Tourbillon olcsón, avagy a kínai „nagy komplikáció”
Jelen írásomban egy érdekes, tourbillonjáratú órát
szeretnék bemutatni, illusztrálandó, hogy elfogadható összegért is lehet
komoly értéket képviselő dolgokat előállítani. Előzetesen ejtsünk pár szót a
tourbillonról, mi is ez, miért hasznos – ha hasznos. Bár lapom
óratörténeti-szerkezeti részén is taglalom a tourbillont, röviden itt is
kifejteném. A mechanikus óra fejlődésekor tapasztalták az órások, hogy bár
sikerült kifejleszteni pontos, jól kompenzált billegőket, de az elkészült
precíziós órák egy adott pozícióban nagyon pontosan jártak, de az órát
elfordítva, mozgatva jelentős járáseltérés mutatkozik. Ez az ún.:
pozicionális hiba, melynek okai az alábbiak: Ugyan a billegőben maradhat egy kis
kiegyensúlyozatlanság még a legnagyobb precizitás mellett is, de a probléma
fő oka a hajszálrugó lengése közbeni "lélegzése", mert ez nem
középpontos, és emiatt a hajszálrugó tömegközéppontja "vándorol"
egy kicsit minden egyes lengés alatt. Mivel a hajszálrugó tömege is része a
billegővel együtt alkotott lengőrendszernek, ez úgy jelenik meg, mintha a
billegő kiegyensúlyozatlan lenne. Márpedig egy, a föld gravitációs mezejében
dolgozó lengőrendszer mozgását csak akkor nem befolyásolja a gravitáció, ha
az a forgástengelyre nézve teljesen kiegyensúlyozott. Így ezen apró eltérések
összessége vezet a pozicionális hibához. Az baloldali ábrán jól látható a
hajszálrugó tömegközéppontjának vándorlása a billegő két lengési végállapota
között (piros ponttal jelölve). Már Harrison rájött arra, hogy a hajszálrugó
végének megfelelő visszahajlításával elérhető az, hogy a hajszálrugó végre
középpontosan „lélegezzen”, és így a probléma nem, illetőleg csak sokkal
csekélyebb mértékben jelentkezik, de a hajszálrugó végének leginkább
megfelelő alakját – a helyes véggörbét – nem sikerült megtalálnia. A helyes
véggörbét Breguet kísérletezte ki, úgy, hogy a hajszálrugó végét a
megfelelően szerkesztett görbe szerint visszahajlította a hajszálrugó síkja
fölött. Ez lett a ma is általánosan alkalmazott „Breguet-féle” hajszálrugó,
amely a jobb oldali kis ábrán látható:
A pozicionális hiba jól kivitelezett
Breguet-spirál esetén elhanyagolható, ám anno Breguetet az így megmaradt hiba
kiküszöbölése is foglalkoztatta, és így találta ki 1800 körül, hogy ha az
egész gátlóművet forgatja a tengelye körül, akkor ezek a hibák is mintegy
"körbejárnak", hol sietést, hol késést okozva, és így
kiintegrálják, kioltják egymást. Az ilyen elven működő szerkezeteket nevezik tourbillonnak
(franciául: forgószél, örvény), v. carousselnek (karusszel). A caroussel és a tourbillon közötti
különbség az, hogy a tourbillon esetén a billegő tengelye és a forgó híd
tengelye egybe esik, így a gátszerkezet mintegy körüljárja a billegőt. Ez
kompaktabb, és általában egy perc alatt fordul meg a tengelye körül, így gyakran
a tengelyére ültetik a másodpercmutatót. Előnye még, hogy adott átmérő
mellett a lehető legnagyobb billegő alkalmazható, de probléma az
érzékenysége, mert a kis súrlódás érdekében (aránylag gyorsan forgó
szerkezet) igen vékony tengely hord egy, a billegőnél sokkal nehezebb hidat
(a híd kerülete egy koszorúkerék, rajta van a gátszerkezet a
csapágylemezeivel, és a komplett billegő a csapágyaival). Ez sajnos sokkal
kevésbé ellenálló ütéssel - és így töréssel - szemben, mint egy normál
billegő. A caroussel esetén a billegő és a forgó
híd tengelye nem esik egybe. Akár az egész szerkezet is foroghat lassan
körbe, az is caroussel. Ez a régebbi zsebórákon általában nem 1 perc, hanem
hosszabb idő alatt fordult meg (bár ilyen is volt), és jóval robusztusabb is
lehet, hiszen egy lassan körbeforduló tengelynél a súrlódás kevésbé zavaró,
ezért vastagabbra, erősebbre méretezhető. A tourbillonnak igazi jelentősége a
zsebórákban volt, mert a zsebórát többé-kevésbe állandó pozícióban hordta
tulajdonosa. Mind caroussel, mind a hagyományos tourbillon esetén
beszélhetünk úgynevezett „flying”, vagy „repülő” kivitelről, amikor is a
forgó egységet nem egy átmenő tengelyen két oldalt, hanem csak az egyik
oldalán csapágyazzák, és a másik oldalról – általában a számlap felől –
teljesen nyitott, jól látható. Ennek inkább esztétikai, mint műszaki
jelentősége van. A karórán a tourbillon inkább műszaki
bravúrnak nevezhető, igazán komoly előnyöket nem nyújt, hiszen a karóra
folyamatosan változtatja pozícióját, tulajdonképpen viselője elvégzi a
tourbillon feladatát! De ennek ellenére sok gyártó készíti legkiválóbb
presztízsóráit ilyen kivitelben. A tourbillon tulajdonképpen bármilyen
gátszerkezethez illeszthető, de mivel a pontosságra törekvés jegyében
készült, ezért csak a legjobb szabályozási eredményeket nyújtani képes
gátlóművekhez alkalmazzák, tehát főleg kronométer és svájci
horgony-gátszerkezethez készültek ilyenek. A tourbillon mára amolyan elit
osztálybéli komplikációvá vált, és annak ellenére, hogy műszakilag valójában nem
nagyon nagy feladat egy ilyet elkészíteni, mégis rendre a legdrágább,
legigényesebb modellekbe építik be – a svájci gyártók. A svájci kínálatban
25-30 ezer euró alatt tourbillon szerkezetű órát kapni nem nagyon lehet,
ráadásul ezért a pénzért tulajdonképpen még tömeggyártott, legtöbbször
Progress/STT szerkezetű órát kapunk. Itt lép be a képbe a nagy
órahamisító kínai óragyártás. Némi kísérletezés után ugyanis a kínai óraipar
előállott egy kiforrott, nem csúcsminőségű, de teljesen elfogadható saját tourbillon
szerkezettel, ami – nagyon sajnálatos és szégyenletes, mindazonáltal a keleti
hozzáállásra jellemző módon – eleinte főleg hamisítványokban jelent meg. Mára
azonban ez némileg visszaszorult, és önálló márkaneveken, számtalan különböző
órában, elfogadható áron és minőségben is megjelentek ezek a szerkezetet.
Tesztem témája is egy ilyen óra, a jól ismert kínai tourbillon a német Robert
által 1000 € körül kínált változata: Ezen első két kép sajtófotó,
összehasonlítási alap lesz a valósággal. J Mindenesetre az óra tetszetős, súlyos, nagy, de nem
kellemetlenül drabális egyéniség. A mérlegen kompletten 101,4 grammot
nyomott, tehát 10 deka, a tokfüleknél 51mm hosszú, korona nélkül 42mm
átmérőjű, és 12mm vastag, masszív, kerek acéltokba ültetett. Az órához nagyon
elegáns, megtévesztésig lakkozott fahatású műanyag dobozt kapunk, benne
krémszínű kis párnácskán maga az óra: A körítés tehát szép, és első ránézésre
a portéka is figyelemreméltó. Jöjjön hát a tüzetesebb vizsgálat! A tok kidolgozása igényes.
Minőségi nemesacél, gondosan megmunkálva, polírozva. Semmi szégyellnivalója
nincs, bármilyen egyéb órával is hasonlítsuk össze. Az üveg zafír, elől is,
hátul is, ez igen dicséretes! A számlap regulátor elrendezésű, középen a
percmutató, felette a 12 órás óramutató segédszámlap, alatta a
másodpercmutatóként is funkcionáló, nyitott tourbillon. A számlap kidolgozása
jó, nem állítom, hogy nem láttam jobb technológiával és finomabb mintázattal
készült számlapot, de jó, drága órában is megfelelő kialakítású. A látható
csavarok kékítettek, kékek (nem kékítettek, lásd később) a mutatók is. Az óra díszei körben a
kengyeleken kék kőberakások, illetőleg a kezdő két sajtófotón látható kék
közepű korona. A kengyelek kék kőberakása „igazi”, lágyacél tűvel nem
karcolható, tehát legalább kemény üveg kell, hogy legyen, de lehet akár
szintetikus zafír is. Mindenesetre kopni nem fog, sokáig tartós és esztétikus
lesz. Nem úgy a korona „kőbetéte”! A korona maga hagyma alakú, nagy méretű,
nagyon jól kezelhető, remekül kézre álló, tömítései ellenére könnyen
kezelhető, masszív acélkorona. A könnyű kezelés fontos is, hiszen az óra kézi
felhúzású. Ám a közepén díszelgő kék folt csak egy matrica, mikor próbát
tettem keménységét illetően, hát körömmel egyszerűen lehúztam! Önmagában ez
nem is baj, az óra így még talán szebb is, nem érzem egy veszteségnek, de
fejcsóválva konstatáltam, hogy ezt a kék foltot leginkább a gyári csomagolás
részének kell tekinteni. Finoman fogalmazva is gagyi megoldás, szerencsére
lényegtelen kérdésben. A szíj viszont remek!
Egyszerűen pompás! Dióbarna RIOS valódi rembordé, kézzel varrott krokodilbőr,
egyszerűen hibátlan. A minősége bármilyen órán megállja a helyét, egy Patekon
sincs jobb, finom, puha, elegáns! A csat masszív acél
pillangózár, elegáns, komoly benyomást kelt, viszont az egyoldalas áthajló
zárakhoz mérten nehézkesebb becsatolni. Párszor a szőrt is becsípte a
csuklómon, pedig nem is vagyok Magilla Gorilla, szőrösebb kezűek talán jobban
járnak, ha tüskecsatra cserélik. De ez minden ilyen kivitelű órára igaz, a
Jaeger áthajló zárja is becsípte időnként a szőrt a kezemen, ez tehát csak
afféle „szőrözés”, a csat, és főleg a szíj általános minősége felső
kategóriás. Megfordítva az órát az
átlátszó zafír ablakos hátlapot vehetjük szemre. A műszakilag talán
legjobbnak nevezhető megoldással, csavaros rögzítéssel készült, mint egy autó
kerekét, 6db acél csavar tartja a helyén. Bár kioldani nehézkesebb, mint egy
menetes, vagy pláne pattintós hátlapot, ám masszív, és a tömítések is így a
leginkább védettek. A csavarok egy kivételével könnyen jártak, az az egy
azonban nehezen akart kijönni, át is zsíroztam a meneteit: Levéve a hátlapot
bekukkanthatunk az órába. Csalódás nem ér. A tok masszív acél, a tokbetét
úgyszintén. Műanyagot nem alkalmaztak, a szerkezet rögzítése szilárd,
tökéletes. Két tömítő gumigyűrű is van, egy a tokbetét körül, amire a hátlap
belső karimája támaszkodik, a másik a hátlap karimája alatt, ami pedig a
tokon fekszik fel. Mindegyik rendesen megkenve. Lehet, hogy az ígért
nyomásállóság nem nagy, de azt az óra valószínűleg teljesíti is: A koronát nyomógombosan
kioldható váltókar rögzíti – korszerű megoldás. A szerkezet csavarjai
kékítettek, a csapágylemez diszkét genfi csíkozást kapott. Díszített, de sem
a díszítést, sem a kidolgozást azért túlzásba nem vitték, láttam már szebbet.
Nyersnek nem nyers, az biztos. A szerkezet maga 15 köves
kínai alapszerkezet. Tulajdonképpen igen egyszerű konstrukció, átlagos
kézi-felhúzású futómű, egy felhúzókerék, egyszerű kilinccsel. A szerkezet
érdemben megfelel egy 17 köves alapkonstrukciónak, csak itt a másodperckerék
maga a tourbillon ketrece (tehát ez egy egyperces tourbillon), és az nem
kőben, hanem egy golyóscsapágyon fut, ezért a 15 kő. A közkerék közvetlenül a
tourbillon ketrecét hajtja, kinagyítva látható a golyóscsapágy is, amiben az
szalad: A meghajtás úgy történik,
hogy a közkerék a fent látható kis fogas-tengellyel forgatja a tourbillont,
ami körüljárja a fixen rögzített, látható peremű másodperckereket. Azon a
gátkerék körbegördül, közben meghajtva a horgonyt-billegőt. Klasszikus
megoldás, egyszerű, elég precízen kivitelezett. Maga a tourbillon
tulajdonképpen karusszel, hiszen a billegő tengelye nem esik egybe a ketrec
forgástengelyével, és flying, vagyis repülő kivitel, mert csak egy oldalon
van csapágyazva. Megjelenésében nagyon hasonlít a Blancpain tourbillonjára
(készült is hamis Blancpain ezzel a szerkezettel), nyilvánvaló, hogy a
tervező talán az ildomosnál hosszabban mélázott a Blancpain órája felett, de
azért nem teljes az egyezés: A kivitel alapvetően szép. A
kis hidacskák alaposan learanyozottak, a csavarok kékítettek. A felső híd
nyúlványa mintegy másodpercmutatóként szolgál, körbe is skálázták
másodpercbeosztással a számlap kivágását. A billegő 21600/óra
fél-lengésszámú, viszonylag kicsi, csavaros, pontosabban csapos billegő,
lapos hajszálrugóval (elvégre a pozícionális hibát majd a tourbillon
kiküszöböli). A járat amúgy a szokásos svájci horgony-gátszerkezet, a billegő
pedig Incabloc rendszerű ütésbiztosítást kapott. Az látszik, hogy az
alkatrészek gépi minőségűek, nem csiszolgattak kézzel át minden egyes
csavart, de az összeszerelés-kenés, kidolgozás minősége jó. A számlap regulátor elrendezését
már említettem, érdekes az óramutatót tartó csavar: Hogy miért pont így
rögzítették, azt nem tudom, de jópofa. A mutatók nagyon szép kék színűek, ám
valójában ez festés, maguk a mutatók sima sárgarézből vannak. Ilyen
kategóriájú órában ezt is gagyi megoldásnak tartom, igazán megerőltethették
volna magukat a kínaiak, és a szépen kékített acél csavarok mellett lekékíthettek
volna két valódi acélmutatót is. Legalább egy centtel került volna többe
emiatt az óra. J De az órában szépen néznek
ki. Az óra megbízhatóságával problémám nem volt, de két apróság bizony
mutatja, hogy Kína még nem Svájc. Az első az, hogy az óra- és a percmutató
nem volt tökéletes összhangban, egész órakor az óramutató negyedórás
eltérésre állt. A másik a beszabályozottság. Az óra nagyjából 50 másodpercet
sietett naponta, ami kissé túlzás. Mivel a kizárólag előre nyitott tourbillon
miatt szabályozni is csak elölről lehet az órát, így mindenképpen ki kellett
venni a szerkezetet, így egy füst alatt a mutatókat is megigazítottam. A
tourbillont beszabályozni nem nagy vész, másodpercstop ugyan nincs, de egy
tűvel megállítva a billegőt szépen odébb lehet tolni a hajszálrugókulcsot. A
Vibrográfon a szerkezet kissé hullámos csíkot produkált, ami adódik a forgó
ketrecből. Összességében most kb: napi 5 másodperc eltérést produkál, de
kronométer pontosságot nem várok, valószínűleg hiába is várnék ettől a szerkezettől.
Sajnos a kronométer pontosságot rendre nem tudják teljesíteni a több
tízszeres árú svájci presztízs tourbillonok sem, ezzel is jelezve, hogy a mai
világban, az exkluzív karórákban a tourbillon nem a pontosságról szól, hanem
csupán műszaki bravúr, érdekesség, legfőképpen árfelhajtó tényező. J Összességében a benyomásom
az óráról jó. Jó minőségű, tartós tokban, karcálló zafír üveggel, pompás
szíjjal szerelt, tetszetős, érdekes, figyelemfelkeltő megjelenésű óra, a
köznapok igényeit teljesen jól kiszolgáló, érdekes szerkezettel. Korántsem
filléres, de svájci konkurenseihez mérten nevetséges áron, alapvetően
ugyanazt a szolgáltatást nyújtva – mindenképpen megfontolandó ajánlat. Árából és ritkaságából
adódóan presztízse is van, ha nem is mérhető másokéhoz, értékvesztése
egyelőre megbecsülhetetlen, de gyanítom, nem lesz óriási, hacsak nem kezdik
még alacsonyabb árban tömegesen forgalmazni, ami egyelőre nem tűnik
valószínűnek. Mindenképpen egy valódi tourbillont kapunk tisztes
csomagolásban, még köznapi halandó számára is megfizethető áron. |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu