Egy különleges, független másodperces zsebóra
restaurálása
Jelen írásomban egy roppant érdekes, ám igencsak
romos zsebóra nagyjából sikeresnek mondható újraélesztését szeretném
„elmesélni”. Az óra úgynevezett „second
morte”, vagyis független másodperces zsebóra. Ez a szerkezet a valódi
kronográfok elődje volt, melynek lényege, hogy egy különleges, csillagkerekes
kapcsolattal megvalósítottak egy második, a folyamatosan járó óraműtől
független, elindítható-megállítható másodpercmutatót. Ezt külön rugóház
hajtotta, ám nullázni nem lehetett, pontosabban csak úgy, hogy megvárták,
amíg a másodpercmutató megfelelő helyzetbe és, és ott állították meg. Az ilyen órák már a XIX.
század legelejétől készültek, igen kis számban orsós, nagyobb számban cilinderes,
végül a technológia életciklusának vége felé horgony-gátszerkezetes
kivitelben. Jellemzője volt ezen óráknak a hosszú, központi elhelyezésű
másodpercmutató, a másodpercek jó leolvashatósága érdekében. Azon órákat,
amelyek hagyományos, központi másodpercmutatóval felszerelt, egyszerű
hárommutatós óráknak tűnnek általában a „doctor’s watch”, vagyis a doktor-óra
megnevezéssel illetik, utalva rá, hogy gyakori felhasználásuk volt a pulzus
számlálása. A másik kivitelben a független másodperckor még kapott egy
óra-perc gyűjtőt is, tehát tulajdonképpen egy teljes, második, független
óramű is van az órában, amely így alkalmas hosszabb időtartamok mérésére is.
Ezt kedvelték a hajózásban, így gyakran illették a „captain’s watch”, vagyis
a kapitány-óra megnevezéssel. Nos, jelen írás tárgya egy
ilyen óra, amelyet – hogy a végéről kezdjem – már teljes pompájában,
felújítva mutatnék meg az alábbi képen: A bal oldali, római számozású
kis számlap és az alsó, kis másodperckör maga a „normál” óramutató, a
központi, hosszú másodpercmutató és a jobb oldali, arab számozású kis számlap
a független, megállítható óramű kijelzői. A tokon lent, 5-6 óra között
látható a kis tolókar, amely elindítja-megállítja a független órakört. Az óra
természetesen – mint az összes second-morte óra – kulcsos felhúzású, szép,
gondos kidolgozású 800-as finomságú dupla fedelű, 51*15mm méretű ezüsttokban
van. A szerkezet kora és jellege 1870-80 körülire datálható, a fedőlapban
belülről 1898-as, cirill nyelvű ajándékozási felirat olvasható. Ezen időben
jelentős mennyiségű órát készítettek Svájcban orosz exportra, sokszor eleve
cirill feliratozással, de ez még ettől egyértelműen svájci gyártmány. Szép,
érdekes darab! Az állapota azonban eléggé
kilátástalan volt. A tok tulajdonképpen hibátlan, csupán befeketedett az
ezüst és „persze” eltűnt az üveg, az óra értékét különösen megemelő gyönyörű
számlap is gyakorlatilag hibátlan állapotban volt – mellékelve… Az órából
azonban mindenestől hiányzott a billegő, és az óramutató rész váltókereke, a
független mutatórész leállító karja, valamint az összes mutató. Ez utóbbi még
nem is tűnt vészesnek, de a billegő hiánya bizony szarvashiba. Emellett az
egész szerkezet általános állapota rossz, agyonjavítgatott, beleszaggatott
csavarok, meggörbített hidak látszottak már elsőre. Kétségesnek tűnt, fog-e
ez az óra valaha is járni..?.. De azért belevágtam, lesz, ami
lesz! A szerkezet szétszedése és pucolása után kiderült az is, hogy mindkét
rugóvég letörött. Ennek valószínű oka, hogy – a sajnos nagyon jellemző,
szakszerűtlen módon – egy korábbi „javításnál” az órás eltávolította mindkét
rugóházról a máltai-keresztes állítószerkezetet. Ennek feladata ugyebár a
rugójárat első és utolsó – nem lineáris – fordulatát „kivenni”, korlátozni.
Ennek eltávolítása ugyan megnöveli az óra járástartalékát, másrészt a
pontosságát csökkenti, ugyanakkor az ilyen kivitelhez illesztett rugók végét
erősen igénybe veszi, hogy tovább húzzák a rugót, mint amire méretezve lett
az akasztórész, így itt gyakrabban történik törés. A máltai-keresztet pótolni
nem tudtam, de mindkét rugó végét kilágyítva visszahajlítottam, kis
betétlemezzel, hogy jobban tudjon kapaszkodni. Azóta sem törtek el újra,
remélem, egy ideig így megfelelnek (a rugóház fedelén jól látható a
máltai-kereszt helye): Alapos tisztítás, átnézés,
rozsdafoltok eltávolítása és a beszakadt csavarok kiütése után új csavarokat
kerestem, és a rossz csavarfuratokat szegecselőn kicsit összehúztam, majd
menetfúróval – amennyire lehetett – utána-igazítottam a meneteket. Nem
tökéletesek, de meg lehet húzni a csavarokat, most már egyben fog maradni az
elgyötört szerkezet. A hiányokat azonban pótolni kell, kezdtem a legriasztóbb
hiányossággal, a billegővel! Először is szükséges egy
megfelelő méretű billegő-kerék koszorú. Ám a szükséges méret nagyon
kellemetlen, ugyanis kb: 11mm átmérőjű koszorú fér csak el. Ez karórának
nagy, a szokásos zsebórák között kicsi méret. Elővettem népes bontott
zsebórákból összeszedett billegő-kollekciómat, és nekiálltam keresgélni.
Végül egyetlen egy, korban amúgy illő, sima, csavaros koszorújú billegőt
találtam: A billegőnek természetesen a
tengelye, az emelőtárcsája és a hajszálrugója sincs meg. A tengelyt csak
elkészíteni lehet, kis próbadrótokat szabva – méricskélve nagyjából
„kitaláltam”, mekkorák lehetnek egy megfelelő tengely méretei, és méréseimet
kis műszaki vázlatban rögzítettem (a jobb felső sarokban a már kész, még
kissé nyers tengely látható): A tengely
hajszálrugótőke-tartó részének és a vezetőtárcsához illeszkedő részének
méreteit meglehetősen önkényesen, illetve egy meglevő, rugó nélküli gyűrű
méreteit figyelembe véve határoztam meg. Vezetőtárcsát is kerestem egy
bontott billegőről, igaz, nincs benne vezetőkő, és a mérete is csak
„ránézésre” jó, de majd a gyakorlatban kiderül.. Nekiálltam, leesztergáltam a
tengelyt. A kiindulási alap 2mm-es bicikli-küllőacél volt, kilágyítva. A
tengelyvégi csapok méretét sok próbálgatással dolgoztam a szükséges méretűre
(úgy 0.1mm-es átmérő), majd a kiedzett tengely csapjait csapfényesítőn
munkáltam készre: A kész tengelyt beütöttem
szegecselőn a meglévő billegő-koszorúba. A tengelyt az esztergába visszafogva
a koszorút addig egyengettem, amíg a lehető legkevésbé ütött (egy pici csámpa
így is van benne, de ez nem lesz lényeges). Próbaképpen billegő-mérlegre tettem
a kereket, és a csavarokat kicsit igazgatva remekül ki lehetett a koszorút
egyensúlyozni (a képen nem ez a billegő látható, ez csak illusztráció a
billegő-mérleg használatához): A billegőhöz természetesen
szükséges egy megfelelő hajszálrugó is. Az eredeti spirál a rögzítésből és a
kulcsból ítélve lapos spirál lehetett, ezt könnyebb pótolni, elkezdtem
keresgélni a meglévő új és bontott hajszálrugók között: A próbálgatás idegőrlő
„szórakozás”. A kiválasztott rugót be kell fűzni és egy szabad szemmel szinte
nem is látható ékkel rögzíteni a kis rézgyűrűbe, majd csipesszel megfogva a
rugó végét „lengetni” a billegőt, számolgatva a lengéseket. A rugók zöme
nagyon kemény, erős ehhez a kis koszorúhoz, nagy a lengésszám, a karóra-rugók
meg túl gyengék, kicsi a lengésszám.. Amúgy ez az óra a szokásos 18000/óra
fél-lengéssel dolgozik, és a próbálgatást úgy oldottam meg, hogy egy jól
működő, ugyanekkora lengésszámú zsebóra billegőjének fedőkövére lógattam a
billegőt, és figyeltem, mennyire képesek együtt lengeni: Nagyjából egynapos,
rettenetesen idegesítő próbálgatás után mindössze egy rugóm akadt, amely úgy
tűnt, megfelelő ehhez a koszorúhoz. Egy kesze-kusza, összegyűrt rugó volt az,
amelyet egy félórás kétkezes csipeszmunkával tűrhetően kiegyengettem (a képen
a jobb oldali rugó az, a bal oldali egy hibátlan, ám nagyon kemény, ide túl
erős példány): A jó hajszálrugógyűrűbe
átfűzve a kiegyengetett rugót végre van egy nagyjából jó lengésszámú,
tengellyel-rugóval-koszorúval rendelkező billegőm. Próbaként be akartam rakni
a helyére, azonban ott akadozva lengett, a felső tengelycsap imbolygott. Az
ok igen egyszerű, a felső csapágy lyukas-köve törött, benne nem egy megfelelő
méretű lyuk, hanem egy ovális, éles szegélyű nagy nyílás tátong: Kőcsere, ezzel mást nem lehet
tenni. A kő régi, XIX. századi órához illően foglalt, természetes kő, tehát nem
préseléssel egy furatban rögzítették, hanem a fészkében szépen
körbeperemezték. Ki kell a fészekből tolni a törött kő romjait, erre (is)
kiválóan alkalmas a kőprés, amely ugyan elsősorban a modern, már préselt,
precíz méretű kövekhez készült, de a követ kitolni itt is remekül megfelel. A
kőprés precíziós, értékes órásszerszám, amely számos kis
betéttel-ellendarabbal rendelkezik, így kiválasztható az adott kő átmérőjének
megfelelő méretű betét, amivel a fészkéből a kő a fészek roncsolása nélkül
kitolható: A kőtől megszabadított fészket
fel kell nyitni, erre való a kőfészek-maró, amely kis, kinyitható végével
szépen felfeszíti a fészek peremét, és körbefordítva hengeresen kinyitja azt: Megfelelő követ találni
azonban nem könnyű. A csapra jól illeszkedő lyukas-követ többet is találtam,
ám ezek mind modern, hengeres peremű, préseléshez alkalmas kövek. Foglalható,
régi típusú, lapos peremű (henger helyett lencsére emlékeztető alakú) kövem
ebben a méretben nincs, be tudnék szerezni, de semmi kedvem hosszan
utánajárni egy ilyen apróságnak. Ezért préselt kövesre alakítom át a hidat,
dörzsárral a kőfészket felbővítettem akkorára, hogy még éppen ne menjen bele
a kiválasztott lyukaskő, majd a kőpréssel szépen a helyére toltam. Kicsit
magas, de tökéletesen megfelel a célnak: A hajszálrugó rögzítésére
percek alatt reszeltem rézdrótból egy piciny pecket, és máris próbálhattam a
billegőt. Gyönyörűen lengett a helyén, ez már sikerélmény! J Van tehát végre egy egészen
billegőszerű billegőm: Persze vezetőtárcsa és emelőkő
még mindig nincs. Vezetőtárcsát találtam egyet, és a furatát kicsit
felbővítve fel is tudtam tenni a billegőre. A mérete szemrevételezve jó is,
nincs azonban emelőkő benne, amelyen keresztül a horgony a lendületet átadná
a billegőnek. Az eredeti állapotában itt rubinból csiszolt emelőkövet
alkalmaztak, de nem ritka az acélból készült sem, pótolni pedig persze csak
acélból tudom. Ez egy kis acélpecek, kőkeményre edzve, kifényesítve. A pecket
egy falióra törött hajtórugójából fűrészelve-reszelve készítettem el. A
formája lapos, ovális keresztmetszetű, igazán csak a harmadik lett igazán
megelégedésemre szolgáló formájú. A kiedzett pecek fényesítésére készítettem egy kis célszerszámot, egy
ébresztőóra hajszálrugóját felforrasztva egy kis réz keretre van egy vékony
szálam, amit Dialux csiszolópasztán áthúzogatva igen jól lehet apró, rejtett
zugok fényesítésére használni, a horgony kissé revés, rozsdás villájának
belsejét is ezzel fényesítettem ki: A pecket a vezetőtárcsába
beütve egy ránézésre ígéretes alkatrészhez jutottam: Jött a működési próba. Ehhez
összeállítottam az óra járatrészét – csak azt – és próbálkoztam. Nagy
örömömre szolgált, hogy az óra bizony rögtön elindult, az új, most készített
billegővel járt: Járt stabilan, amíg az órát
meg nem mozdítottam. De már egész kis külső behatásra is a horgony
rendszeresen átugrott a túloldalra, és az óra elakadt. Nagyító alatt
megvizsgálva a helyzetet egyértelműen látható, hogy a vezetőtárcsa – amely
ebben a konstrukcióban egyben biztosítótárcsa is – nem megfelelő átmérőjű,
túl kicsi, és nem is fut középpontosan. A tárcsának elvileg akkora
átmérőjűnek kell lennie, hogy a horgony szélső állásában a horgonyon levő
biztosító pecek v. orr a horgony esetleges kitérése esetén beleütközzön a
tárcsába, és a horgony ne tudjon a tárcsa túloldalára átugrani (és ilyenkor a
gátkerék a húzó-szögön keresztül elvileg a horgonyt nyugvásba visszahúzza,
hogy ne súrlódjon a tárcsán, akadályozva a billegő szabad lengését). A
tárcsán csak az emelőkőnél van egy félköríves kivágás, és csak itt, az
emeléskor tud a horgony átkerülni a túloldalra. Ez talán jól látható az
alábbi, ugyan nem svájci, hanem angol horgony-gátszerkezetet mutató kis
ábrán, amelyen a lényeg azonban ugyanaz: A meglévő tárcsa azonban
kicsi, pont jó méretet találni gyakorlatilag kilátástalan. Készíteni kell
tehát egy új vezetőtárcsát. Ezt én sárgarézből készítem el, a célnak ez is
jól meg fog felelni, de könnyebb a kidolgozása. A meglévő tárcsának az is
baja volt, hogy igen lapos kivitele miatt – szinte egy lemez volt az egész –
nem illeszkedett stabilan a tengelyhez, billegni tudott. Ezért az új
tárcsának készítek egy egyenesbe vezető részt. A tengely számára 0.45-ös
furatot készítettem, és kiesztergáltam a kívánt formát: A peremét késélességűre
dolgoztam le, hogy ha esetleg hozzáérne a horgonyhoz, akkor a lehető
legkisebb legyen a súrlódásuk. Az emelőkő számára 0.25-ös furatot fúrtam a
kis Proxxon oszlopos fúrógépen, majd kézzel, óvatosan oldalazva dörzsárral
készítettem elő a furatot a vezetőkőnek. Az átvezetés helyén kis tűreszelővel
óvatosan kireszeltem egy félkaréjos részt a horgony átvezetésére. Ezután a
követ a helyére ütve – azért nem ült túl stabilan – végül egy csepp
ráolvasztott sellakkal rögzítettem, és sellakkal rögzítettem magát a
vezetőtárcsát is a billegő tengelyére. Egészen biztatóan néz ki: Ennél is meglepőbb, hogy
működik, mi több, már jól működik. Szép, egészséges amplitúdóval jár a
billegő, a horgony nem tud átugrani, és a hajszálrugó hosszával egy órát
játszadozva egyszer csak értékelhető vonal jelent meg a vibrográfon is. Ami
után már pillanatok alatt beszabályozható lett az óra. Büszkén szemléltem a
művemet, nem volt hiába az eddig belefektetett kb: 2 napi munka.. J Most már foglalkozhatom a
független mérőoldallal is. A second-morte mechanizmus lelke egy kis, hatágú
csillagkerék, amely az első képen látható. Ez a középső képen látható módon
kapcsolódik a gátkerékre ütött, szintén hatágú kis csillagkerékkel, amely így
– tekintve, hogy az óra 18000/óra fél-lengésszámú, a gátkerék pedig a
szokásos módon 15 fogú, ezért pontosan másodpercenként egyszer enged egyet
lépni a csillagkeréknek. Ha a csillagkereket félállásban megakasztjuk, akkor
a gátkerék még akadálytalanul tud tovább forogni, tehát az óra maga jár, de a
független másodperckör megáll. A harmadik képen látható a horgony is, szépen
kidolgozott, „rejtett köves” kivitelű, hosszú, ellensúlyos, tipikus XIX.
századi precíziós óraalkatrész: A csillag-kereket megakasztó
kart viszont el kell készíteni. Sárgaréz lemezből alakítottam ki a megfelelő
profilt, amely képes elfordulva elengedni, a kerék ívébe befordítva viszont
szépen megakasztja azt. A régi kar eléggé tönkrement kis csavarja még bent
volt a szerkezetben, ezt eldobtam, és készítettem egy új vállas-csavart, a
lemez vastagságának megfelelő vállmagassággal. Persze ilyen picike vállú
csavar a holdban sincsen, de erre alkalmas a régi, százéves órás-szerszám, a
vállmaró. Ennek megfelelő furatát megkeresve, odanyomva a kiszemelt csavart
szépen tekerve kimarható a váll: A kar a tokban egy kis
elcsúsztatható betét apró nyílásába illeszkedik, ezt elég nehéz volt
eltalálni, végül csak a második kar bizonyult megfelelőnek, de végre ellátja
feladatát. Az első két képen a tok kis toló-gombja, illetőleg a hozzá bentről
kapcsolódó sárgaréz betét látható, az utolsó képen a tokba illesztett
szerkezetnél a kar elhelyezkedése: Most már össze lehet teljesen
állítani a szerkezetet, ami elfogadhatóan működik is. Ami nem tökéletes, az a
csillagkerék és a gátkerék kapcsolata, a csillagkerék meggyötört karjai
ugyanis nem egyforma hosszúak, és a rövidebb karok néha átugrálnak, emiatt a
független mérőkör pontossága nem teljesen megbízható, időnként siet. Legjobb
lenne új csillagot készíteni, de ezt legközelebbre halasztom, nem olyan
fontos. A legfontosabb, hogy mint óra már jó a szerkezet. Szép, igényes, 23
köves (na jó, a billegő emelőköve már nem kő, de eredetileg az volt), régi
kulcsos csoda. Öröm nézni, még ha látszik is – különösen a számlap alatt – a
sok szakszerűtlen, beavatkozás nyoma: A számlap alatti látványban a
legjobban a máltai-keresztek hiánya szembeötlő, ez szerencsére az óra
működését nem befolyásolja, de mindenképpen szégyen arra az órásra nézve, aki
az eltávolításukat elkövette. Megmaradt hiányosságok azonban még az egyik
váltókerék, és a mutatók. A váltókereket úgy kell
kitalálni. Ez egy olyasfajta kerék, mint a lenti képen látható, feladata,
hogy a perctengely forgását átadja az órakeréknek, miközben részt vesz az
1:12-es áttétel-módosításban, hiszen a perctengely 12 fordulata alatt forog
csak körbe egyet az órakerék: . A perctengely meglévő negyedes-kereke 12 fogú, az órakerék pedig 32
foggal rendelkezik. Ebből elég hamar kiszámolható, hogy 4.5-ös
áttétel-módosító fogarányú váltókerék kell. Sok váltókerekem van bontva
szerencsére, és találtam is egyet, amely 8 fogú magkerékkel és 36 fogas
koszorúval rendelkezik, ami pont jó. Sőt! Jó a magkerék átmérője, modulja, és
a tengelyfurat mérete is! Vagyis a váltókerék jól illeszkedik az órakerékhez.
Viszont a 36 fogas kerékkoszorú átmérője túl nagy, nem megy helyére a kerék, kisebbre
kell venni, a profilon is változtatni. Ez nem megoldhatatlan, ennek eszköze
egy remek órásszerszám, a fogaskerék után-maró, vagy finírgép: Ez az egyik kedvenc
szerszámom, olyan szép. A kis fiókban a legfontosabb fogprofilokhoz való
marótárcsák és a fogaskerék befogásához szükséges szerelvények vannak, ritka
módon teljesen hiánytalan az évszázados kis szerszámkészlet. A megfelelő
marótárcsát betéve, a készüléket kézzel kell hajtani, az fordulatonként egy
foggal továbbítja is a befogott fogaskereket, és szépen le lehet faragni a
kerékből. Alkalmas fogpótlás után a fogak helyreállítására, elgörbült,
ellapult fogak kiigazítására, és meglévő fogaskerék fogprofiljának-méretének
változtatására is, egy fogorvos csak álmodik ilyen berendezésről. J Kikerestem e meglévő negyedes-kerékhez illő profilú
marótárcsát, és pár perc tekeréssel előállít a kívánt méretű-fogú váltókerék: Most már helyére lehetett
tenni a számlapot, ami az óra dísze, nagyon szép, hibátlan porcelán remekmű: A mutatók keresgélése sem öröm
ugyanakkor. Óra- és percmutatót készletemben szerencsére találtam is, csak
kicsit igazítani kellett a méreteken, reszelgetni, a furatokat szegecselőn
összébb húzni, vagy éppen dörzsárral felbővíteni. Mindenesetre ezek
meglettek. A kis másodpercmutatónak találtam remek orosz karóra
másodpercmutatót, amelynek a hosszából picit levéve, és a tengelyfuratot
dörzsárral felbővítve az is meglett. A hosszú közép-másodpercmutató azonban
kifogott rajtam. Találtam egy teljesen megfelelő, stílusos, szép acél mutató,
amelyen azonban 1.1mm-es tengelyfurat volt, miközben a tengely 0.35mm-es. Ezt
nem lehet összehúzni, betétet kell készíteni. A betétet 2mm-es sárgaréz
rúdból esztergáltam ki, és 0.3mm-es furatot készítettem a tengelynek: Szegecselővel szépen beütöttem
a mutatóba, és jó is lett: A részben rézszínű, részben
rozsdás mutatókat egységesen letisztítottam, lecsiszoltam, majd
modellfestékkel feketére átfestettem. A helyükre téve egész jól mutatnak: Kész is a szerkezet, helyére
is tettem a tokba. Már csak az üveget kell pótolni. Lehet kapni megfelelő
méretben savonette üveget, de ha nem akadna, csiszoltatni is lehet. Mindegyik
könnyen járható, ugyanakkor hosszadalmas út, és nekem már nincs türelmem még
esetleg heteket várni egy üvegre. Ilyenkor jól jön a korabeli cellap-vágó,
amely a régi zsebórákon oly gyakran alkalmazott (és olyan szépen besárguló)
celluloid lapot teszi felhasználhatóvá. Celluloid lap ma már nem kapható, de
kapható helyette víztiszta 0.5mm-es plexilap táblában, amelyből a
cellap-vágóval szépen ki lehet vágni tetszőleges méretű korongot: A készlet másik eleme a
kónuszos fogó. Ezzel lehet az elkészített plexi karikát gömbsüvegre
hajlítani, és szépen beszorítani a rámába. Remek szerszám, percek alatt
elkészítettem és helyére tettem vele a kívánt méretű ívesen domborodó,
átlátszó plexilapot, ami persze nem olyan karcálló, mint az üveg, ám sokkal
rugalmasabb, törésállóbb. Végül nem marad más hátra,
mint megcsodálni a kész művet. A kitisztított, polírozott ezüst szépen
csillog, az óra nagyon szép, rengeteg mutatójával-számlapjával igen komoly
műszernek néz ki. Pontossága is megfelelő lett, 1 perces pontosságon belül
teljesít naponta. Stopperként nem tökéletes, de most ezt a hiányosságot elnézem
neki, gyűjteményi darab lesz, feladata mindenkoron demonstrálni, mit tudott
az órásművészet 150 évvel ezelőtt. Ha öt generáció alatt nem tették volna
tönkre így ezt a szép szerkezetet, valószínűleg eredeti állapotában, remekül
működött volna mindvégig, amire bizony nem sok használati tárgyunk képes. Az
óra, a jó óra azonban ilyen, túlélhet minket, de még akár a dédunokáinkat is,
messze korokba elviheti mindennapjaink emlékét: |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu