Omega kontra Rolex, avagy két kiváló régi szerkezet
bemutatása
Jelen írásomban az Omega
egykoron legendás hírnevű 260-as típuscsaládjának egy kiemelkedő tagját, a
30T2 jelű szerkezetet, és a Rolex Cal700-as szerkezetét szeretném bemutatni,
annak apropóján, hogy két ilyen óra éppen tisztításra-beállításra szoruló
állapotba került. A két szerkezet összevetését az indokolhatja, hogy igen
hasonló korúak, és hasonló céllal (precíziós kézi-felhúzós szerkezet) hozták
őket anno létre tervezőik. Elsőként jöjjön az Omega! A
Cal260-as szerkezetcsalád 1939-től volt folyamatosan gyártásban, több mint
két évtizedig, és számos variációban készült 400 ezret meghaladó
darabszámban. A szerkezet 1943-tól már
Incabloc ütésbiztosítással készült, ez akkoriban komoly újdonságnak
számított. Az alapszerkezet eredetileg 15 köves volt, de a legyártott
szerkezetek nagyobb része jobb minőségű, 17 köves kivitelben készült. A
szerkezetcsalád eredendően kis másodpercmutatós kivitelre lett konstruálva,
de szép példája annak, hogy egy jól megszerkesztett alapszerkezet könnyen és
korrekt módon átalakítható közép-másodpercmutatós kivitelre is, ez az óra is
így készült. Az óra egyszerű, klasszikus
megjelenésű, „semmi extra” nincs a kivitelében. A számlap felújításra
szorult, rettenetesen elszennyeződött, bebarnult állapotban került hozzám, a
szép, az eredetit igen jól közelítő állapot elérése P.Kiss
István keze munkáját dicséri. A tok arany, de nem eredeti Omega, ez a
klasszikus „pesti tok”, utólag, gondos munkával készített 14 karátos vörös
arany tok. A számlap és a mutatók valószínűsítik, hogy az óra eredetileg
krómozott fémtokban lehetett, és az eredeti aranytoknál olcsóbb, de mégis
értékesebb kivitelű aranytokra cserélték. A tok jól illeszkedik az óra
stílusához, és minőségileg is megfelelő. A tok maga hagyományos
felépítésű, fix kengyeles tokközép-részből, lünettából
és hátlapból áll, ezek mind aranyból készültek, súlyuk kb:
12 gramm. A tokbetét sárgaréz, szépen megmunkálva, nagyon szorosan
illeszkedik. Minden rész jól ül a helyén, a tok nem kopott, nem elhasznált.
Persze különösebb strapabírást vagy vízállóságot ne várjunk tőle, ez az óra
nem hegymászáshoz készült.. A korona – ahogy az lenni
szokott – már nem eredeti. Sajnos színben tökéletesen illeszkedő vörös arany
színű koronát nem talált hozzá aki anno feltette ezt
a helyére – mint ahogy én sem. A rend kedvéért felpolíroztam és mély-sárga
tiszta arannyal learanyoztam a koronát, így azért
kevésbé üt el, mint az eredeti – kissé kopott – sárga arany bevonat, de persze
így sem tökéletes, ezt kis szépséghibaként meg kell emészteni. Jöjjön akkor hát a szerkezet
maga! Nagy méretű, zsebóraszerű megjelenésű, igen robusztus szerkezetet
láthatunk. A kidolgozás remek, az egész szerkezet gondosan aranyozott, és az
állapota feltűnően jó! Ezt az órát keveset használták. Az órát kb: másfél éve felületesen már tisztítottam, de azóta használva egyáltalán nem volt, és a kenőanyagok
ezalatt besültek. Ez ékes bizonyítéka annak, hogy valóban célszerű a
kézi-felhúzós órákat havonta legalább egyszer kicsit akkor is megjáratni, ha
éppen nem hordjuk őket, elkerülendő az efféle malőröket. A kenőanyag gyantásodása miatt a billegő lomhán, kis kitéréssel jár,
az óra akadozik. Ki kell tisztítani, nekiállok hát a szétszedésének! Elsőként a számlapot
távolítom el. A számlap korrekt módon, két számlaplábbal, oldalról behajtott
csavarokkal került rögzítésre, és hátulról jól látható, hogy az anyaga tömör
ezüst, nem ezüstözött réz. Gondos kivitelű, akárcsak a szép acélmutatók is. A
másodpercmutató festése már kopottacska kissé, némi vakrozsda is felütötte
rajta a fejét, ezt újrafestem fekete modellfestékkel, de a perc- és óramutató
tökéletes állapotban van. A számlap alatt látható a
mutató- és mutatóigazító- felhúzó szerkezet is. Semmi különös nincs ebben,
teljesen hagyományos kialakítású, meglehetősen robusztus alkatrészekből felépítve.
Jó nagy minden, hogy törésnek, nagyobb kopásnak esélye se legyen kialakulni: A felhúzó- állító szerkezet
is minden elemében hagyományos, de részleteiben gondosan kidolgozott. Alant
látható az összes alkatrésze. Érdekes a váltókar kis csövecskével való
megvezetése, így a váltókar jó alaposan meghúzott rögzítő csavar mellett is
könnyedén tud mozogni. Az óra állapotának jó
fokmérője a hornyoskerék és a farkasfogas kerék állapota, egy kézi-felhúzós
órán ezek kopnak a leggyorsabban. Nos, ezek állapota remek, akárha újak
lennének. Igaz, méretes mindegyik: Megfordítva a szerkezetet
jöjjön hát maga a futómű! Elsőként a közép-másodpercmutató meghajtását kell
leszerelni. Látható, hogy ez a klasszikus módon lett megoldva, a közkerék
tengelyét meghosszabbították a felső híd fölé, és ráütöttek egy meghajtó
kereket, amely a középen elhelyezett, a perckerék csövecskére cserélt tengelyén
áthaladó másodpercmutató tengelyére ütött kis magkereket hajtja. Lötyögés
ellen itt is kis rugóval védekeznek, és ez a rugó alulról mintegy emeli a
magkereket, nem a leggyakrabban alkalmazott felülről történő megtámasztással
éltek. Ennek van egy komoly előnye (ezért készítette feltehetően az IWC is
hasonlóan nem felülről megtámasztóra a rugót), mégpedig az, hogy így ezt a
tengelyt felülről rendesen kőben lehet csapágyazni, ami egyfelől jobb
megvezetést biztosít, másfelől lehetővé teszi a másodpercmutató könnyű
felhelyezését (nyugodtan a helyére lehet nyomni, a csapágy megtámasztja a
tengelyt): A korrekt tisztításhoz le kell
venni a másodperctengely felékelt meghajtó kerekét is, ám ez nem egyszerű,
ehhez készítek egy célszerszámot, amely egy küllőből profilosan laposra
leköszörült kis emelővillából áll. Ezt alátolva a keréknek az
szépen lecsúszik a tengelyéről. Hasznos szerszám, hiszen ez a konstrukció nem
csak egyszerű karórában fordul elő, de az összes kronográf másodperc-gyűjtőt meghajtó kereke is
ilyen: A futómű amúgy teljesen
hagyományos, semmi különleges nincs benne. Áll a motorrugó házából, a
perckerékből, a közkerékből, a másodperckerékből (kis másodperces
kialakításnál ennek az alsó tengelye nyúlik a számlap felé tovább), a
gátkerékből, horgonyból és persze a billegőből. Mindahány gondosan
kidolgozott, szépen learanyozott kis kerék: Anno a motorrugó házát nem
tisztítottam ki, ez is hiba volt, mert ez bizony belülről nagyon erősen
elszennyeződött. Pucolás és újraolajozás után az óra járástartaléka is
valószínűleg kicsit nőni fog: Jöjjön akkor hát a billegő!
Ez nagyon szépen kidolgozott, kompenzált billegő, kis aranycsavarokkal, és
precíziós órához illően Breguet spirállal. A pontosság érdekében mérete is
nagy, a lehető legnagyobb: A horgony szépen kialakított,
bár különösebb él-simítgatással láthatóan nem foglalkoztak. Gondosan
megvezetett hidat kapott, és különálló határoló peckeket – az Omega később
előszeretettel alkalmazta a híd kialakításával megoldott határolást, amely
persze utólagos állítást már nem nagyon enged meg, a peckeket mindig lehet
kicsit hajlítgatni. Az óra a korai Incabloc ütésbiztosítást kapta, ennek
csapágycsészéje kicsit eltérően néz ki, mint a később alkalmazott kiviteleké,
de lényegét és működését tekintve teljesen ekvivalens mindegyik megoldás.
Mindenesetre a szerkezet 1948-as készültekor az ütésbiztosítás alkalmazása
még messzemenően újdonság volt, sok, nem is olcsó óra az 1960-as évekig
készült ilyen megoldások nélkül. Hozzátenném, hogy a vékony, finom tengelyen
ülő igencsak méretes precíziós billegő átlagosnál nagyobb mértékben van
kitéve egy tengelytörésnek, így indokolt is volt az ütésbiztosítás
alkalmazása. A szerkezet gond nélkül
összerakható, természetesen rögtön elindul, egészséges, nagy lengéssel jár.
Az Omegákra jellemző probléma, hogy a negyedeskerék körül sokszor van kisebb
nagyobb gond, gyakran csúsznak, vagy éppen túlságosan szorulnak. Ebben az
órában ez utóbbi eset áll fenn, ezért – bár erre általában nincs szükség –
olajozom belülről a negyedes-kereket, hogy ne szoruljon nagyon, mert olajozás
nélkül igen nehéz a mutatóigazításnál tekerni a koronát. Egy csepp kenőanyag
ezt a problémát jól és tartósan megoldja. Másik kis gond, hogy a
váltókar rögzítését végző rugós kar („szotoár”)
hornyai kicsit mélyebbre rágódtak, ezért elég nehéz a koronát váltáshoz ki-be
húzkodni: Ezen elég könnyű segíteni, a szotoár két véghelyzet közötti kis vállát némileg
laposabbra reszelgettem nagyon finom reszelővel, majd polírozással tükrösre
alakítottam ki a csúszó felületeket, és némi zsírral javítottam a kenést. Ez
nagyon sokat segített, most már különösebb gond nélkül lehet a koronát
húzkodni, a szerkezet is korrekt módon működik. Az óra pontos, napi 5-10 másodpercen
belüli pontosságra könnyen beszabályozható. Hozzátenném, készült ebből a
szerkezetből még ennél is igényesebb billegővel és hajszálrugó
finomszabályozóval még pontosabb, kronométer minőségű kivitel is, ez persze
nem túl elterjedt, ritkán lehet vele találkozni. Feltűnő viszont a szerkezet
korszerűsége, mai szemmel nézve sem lehet semmi kivetnivalót találni benne, a
több mint fél évszázados szerkezet maradéktalanul korszerűnek hat ma is. Komoly kontrasztba állítható
az előző órával a másik „versenyző”, a Rolex egy korai, kis másodperces Oyster modellje. A koruk ugyan erősen hasonló – ez az Oyster 1944/45-ös évjáratú – de a tok, az óra kialakítása
nagyon más, a szerkezet azonban ugyanúgy a pontosságra és megbízhatóságra
törekvés jegyében készült. Ez az óra sokkal inkább
sportos, mint elegáns, de mégis, eléggé visszafogott – és kis méretű – ahhoz,
hogy egy öltönyhöz felvéve se legyen kirívó. Az óra régi, 1944/45-ös évjárat,
a csatja újabb – a vele egykorú csatok még szegecselt szemekkel készültek -
de azért ez is igen régi, legkésőbb a 60-as évekbeli lehet, lemezelt Oyster csat. A tok rafinált ívekből álló, összetett
kivitelű, szépen kidolgozott, egy darabból készült acéltok, erős, csavarosan
záródó, tömített hátlappal, és külön menetes koronacsővel. Az óra üvege
egyszerű plexi, és ennél a modellnél nem alkalmaztak fémbetétes üveget, a lünetta sem különálló, az üveget megszorító kivitelű. A
tömítésről egy kés élességű perem gondoskodik, úgy, hogy az alapméretnél pár
számmal nagyobb plexit beleszorítva ez a perem körben kicsit belevág a
plexibe, és hermetikusan zár. A plexit esetleg érő nyomás még jobban
beszorítja a perembe, így javítja a tömítettséget, de persze ez a megoldás
nagy nyomásokra akkor sem alkalmazható, információim szerint ezzel a
kivitellel 3 bar nyomásállóságot tudott az óra. A csavaros, kettős tömítésű
koronazár viszont megbízhatóan tömít, így az óra átlagos pancsoláshoz
biztosan megfelelő. A számlap repülős stílusa, jó leolvashatósága és (az
olaszországi felújítás után az eredetinek megfelelő) igen erős világító
hatása katonai felhasználást valószínűsít, különösen az évjárat ismeretében. Alapos munkára vall, hogy a
tokbetét gyűrű is acél, és a szerkezet – az alábbi képen láthatóan – két
csavarral rögzül a tokbetéthez, míg a tokbetét két acélnyelvvel és további
két csavarral a tokhoz. Láthatóan nagyon igyekeztek, szét ne essen szegény.. J A számlap itt is tömör ezüst,
igen gondosan kidolgozva, a kékített acél mutatók
nagyon finom kivitelűek, alaposan kifestve fluorescens
festékkel: A szerkezet a Rolex nevezetes
Cal700-as modellje, viszonylag kis méretű (10 ½-ed léniás, vagyis 23.3mm átmérőjű), egyszerű, kézi felhúzásos modell.
Érdekessége, hogy a konstrukciós alapot jelentette az utána jövő összes Rolex
modellnek, egészen az 1976-ig készült Cal1575-ig bezárólag, persze jelentős
módosításokkal. A számlap felől szemügyre vehető az állító-felhúzó szerkezet.
Teljesen konvencionális, semmiféle műszaki ínyencséget sem tartalmaz, ám igen
robusztus, a szotoár kissé sajátos végkiképzése is
láthatólag a kopással szembeni érzéketlenségért készült ilyenre. És valóban,
a régi órában minden alkatrész eredeti, bizony kopott is itt-ott több minden,
mégis kifogástalanul működik. Közelről megnézve az is
látható, hogy a farkasfogas felhúzó kerék koszorúja is rendesen kopott már,
mégis tökéletes a felhúzás. Ennek többek között az is az oka, hogy a második
képen láthatóan a felhúzó-kerék kialakítása a régi zsebórákhoz hasonlóan
olyan, hogy annak alsó felületén külön fogazást alakítottak ki, jó mély
fogprofilokkal, és ide illeszkedik a farkasfogas kerék koszorúja. Ugyan így
jóval bonyolultabb a felhúzó-kereket kialakítani, de ez a megoldás igen
tartós: Az óra különlegessége a Rolex
saját, korai ütésbiztosítása. A lyukaskő egy igen érdekes, kifejezetten a @
szimbólumra hasonló alakú rugós lemezben ül, amely engedi azt mind
oldalirányban, mint tengelyirányban elmozdulni: A fedőkövet
pedig kis peremes rugóslemez tartja, amely tengelyirányú elmozdulást tesz
lehetővé. A megoldás a később alkalmazott KIF és INCABLOC megoldásokkal
teljesen ekvivalens módon működik, de jóval bonyolultabb elkészíteni, több és
igen speciális alakú alkatrészre épül. Ám ez a megoldás a 30-as évek végétől
már alkalmazásban volt Rolexéknél, és akkoriban
igen úttörő megoldásnak számított: Lépjünk akkor tovább a
futóműre! A futóművet jellegzetes formájú felső híd takarja, a perckerék
kivételével kőben csapágyazott minden kerék (az óra 15 köves). Látható az is,
hogy az óra nemcsak erősen elszennyeződött, de a hidak nikkelezése kopottas
is, rendesen. Szerencsére ennek elvileg a működésre nincs kihatása: A futómű teljesen
konvencionális, az Omegához hasonlóan perckerékből, közkerékből,
másodperckerékből és gátkerékből áll. A kerekek kidolgozása gondos, éleik
simítottak, a fogprofilok polírosak, az aranyozás
még viszonylag jó állapotban van: A rugóház is erős, precíz.
Belülről láthatóan már kopottacska, legalábbis ami a nikkelezést illeti. A
működést befolyásoló mértékű kopásnak azonban itt sincs semmi nyoma, ez
legfeljebb szépséghiba: A horgony pici és precíz, bár
a későbbi Rolexeken már szebb kidolgozásúakat
alkalmaztak. Nagyon szép kidolgozású és szokatlanul nagy, gondosan foglalt
csapágyköveket alkalmaztak a gátkeréknél is, amelynek szinte semmilyen
tengelyirányú holtjátéka nincs, mégis könnyen forog. Az óra lelke a billegő, amely
Rolex szabadalmaztatott, hangzatos „Superbalance”
nevű konstrukciója. Kettős küllőjű, kompenzált billegő, nagy gonddal,
besüllyesztésekkel trimmelve, és négy arany
szegeccsel beállítva. A finombeállítást két nemesfém csavarral lehet végezni,
hasonlóan a később alkalmazott Microstella
rendszerhez, bár itt még van hajszálrugókulcs is: A hajszálrugó természetesen
itt is Breguet spirál, gondosan illesztve a billegő kompenzációjához: Az állító csavart közelről is
érdemes szemügyre venni, az állíthatóság zöméért ez a felelős, hiszen a
nagyon kis mozgástartományú hajszálrugókulccsal csak kb:
egy perc a teljes átfogás. Ezzel a billegővel a Rolex valóban nagy,
kronométer pontosságot ért el abban az időben, amikor a legtöbb – még oly jó
nevű – gyártó a megfigyelőórák által megkövetelt katonai pontosságot és
strapabíróságot általában csak zsebóraszerkezettel tudta biztosítani, ezért
is voltak a II. Világháború pilótaórái olyan szokatlanul nagyméretűek. Az összerakott szerkezeten
látszik az elmúlt 60 év, ám működése kifogástalan, a napi pontosság 1-2mp
szintre hozható. Az összerakás folyamán semmilyen gondom nem volt, minden
szépen a helyére került és rögtön jól is működött. A Rolex a tőle megszokott
módon tradicionális, nagyon bevált megoldásokat alkalmazott, igen gondosan
kidolgozva, és a lehető leghosszabb élettartamra „hegyezve”. Meg is lett az
eredménye, az óra kívülről úgyszólván újnak hat, és járáspontossága is
tökéletesen megfelelő. A hidak kopottasságának legvalószínűbb oka az lehet,
hogy egy korábbi tisztításnál nem megfelelő összetételű, vagy túl tömény (túl
sok szalmiákszeszt tartalmazó) kotyvában túlságosan
sokáig áztatták az alkatrészeket, és ez kikezdte a nikkelezést, vagy talán
egyszer alaposan beázott az óra (ezt valószínűsíti a felújított számlap is).
Ezt alkalmasint helyre lehetne állítani, lehet, egyszer erre is sort kerítek,
de szerencsére a járáspontosságot a hidak „foltossága” nem befolyásolja. Összehasonlítva a két órát
megállapítható, hogy az Omega szerkezetileg egyértelműen újabbnak,
korszerűbbnek hat, ám a gyakorlatban a Rolex mégis kicsit pontosabb. A tok
már más kérdés, a Rolexet éppen ez, a már az
1930-as évektől kiforrott, nagyon strapabíró tokozás tette legendássá, emiatt
lett a sportemberek, hegymászók, búvárok rajongva tisztelt kelléke, egy olyan
időben, amikor a jellemző tokozás az Omegánál is alkalmazott egyszerű, még
különösebb porvédelmet sem biztosító kivitel volt. |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu