„ A kvarcóra is óra ! ? ”
Jelen kis írásomban egy
kvarcóra „lelkivilágával” foglalkoznék, tekintve, hogy bár természetesen
számomra is a mechanikus óra az igazán szívet melengető, de mind műszakilag,
mind használati érték tekintetében feltétlenül elismerésre méltó modellek
készültek és készülnek kvarc időalapra építve is. A kvarcóra története az
1920-as évekre nyúlik vissza, amikor is a rádiótechnika fejlesztése közepette
felismerték a természetes kvarckristály (SiO2) piezoelektromos tulajdonságát,
majd ehhez kapcsolódva azt, hogy elektronikus oszcillátorban (rezgéskeltőben)
felhasználható. Mi több, kiderült, hogy a kvarc rezgésszámát rendkívül
pontosan tartja, kicsiny a kristály rezgésszámának hőmérséklettől való
függése is, így hallatlanul pontos időalapként is jól felhasználható. Az első
kvarcóra – még hatalmas, elektroncsöves laboratóriumi berendezésként –
1928-ban, Morrison konstrukciójaként látta meg a napvilágot. Hőszigetelt,
állandó hőmérsékleten tartott kvarckristályával már ez az „őskészülék” is
0.001s napi járáseltérést volt képes produkálni. A készülékek mérete és ára
folyamatosan csökkent, igazán olcsóvá, elérhetővé ezek az órák azonban csak a
félvezető technika elterjedése után, az 1960-as évekre lettek. Az első
kvarc-oszcillátoros karóra 1968-ban jelent meg, ez volt a Seiko Astron
modellje. A kvarcórák az 1970-es években olyan robbanásszerűen terjedtek el,
ami kis híján tönkretette a svájci, alapvetően a drága mechanikus modellekre
épített óraipart. Mára az eladott karórák darabszámát tekintve egyértelműen
dominálnak - az elsősorban olcsó, rövid életű, műanyag tokos – kvarcórák,
mindazonáltal az utóbbi években a legigénytelenebb, közvetlen, digitális
(LCD) kijelzésű modellek erőteljesen háttérbe szorultak, és az olcsó órák
területén is a megszokott, mutatós modellek a meghatározók. Az ember időhöz
való viszonyának, az időtartamok érzékelésének amúgy is sokkal inkább
megfelel az analóg, mutatós kijelzés, mint a hajszálpontos, de semmihez nem
viszonyítható digitális kijelzés. Az 1960-as évek vége, és az
1970-es évek a kvarcórák technológiájában tulajdonképpen még az útkeresés
időszaka volt. Az 1970-es évek közepéig a kvarcórák nem minősültek olcsó,
„másodosztályú” szerkezeteknek, a neves cégek ilyen órái drága és igényes
darabok voltak, sokszor igen összetett és jó minőségű mechanikák készültek.
Ezek közé tartozik a most bemutatandó óra is: Ez a modell egy 1977-es, cal
1315-ös szerkezetű Omega Seamaster. Ez a maga korában drága, rendkívül
igényes szerkezetű óra volt, amelyet drágábban is adtak, mint a mechanikus
testvérmodelleket. Az óra gumigyűrűvel tömített bepattintós acél hátlappal
készült, a tok erős sárgaréz, a jelzett korona szintén tömített. A plexi
fémbetétes, középen belülről kis Ω
szimbólummal jelölt. Vízállósága 3 bar, a hétköznapi használatra teljesen
megfelelő, szép, igényes kivitelű példány. A szerkezetet szemügyre véve
méretes, erős mechanikát láthatunk, az Omegától megszokott módon bronzosra
aranyozott fémrészekkel. Az elektronika tulajdonképpen igen egyszerű,
egyetlen, ultrahangos forrasztással rögzített chipre épül, ez tartalmazza a
kvarc-oszcillátor meghajtását, a 15 bites osztót, és a léptetőmotor tekercsét
meghajtó áramköröket. Nem minősül nagy integráltságú szerkezetnek, nagyjából
100-200 tranzisztornak megfelelő bonyolultságú tehát közepesen integrált
(MSI) áramkör, kis fogyasztású, CMOS kivitelben. A viszonylag kis
integráltság a chip önálló, jó minőségű kerámia tokozása jót tesz a
megbízhatóságnak, ezek az órák igen hosszú életűek, ellenben a nyomtatott
áramköri hordozóra közvetlenül felszerelt, majd műanyaggal „leöntött” későbbi
technológiák hosszú távon nem tartják ilyen jól távol a chiptől a levegő
oxigénjét és egyéb, nem kívánatos gázait, így sokszor nem tartanak tovább 1-2
évtizednél. A szerkezet elektronikus
egységeit műanyag hordozóra szerelték, ez nem valódi nyomtatott áramkör,
mivel a vastag rézlemez hordozók külön lettek felragasztgatva, és több helyen
csavarral rögzítve, de funkcionálisan annak tekinthetőek. Az egész
elektronika tulajdonképpen a chipből, a kvarckristályból, egy, a kvarc
rezgésszámának finom hangolására hivatott igen jó minőségű, kerámia cermet
potenciométerből, és a léptetőmotor tekercséből áll (no és persze az
elemből). Igen egyszerű és robusztus: A szerkezet közepén látható a
másodperctengely csapágyazása, amelyet egészen szokatlan módon egy
hagyományos Incabloc csapágyazással – lyukas és fedőkő segítségével oldottak
meg. Ez igényes, és a finom tengely csapágyának az elszennyeződése ellen is
jó védelmet nyújtó megoldás. A balra látható kis felső
csapágyhíd felett (némileg életlenül) látható kis karos lemezalkatrésszel a
híd előfeszítését lehet állítani, hogy a léptetőmotor könnyen, akadálytalanul
tudja továbbítani a másodperckereket. A híd alatt bújik meg a másodperckerék,
amelyről a perckereket hajtó közkerék is megkapja a hajtást. A léptetőmotor az Omega
büszkeségei közé tartozott anno, a megoldásait szabadalmaztatták, és valóban,
a ma alkalmazott igen egyszerű kis léptetőmotoroknál sokkal bonyolultabb,
nagyobb, erősebb – és persze drágább szerkezetről van szó. A léptetőmotor
meghajtásáról a kis tekercs gondoskodik, amelyet mágnesesen a lágyvas tengely
zár össze a motor pólusaival (a tekercset a képen egy gombostűre fűztem, ki
ne bomoljon). A képen balra látható
maga a léptetőmotor, majd a tekercs lágyvasmag tengelye és az azt kicsúszás
ellen biztosító két kis műanyag sapka, végül maga a tekercs: A motor érdekes konstrukció.
Egy hat mágneses lamellából álló kis forgórészből áll, amely csigahajtással
forgatja a másodperckereket, és mindkét végén lyukas és fedőköves
csapágyazást kapott. A motor viszonylag nagy, több bonyolult formájú, csak
forgácsolással előállítható alkatrészt tartalmaz, cserébe nagyon erősnek és
tartósnak ígérkezik: A léptetőmotor a kis tekercs
minden elektromos polaritás-váltásánál egy lamellával elfordul, és a
tengelyén levő kis csigával továbbítja a futóművet. A kvarcórák mechanikusan egyszerűek,
a futómű tulajdonképpen ezekből az alkatrészekből áll, az órát megfordítva
szemügyre vehetjük a mutató és naptárszerkezetet is: Ez már igazán „Omegás”
jellegű, erős, tiszta fém mechanika. A naptár gyors állíthatósága igen
érdekesen alakul, ugyanis a koronát félig kihúzva nem a naptárt váltja az
óra, hanem az óramutató kezd gyorsan mozogni, és ezzel lehet a naptárt
aránylag gyorsan előre-hátra tekergetni. A percmutató ilyenkor nem mozdul,
sőt, az egész óramű is jár tovább, halad előre a percmutató is (így a pontos
idő elvesztése nélkül lehet időzónákat is előre-hátra állítani). Nagyon
jópofa azonban, hogy nem kell törődni az óramutató és a percmutató szinkronba
hozásával, a koronát betolva az a beállított órán belül mindig a perceknek
megfelelő állásba ugrik! Ez komoly mechanikai szerkezetet sejtet, érdemes is
szemügyre venni: A naptár-szerkezetet fedő
csapágylemezt eltávolítva igencsak érdekes mechanika bukkan napvilágra, a
teljes szerkezet a naptártárcsa levétele után így néz ki: A közkerék egyenesen az óra
perckerekét hajtja meg, ám az órakerék a hajtását egy igen sajátságos
kivitelű váltókerékről kapja. Ez a váltókerék a középtengelytől jobbra
látható kerék, rajta három (amiből egyet takar az órakerék) vese alakú kis
fém betéttel. Ez a váltókerék voltaképpen két ugyanilyen felépítésű, közös
tengelyen forgó kerék, mindkettőn megtalálható ez a három-három kis fémbetét,
amelyek valójában erős mágnesek, és az egymás felett lévő kerekek eltérő
pólusaikat fordítják egymás felé. Ezért a két kerék ugyan viszonylag kis
erőhatással is egymástól függetlenül elforgatható, de magukra hagyva azonnal
a mágnesek egymás feletti állapotának megfelelő pozícióba fordulnak, és
aránylag kis nyomaték mellett együtt tudnak mozogni. Ez a titka a mindig
megfelelő helyre ugró óramutatónak, a percmutató tengelye az alsó kereket
hajtja meg, de ez viszi magával a felsőt, s azon keresztül az óramutató.
Dátumállításhoz félig kihúzva a koronát, a mutatószerkezetben látható két kis
karon forduló kerék közül a felső odabillen a kerékhez, és ez csak a felső
kerék koszorújához ér hozzá, ezért ilyenkor az óramutató függetlenül
forgatható. Még egyet húzva a koronán az alsó kerék is előrebillen, és ez
olyan magas, hogy a váltókerék két koszorúját összezárja, így azok már együtt
mozognak tovább. Ekkor a váltókar megemelve egy érintkezőt az óra tápellátását
is megszakítja, így a másodpercstop funkciónak megfelelően leáll az egész
szerkezet. A dátumtárcsát egy négy
kerékből álló, igen „jópofa”, a Máltai-kereszt funkciójának megfelelően
dolgozó áttétel továbbítja, és a sima működés érdekében nem egy rugós idom
ugrasztja a tárcsát mindig pontos helyzetbe, hanem a szerkezet pontosan az
adott pozícióba fordítja azt. Ennek a látszólag erősen elbonyolított
konstrukciónak az oka az, hogy a finoman kivitelezett csigás meghajtó-mű nem
viselné el a hagyományos, csúszó tengelykapcsolós mutatószerkezet állításakor
visszaható erőket, hiszen itt a meghajtás pont fordított, mint a mechanikus
óráknál, ahol a rugó és a mutatószerkezet közelében még nagy a nyomaték és
ennek megfelelően erősek a kerekek-tengelyek, majd a gyorsító áttételen a
gátszerkezet felé haladva csökken a nyomaték, és egyre finomabbak az
alkatrészek. Itt azonban már a meghajtásnál is parányi a nyomaték, majd egy
egyszerű lassító áttételt alkalmaznak, amelynek finomnak kell lennie. Ez a
mutató és dátumszerkezet igen kicsi és viszonylag állandó erőigénnyel
mozgatható, amely jól megfelel a léptetőmotoros meghajtás
követelményeinek. Az órában kővel
csapágyazott a másodperctengely felső csapja, mégpedig külön lyukas és fedőkővel
ellátott, kőben fut a közkerék mindkét csapja is, és a léptetőmotor mindkét
csapja is fedőköves csapágyban fut, így az órában – a felirattal egyezően – 8
rubin csapágykő található. Látható, hogy e szerkezet bonyolultsága és az
alkatrészek száma vidáman vetekszik egy átlagos kézi-felhúzós, dátumos
mechanikus karóra hasonló adataival és nagyon sok összetett, bonyolult
formájú alkatrész van benne, s ez mind arrafelé hat, hogy a szerkezet nem
lehet olcsó – nem is volt az, és ebből adódóan a tömeggyártott, egyszerűbb
katalógusszerkezetek elterjedésével sorsa megpecsételődött, ami a megoldások
különlegességét szemlélve igen sajnálatos. Mindazonáltal a mai
kvarcóraszerkezetek között is találunk jól kidolgozott minőségi, érdekes
darabokat. Az olcsó órák piacát persze a tisztán műanyag mechanikával
készülő, kőcsapágyak nélküli szerkezetek uralják. Ezek között sok jó,
strapabíró és megbízható konstrukció van (tipikusan az olcsó Miyoták), de
ezek a szerkezetek általában nem szétszedhetők, sok esetben a két műanyag
csapágylemez összepréselt, bonthatatlan, a fogaskerekek egy része is műanyag.
Ezek az órák megbízhatóan működnek jó pár évig, de végül 3-10 év elteltével a
műanyagban forgó tengelyek kikopnak, a mechanika elhasználódik, és az órát
ilyenkor el lehet dobni. Igaz, ezek az órák általában olcsó, nem ellenálló
tokozást kapnak, így pár év elteltével már amúgy is leépült a „külcsín”.
Ilyen, kétmotoros, olcsó, kövek nélküli, de mégis igen jól bevált, tartós
műanyag kronó mechanikát láthatunk a következő képen: Az igényesebb kvarcórák
számára ma is fém alapmechanikára, kövekben futó csapokkal építenek
kvarcóraszerkezeteket, és ezek a mechanikák megbízhatóak, tartósak, elvileg
nagyon hosszú életűek lehetnek. Ezeknél félni inkább csak az elektronika
meghibásodásától érdemes, a mechanika akár egy évszázadot is kibírhat, és
szétszedhető, javítható, tisztítható. Ilyen mechanikát láthatunk az alábbi
képen (7 köves ETA kvarcszerkezet, minőségi órák számára): És persze még ma is készülnek
kuriózumok. A számomra talán legérdekesebb a Frédéric Piguet 1271-es
szerkezete, amely egy kétmotoros, 23 köves tiszta fém kvarcszerkezet. A
szerkezet egy tisztán mechanikus, oszlopos kerékkel vezérelt, mintaszerűen
kidolgozott rattrapante kronográf, 30 perces és 12 órás gyűjtőszámlapokkal,
valamint mechanikus, gyors állítású naptármutatót tartalmaz, bonyolult és
kimondottan csúcskategóriás órák számára készítik igen kis darabszámokban: A kvarcórát tehát lenézni nem
érdemes, vitathatatlan, hogy a mechanikus órák varázsa ad egyfajta többletet,
de a minőségi darabok között szerethető, érdekes, igen pontos és megbízható,
és akár mechanikailag is komoly műszereket találhatunk a kvarcórák között is. |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu