„ A kvarcóra is óra ! ? ”
| 
     Jelen kis írásomban egy
  kvarcóra „lelkivilágával” foglalkoznék, tekintve, hogy bár természetesen
  számomra is a mechanikus óra az igazán szívet melengető, de mind műszakilag,
  mind használati érték tekintetében feltétlenül elismerésre méltó modellek
  készültek és készülnek kvarc időalapra építve is.   A kvarcóra története az
  1920-as évekre nyúlik vissza, amikor is a rádiótechnika fejlesztése közepette
  felismerték a természetes kvarckristály (SiO2) piezoelektromos tulajdonságát,
  majd ehhez kapcsolódva azt, hogy elektronikus oszcillátorban (rezgéskeltőben)
  felhasználható. Mi több, kiderült, hogy a kvarc rezgésszámát rendkívül
  pontosan tartja, kicsiny a kristály rezgésszámának hőmérséklettől való
  függése is, így hallatlanul pontos időalapként is jól felhasználható. Az első
  kvarcóra – még hatalmas, elektroncsöves laboratóriumi berendezésként –
  1928-ban, Morrison konstrukciójaként látta meg a napvilágot. Hőszigetelt,
  állandó hőmérsékleten tartott kvarckristályával már ez az „őskészülék” is
  0.001s napi járáseltérést volt képes produkálni. A készülékek mérete és ára
  folyamatosan csökkent, igazán olcsóvá, elérhetővé ezek az órák azonban csak a
  félvezető technika elterjedése után, az 1960-as évekre lettek. Az első
  kvarc-oszcillátoros karóra 1968-ban jelent meg, ez volt a Seiko Astron
  modellje. A kvarcórák az 1970-es években olyan robbanásszerűen terjedtek el,
  ami kis híján tönkretette a svájci, alapvetően a drága mechanikus modellekre
  épített óraipart. Mára az eladott karórák darabszámát tekintve egyértelműen
  dominálnak - az elsősorban olcsó, rövid életű, műanyag tokos – kvarcórák,
  mindazonáltal az utóbbi években a legigénytelenebb, közvetlen, digitális
  (LCD) kijelzésű modellek erőteljesen háttérbe szorultak, és az olcsó órák
  területén is a megszokott, mutatós modellek a meghatározók. Az ember időhöz
  való viszonyának, az időtartamok érzékelésének amúgy is sokkal inkább
  megfelel az analóg, mutatós kijelzés, mint a hajszálpontos, de semmihez nem
  viszonyítható digitális kijelzés.   Az 1960-as évek vége, és az
  1970-es évek a kvarcórák technológiájában tulajdonképpen még az útkeresés
  időszaka volt. Az 1970-es évek közepéig a kvarcórák nem minősültek olcsó,
  „másodosztályú” szerkezeteknek, a neves cégek ilyen órái drága és igényes
  darabok voltak, sokszor igen összetett és jó minőségű mechanikák készültek.
  Ezek közé tartozik a most bemutatandó óra is:   Ez a modell egy 1977-es, cal
  1315-ös szerkezetű Omega Seamaster. Ez a maga korában drága, rendkívül
  igényes szerkezetű óra volt, amelyet drágábban is adtak, mint a mechanikus
  testvérmodelleket. Az óra gumigyűrűvel tömített bepattintós acél hátlappal
  készült, a tok erős sárgaréz, a jelzett korona szintén tömített. A plexi
  fémbetétes, középen belülről kis Ω
  szimbólummal jelölt. Vízállósága 3 bar, a hétköznapi használatra teljesen
  megfelelő, szép, igényes kivitelű példány.    A szerkezetet szemügyre véve
  méretes, erős mechanikát láthatunk, az Omegától megszokott módon bronzosra
  aranyozott fémrészekkel. Az elektronika tulajdonképpen igen egyszerű,
  egyetlen, ultrahangos forrasztással rögzített chipre épül, ez tartalmazza a
  kvarc-oszcillátor meghajtását, a 15 bites osztót, és a léptetőmotor tekercsét
  meghajtó áramköröket. Nem minősül nagy integráltságú szerkezetnek, nagyjából
  100-200 tranzisztornak megfelelő bonyolultságú tehát közepesen integrált
  (MSI) áramkör, kis fogyasztású, CMOS kivitelben. A viszonylag kis
  integráltság a chip önálló, jó minőségű kerámia tokozása jót tesz a
  megbízhatóságnak, ezek az órák igen hosszú életűek, ellenben a nyomtatott
  áramköri hordozóra közvetlenül felszerelt, majd műanyaggal „leöntött” későbbi
  technológiák hosszú távon nem tartják ilyen jól távol a chiptől a levegő
  oxigénjét és egyéb, nem kívánatos gázait, így sokszor nem tartanak tovább 1-2
  évtizednél.    A szerkezet elektronikus
  egységeit műanyag hordozóra szerelték, ez nem valódi nyomtatott áramkör,
  mivel a vastag rézlemez hordozók külön lettek felragasztgatva, és több helyen
  csavarral rögzítve, de funkcionálisan annak tekinthetőek. Az egész
  elektronika tulajdonképpen a chipből, a kvarckristályból, egy, a kvarc
  rezgésszámának finom hangolására hivatott igen jó minőségű, kerámia cermet
  potenciométerből, és a léptetőmotor tekercséből áll (no és persze az
  elemből). Igen egyszerű és robusztus:   A szerkezet közepén látható a
  másodperctengely csapágyazása, amelyet egészen szokatlan módon egy
  hagyományos Incabloc csapágyazással – lyukas és fedőkő segítségével oldottak
  meg. Ez igényes, és a finom tengely csapágyának az elszennyeződése ellen is
  jó védelmet nyújtó megoldás.   A balra látható kis felső
  csapágyhíd felett (némileg életlenül) látható kis karos lemezalkatrésszel a
  híd előfeszítését lehet állítani, hogy a léptetőmotor könnyen, akadálytalanul
  tudja továbbítani a másodperckereket. A híd alatt bújik meg a másodperckerék,
  amelyről a perckereket hajtó közkerék is megkapja a hajtást.     A léptetőmotor az Omega
  büszkeségei közé tartozott anno, a megoldásait szabadalmaztatták, és valóban,
  a ma alkalmazott igen egyszerű kis léptetőmotoroknál sokkal bonyolultabb,
  nagyobb, erősebb – és persze drágább szerkezetről van szó. A léptetőmotor
  meghajtásáról a kis tekercs gondoskodik, amelyet mágnesesen a lágyvas tengely
  zár össze a motor pólusaival (a tekercset a képen egy gombostűre fűztem, ki
  ne bomoljon).  A képen balra látható
  maga a léptetőmotor, majd a tekercs lágyvasmag tengelye és az azt kicsúszás
  ellen biztosító két kis műanyag sapka, végül maga a tekercs:   A motor érdekes konstrukció.
  Egy hat mágneses lamellából álló kis forgórészből áll, amely csigahajtással
  forgatja a másodperckereket, és mindkét végén lyukas és fedőköves
  csapágyazást kapott. A motor viszonylag nagy, több bonyolult formájú, csak
  forgácsolással előállítható alkatrészt tartalmaz, cserébe nagyon erősnek és
  tartósnak ígérkezik:   A léptetőmotor a kis tekercs
  minden elektromos polaritás-váltásánál egy lamellával elfordul, és a
  tengelyén levő kis csigával továbbítja a futóművet. A kvarcórák mechanikusan egyszerűek,
  a futómű tulajdonképpen ezekből az alkatrészekből áll, az órát megfordítva
  szemügyre vehetjük a mutató és naptárszerkezetet is:   Ez már igazán „Omegás”
  jellegű, erős, tiszta fém mechanika. A naptár gyors állíthatósága igen
  érdekesen alakul, ugyanis a koronát félig kihúzva nem a naptárt váltja az
  óra, hanem az óramutató kezd gyorsan mozogni, és ezzel lehet a naptárt
  aránylag gyorsan előre-hátra tekergetni. A percmutató ilyenkor nem mozdul,
  sőt, az egész óramű is jár tovább, halad előre a percmutató is (így a pontos
  idő elvesztése nélkül lehet időzónákat is előre-hátra állítani). Nagyon
  jópofa azonban, hogy nem kell törődni az óramutató és a percmutató szinkronba
  hozásával, a koronát betolva az a beállított órán belül mindig a perceknek
  megfelelő állásba ugrik! Ez komoly mechanikai szerkezetet sejtet, érdemes is
  szemügyre venni:   A naptár-szerkezetet fedő
  csapágylemezt eltávolítva igencsak érdekes mechanika bukkan napvilágra, a
  teljes szerkezet a naptártárcsa levétele után így néz ki:   A közkerék egyenesen az óra
  perckerekét hajtja meg, ám az órakerék a hajtását egy igen sajátságos
  kivitelű váltókerékről kapja. Ez a váltókerék a középtengelytől jobbra
  látható kerék, rajta három (amiből egyet takar az órakerék) vese alakú kis
  fém betéttel. Ez a váltókerék voltaképpen két ugyanilyen felépítésű, közös
  tengelyen forgó kerék, mindkettőn megtalálható ez a három-három kis fémbetét,
  amelyek valójában erős mágnesek, és az egymás felett lévő kerekek eltérő
  pólusaikat fordítják egymás felé. Ezért a két kerék ugyan viszonylag kis
  erőhatással is egymástól függetlenül elforgatható, de magukra hagyva azonnal
  a mágnesek egymás feletti állapotának megfelelő pozícióba fordulnak, és
  aránylag kis nyomaték mellett együtt tudnak mozogni. Ez a titka a mindig
  megfelelő helyre ugró óramutatónak, a percmutató tengelye az alsó kereket
  hajtja meg, de ez viszi magával a felsőt, s azon keresztül az óramutató.
  Dátumállításhoz félig kihúzva a koronát, a mutatószerkezetben látható két kis
  karon forduló kerék közül a felső odabillen a kerékhez, és ez csak a felső
  kerék koszorújához ér hozzá, ezért ilyenkor az óramutató függetlenül
  forgatható. Még egyet húzva a koronán az alsó kerék is előrebillen, és ez
  olyan magas, hogy a váltókerék két koszorúját összezárja, így azok már együtt
  mozognak tovább. Ekkor a váltókar megemelve egy érintkezőt az óra tápellátását
  is megszakítja, így a másodpercstop funkciónak megfelelően leáll az egész
  szerkezet.    A dátumtárcsát egy négy
  kerékből álló, igen „jópofa”, a Máltai-kereszt funkciójának megfelelően
  dolgozó áttétel továbbítja, és a sima működés érdekében nem egy rugós idom
  ugrasztja a tárcsát mindig pontos helyzetbe, hanem a szerkezet pontosan az
  adott pozícióba fordítja azt. Ennek a látszólag erősen elbonyolított
  konstrukciónak az oka az, hogy a finoman kivitelezett csigás meghajtó-mű nem
  viselné el a hagyományos, csúszó tengelykapcsolós mutatószerkezet állításakor
  visszaható erőket, hiszen itt a meghajtás pont fordított, mint a mechanikus
  óráknál, ahol a rugó és a mutatószerkezet közelében még nagy a nyomaték és
  ennek megfelelően erősek a kerekek-tengelyek, majd a gyorsító áttételen a
  gátszerkezet felé haladva csökken a nyomaték, és egyre finomabbak az
  alkatrészek. Itt azonban már a meghajtásnál is parányi a nyomaték, majd egy
  egyszerű lassító áttételt alkalmaznak, amelynek finomnak kell lennie. Ez a
  mutató és dátumszerkezet igen kicsi és viszonylag állandó erőigénnyel
  mozgatható, amely jól megfelel a léptetőmotoros meghajtás
  követelményeinek.  Az órában kővel
  csapágyazott a másodperctengely felső csapja, mégpedig külön lyukas és fedőkővel
  ellátott, kőben fut a közkerék mindkét csapja is, és a léptetőmotor mindkét
  csapja is fedőköves csapágyban fut, így az órában – a felirattal egyezően – 8
  rubin csapágykő található. Látható, hogy e szerkezet bonyolultsága és az
  alkatrészek száma vidáman vetekszik egy átlagos kézi-felhúzós, dátumos
  mechanikus karóra hasonló adataival és nagyon sok összetett, bonyolult
  formájú alkatrész van benne, s ez mind arrafelé hat, hogy a szerkezet nem
  lehet olcsó – nem is volt az, és ebből adódóan a tömeggyártott, egyszerűbb
  katalógusszerkezetek elterjedésével sorsa megpecsételődött, ami a megoldások
  különlegességét szemlélve igen sajnálatos.   Mindazonáltal a mai
  kvarcóraszerkezetek között is találunk jól kidolgozott minőségi, érdekes
  darabokat. Az olcsó órák piacát persze a tisztán műanyag mechanikával
  készülő, kőcsapágyak nélküli szerkezetek uralják. Ezek között sok jó,
  strapabíró és megbízható konstrukció van (tipikusan az olcsó Miyoták), de
  ezek a szerkezetek általában nem szétszedhetők, sok esetben a két műanyag
  csapágylemez összepréselt, bonthatatlan, a fogaskerekek egy része is műanyag.
  Ezek az órák megbízhatóan működnek jó pár évig, de végül 3-10 év elteltével a
  műanyagban forgó tengelyek kikopnak, a mechanika elhasználódik, és az órát
  ilyenkor el lehet dobni. Igaz, ezek az órák általában olcsó, nem ellenálló
  tokozást kapnak, így pár év elteltével már amúgy is leépült a „külcsín”.
  Ilyen, kétmotoros, olcsó, kövek nélküli, de mégis igen jól bevált, tartós
  műanyag kronó mechanikát láthatunk a következő képen:   Az igényesebb kvarcórák
  számára ma is fém alapmechanikára, kövekben futó csapokkal építenek
  kvarcóraszerkezeteket, és ezek a mechanikák megbízhatóak, tartósak, elvileg
  nagyon hosszú életűek lehetnek. Ezeknél félni inkább csak az elektronika
  meghibásodásától érdemes, a mechanika akár egy évszázadot is kibírhat, és
  szétszedhető, javítható, tisztítható. Ilyen mechanikát láthatunk az alábbi
  képen (7 köves ETA kvarcszerkezet, minőségi órák számára):   És persze még ma is készülnek
  kuriózumok. A számomra talán legérdekesebb a Frédéric Piguet 1271-es
  szerkezete, amely egy kétmotoros, 23 köves tiszta fém kvarcszerkezet. A
  szerkezet egy tisztán mechanikus, oszlopos kerékkel vezérelt, mintaszerűen
  kidolgozott rattrapante kronográf, 30 perces és 12 órás gyűjtőszámlapokkal,
  valamint mechanikus, gyors állítású naptármutatót tartalmaz, bonyolult és
  kimondottan csúcskategóriás órák számára készítik igen kis darabszámokban: 
   A kvarcórát tehát lenézni nem
  érdemes, vitathatatlan, hogy a mechanikus órák varázsa ad egyfajta többletet,
  de a minőségi darabok között szerethető, érdekes, igen pontos és megbízható,
  és akár mechanikailag is komoly műszereket találhatunk a kvarcórák között is.  | 
 
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu