
tehát készíteni, a réginek megfelelő geometriával, ám lehetőleg annál
szívósabbra. Utólag már picit nem is bánom, ugyanis a régi kar csavarja
meglehetősen rosszul passzolt a korona általam készített csapjához, és ha a
rajta levő, a felhúzó-tengelyhez illeszkedő horonnyal került szembe, akkor
ott nem igen váltott. Az új kart 1.2mm-es acéllemezből készítettem el, kicsit
átalakítva a régi geometriáját, ugyanis a váltást végző nyelv jobb
megvezetése érdekében egy „orrot” is készítettem neki, amely stabilabban
szorítja le a nyelvecskét, másrészt a koronához nem csavarral, hanem a karral
egy darabból készült szélesebb, lehajlított nyelvvel próbáltam meg megoldani a
jobb illeszkedést: A
kar rögzítéséhez lépcsős furatot kellett készíteni a kar végén – a kis
oszlopos Proxon fúróm szerencsére kellően precíz ehhez, mint ahogy többi
furatot is vele készítettem. A kar kissé nyers benyomást kelt – később még
csiszolgattam, políroztam, finomítottam – de már ellátja a feladatát: A
tokba téve persze kiderül, hogy a kar nyelve nem fér el akadálytalanul a tok
peremétől, így egy kis hornyot reszeltem a tokba, és egy füst alatt a
nyomórugót is más kialakítású, hosszabb, erősebb, a váltó-nyelvet leszorítani
is képes alakra hajlított kis rugóra cseréltem:
Egész jó, már csak össze kell(ene) rakni az órát, és egy
másodpercmutatót találni rá. Mutató-készletemben nagy nehezen találtam is egy
megfelelő mutatót, amelyen azonban túl kicsi volt a tengely-furat, ezért azt
dörzsárral felbővítettem: Üveg már került könnyen az órára, a tokot
szépen felpolíroztam, a szép, szinte hibátlan porcelán számlapot is jók
kiáztattam kotyvában, így az egy szál, amúgy is alig látható hajszálrepedés
szinte eltűnt. Az óra restaurációja tisztán vagy 30 munkaórát vitt el, amely
nem csekélység, bár ebben benne volt az útkeresés is, a nyomó-karból is csak
a második verzió lett a megfelelő, és csak a kapcsolókerekek hornyainak
pengével való tisztogatása tartott úgy két óra hosszat.. Mindenesetre a
végeredmény - engem legalábbis – kárpótolt, szép, érdekes és ritka, kissé
érdesen, de jól kapcsolható zsebkronót tehettem be a gyűjteménybe: |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu