Poljot International Simple Round Automatic
Az óra a németországi
székhelyű Poljot-International terméke. A cég nem azonos az orosz anyacéggel,
de igen szoros kapcsolat van közöttük, az órák részben Oroszországban
készülnek, a legtöbben orosz szerkezet dolgozik, de beépítenek svájci ETA
szerkezeteket is. A cég nem gyárt nagy tömegben, 2000-ben például mindegy
30000 darab óra került ki a cégtől, láthatóan igyekeznek presztízsgyártóként
helytállni. A szóban forgó óra a cég egy egyszerű, köznapi használatra szánt
automatája. |
Az óra nem drága,
kiskereskedelmi listaára 36125Ft. Ehhez mérten kifejezetten
tekintélyes méretű, műbőrborítású szép fekete Poljot-International címerű
dobozt kapunk, amelyet kinyitva arany cégemblémás fekete bársonypárnára
csatolva szemügyre vehetjük AZ ÓRÁT: |
|
Az óra tokfülekkel 45 mm hosszú, 36.5 mm átmérőjű, 13
mm vastag, 18 mm-es rugósfüles szíjrögzítésű. A tok elől picit domború,
hátul síküveges, vastagon (20mikron) aranyozott nemesacél tokkal készült.
Benne Slava 2416 automata szerkezet dolgozik, ez 21 köves
szabad svájci horgony-gátszerkezetes óramű, közép-rotoros automata
felhúzással, két rugóházzal, mintegy 42 óra járástartalékkal, egyszerű
dátumkijelzővel. Az órának létezik nem aranyozott, natúr acéltokos kivitele
és többféle számlap variációja, így ki-ki megtalálhatja az ízlésének
legmegfelelőbbet, ráadásul a nem aranyozott modellek még olcsóbbak, csupán
29750Ft a listaáruk. (A képre kattintva
kinagyítható!): Az első benyomásom
kimondottan kedvező. Az óra kézbe véve jó minőségűnek tűnik, a felületi kidolgozás,
az aranyozás kifogástalan, az üvegek pontosan ülnek (bizony 200eFt-os
árfekvésű svájci kronográfon is láttam már csálén bepréselt üveget, amelyet
elég nehezen lehetett rendbe tenni). Az órának kerek, nagyméretű
hagymakoronája van, nagyon jól kézre áll. A sugarasan díszített számlap
kifejezetten szép, az órajelző indexek nem festett, hanem szerelt arany
számok. A számlap feliratai egyszerűek, nyomtatottak, de igényesek, nagyító
alatt sem elmosódottak. Hat óránál találjuk a süllyesztett, kerek, kicsike
dátumablakot. A mutatók szépen foszforozottak, világítanak is a sötétben.
Festésük nem tríciumos, hajnalig elhalványul. Mindenesetre az ezüstszínű
acélmutatók elsőre kicsit furcsának tűnnek. Nem ütnek el igazán a számlaptól,
feltehetően épp a jobb leolvashatóságért választottak más színű mutatókat, de
akkor talán már jobb lett volna feketére festeni azokat. A másodpercmutató
ellenben aranyszínű. Az óraüveg nem zafír, „csak” egyszerű üveg. A karcok
rohamának hosszú távon aligha fog ellenállni, de vigasztalásul: cseréje
ezerforintos nagyságrendű kiadás lesz. |
Az
órán valóban jó minőségű bőrszíj van. A szíj marha, vagy disznóbőr,
kétsorosan varrott, nem egyszerűen ragasztott. Rajta kis hagymakupolás Poljot
embléma, amely nem préselt műanyag, hanem festett-lakkozott réz.
Középvastagságú darab, kellően puha, kellemes viselet. Kifejezetten szép! A
kategóriában egészen szokatlan módon „békazáras” csatú a szíj, annak
előnyeivel és hátrányaival együtt. Előny, hogy elegáns, és nem lehet túl
könnyen elveszteni, hátrány, hogy hajlamos az ember kezén „epilátorként”
viselkedni, és a szőröket becsípni. A csat jó minőségű rozsdamentes acél, a
bújtató aranyozott, illendően a tokhoz, ráadásul szép POLJOT International
gravírozást is kapott: (A képre kattintva
kinagyítható!): A karok íve jó, becsatolva nem állnak el a
csuklótól (legalábbis az én teljesen átlagos kezemen nem). Nagyon gondosan
kidogozott részlet, hogy a csatot a szíjba bekötő szem oldalát is
learanyozták, hisz ez a becsukott csatnál oldalról látszik: (A képre kattintva
kinagyítható!): Mindenképpen elmondható,
hogy a szíj és a csat lényegesen komolyabb, nagyságrenddel drágább órán is
megállná a helyét. |
Az óra
kis „duci”, nem véletlenül hívják Simple Roundnak, vagyis egyszerű kereknek.
A kerek formák dominálnak, de az óra mérete egyáltalán nem zavaró. A cég
által óvatosan unisexnek titulálás ugyanakkor csúf túlzás, ez az óra
legfeljebb egy kosaras méretű amazonon nem lenne feltűnő, a méretei alapján
egyértelműen férfióra, a kategória alját jelentő 33mm-es „mid-size” méretnél
nagyobb. Oldalról a csatjával együtt így mutat: |
Mint a képen is látható, az óra üveghátlapos. A hátlapon aránylag kis
kerek üvegablakon vehetjük szemügyre a szerkezetet: (A képre kattintva
kinagyítható!): A
hátlap „bepattintós”, igen szorosan ül, csak préssel tudtam a helyére
visszatenni. A tömítést egy gumigyűrű biztosítja, a felületek megmunkálása
kifejezetten jó. A hátlapfelirat alapján 5 bar nyomásállóságot
garantálnak, amelyről műbizonylat is mellékelve van, így mindenképpen
bízhatunk abban, hogy az óra a hétköznapi használatban nem fog beázni. |
Az
óra lelke az eredeti orosz Slava 2416-os automata szerkezet. Ez már
egy régebbi konstrukciójú, 70-es évekbeli szerkezetre épülő, viszonylag
egyszerű, igen robusztus automata, 24 mm átmérője és 6.2 mm
vastagsága is mutatja, hogy nem holmi extralapos csoda kidolgozása volt a
tervezők célja. Az óra egyszerű, lemezrugós kilincskerékkel készült, mindkét
irányba felhúzó automatikájú,. A kilincs holtjátéka meglehetősen nagy, kis
lökdösésre nemigen húz. A nagy, egyszerű, sima billegőnek lapos hajszálrugója
van, szimpla hajszálrugókulccsal, de természetesen ütésbiztosított, az
oroszoktól megszokott „merci-csillag” alakú rugóval. A billegő 18000/h
óra féllengésszámú, vagyis viszonylag „lassú”. Ez növeli a lökdösések hatását
a járáspontosságra, ugyanakkor valószínűsíti, hogy a szerkezet hosszú életű
lesz gondozás nélkül is. A szerkezet egyszerű műanyag közdarabban ül a tokban,
ahhoz csavarral és kis füllel rögzítették, a közdarab pedig vállain és rugózó
nyúlványain szorosan ül fel, több rögzítés nem is szükséges. Elegánsabb lenne
persze fém közgyűrű, de a megoldás megfelelő, és találkoztam már ennél is
egyszerűbb közdarabbal pl: egy 250eFt-os Longines DolceVitában is. A
szerkezet egyszerű kivitele persze néhány hiányosságot is felvet. A dátum nem
gyorsállítású, de legalább nem csillagkerekes mechanizmusú, vagyis az óra
visszafelé tekerése nem állítja visszafelé a dátumot, tehát így 10-15 nap
előreállításához nem kell 20-30-szor körbetekerni az órát. A dátumot az óra
11 óra 54 percnél váltja, a rugós váltókarnak köszönhetően egy
„klattyanással”, szemmel nem követhető gyorsasággal. A kilincs 9h-nél kezd
akadni, tehát eddig kell visszatekerni az órát, majd előre 12h-ig, ha több
napot akarunk állítani. Másodpercstop sincs, másodpercre pontosan csak
ügyeskedéssel lehet az órát beállítani. A korona viszont precízen, pontosan
jár, a tömítés ellenére nem nehéz tekerni (a 3bar-ig tömített Poljot Nikolai
II koronája viszont például elég nehezen jár, több jónevű kézi felhúzós
svájci órámat meg kész tragédia felhúzni.). |
A
szerkezet szemrevételezve kissé nyers, „oroszos” kidolgozású, láthatóan a
gyártó nem akart esztétikai csúcsteljesítményt produkálni, de nagyító alatt
is kritikusan szemlélve a megmunkálás minősége mindenképpen megfelelőnek
mondható. Mindenesetre egy kis csiszolással, genfi csíkozással és
aranyozással sokat lehetett volna dobni rajta. A cég által szintén beépített ETA
szerkezetek persze valamivel finomabb benyomást keltenek. De hát egy orosz
órában legyen orosz szerkezet! (Még ha félig-meddig német is ez az orosz
óra!). (A képekre kattintva
kinagyíthatóak!): Az óra
a Slavákra jellemző módon két rugóházzal készült, ami műszakilag okvetlenül
érdekesség (a számlapon is megemlékeznek erről egy „DOPPELFEDERHAUS”
felirattal), de a járástartalékra valahogy még sincs meg a hatása, az éppúgy
42 óra, mint az egy rugóházas orosz (és egyéb) szerkezetek zömének. Ellenben
ha egy rugó eltörik, akkor ez az óra még jár, legfeljebb jócskán lerövidülő
járástartalékkal (van mááásiik!!!). Mindkét rugóház csúszó-fékes, az
automatika túlhúzásának megakadályozására. A
szerkezet a mellékelt műbizonylat adatai alapján 21 köves, de ugyanakkor ez a
szerkezet Slavaéknál 25 kövesnek van titulálva. Tekintve, hogy ez a szerkezet
egy az egyben a 2414 kézi-felhúzós szerkezetre épül, amely 23 köves, és én az
automatikában összesen 2 kőre leltem, így a helyes kőszám alighanem 25. A
rotort kis csavarral rögzített fémnyelv tartja a tengelyén, és közvetlenül a
meghajtó magkerékben van csapágyazva. A csapágy bronz, ami gyakran
alkalmazott megoldás (például az igencsak jó nevű Omega 552-es szerkezet ugyanilyen
módon csapágyazott rotorral készült), a csapágy könnyen forog,
holtjátéka-ütése nincs. A rotor-koszorú külön felszegecselt, nehéz, tömör,
feltehetően rézből készült: (A képre kattintva
kinagyítható!): Az
automatika leemelését csak teljesen lejárt óránál célszerű megejteni, mert az
a szerkezet felé kilincsként viselkedik, és mivel sokkal kisebb elmozdulásra
zár, mint az alapszerkezeten levő kilincs, ezért az egész automatika
felhúzott óránál nyomaték alatt van. Nekem a csavarok kioldása után az
automatika az alapszerkezetről tüstént „katapultált”, de szerencsére a
homlokom irányába, ahonnan a szerelőasztalra minden alkatrész vissza is
potyogott. J Az automatikától
„megfosztott” (és kézi-felhúzósként kifogástalanul működő) szerkezet az alább
módon néz ki: (A képre kattintva
kinagyítható!): A
zöld nyilacska által megjelölt csapágy az automatika kihajtása a szerkezet
irányába. Ez az egyetlen módosítás az eredeti 2414-es szerkezeten, amelynek
ez a gyári katalógusképe: Az
automatika két kilincskerékre épül, amelyekben alakzáró kis acélkilincsek
dolgoznak, és két közkerék segítségével adják át a nyomatékot a második
rugóház kilincskereke irányába. Alkatrészei az alábbiak: (A képre kattintva
kinagyítható!): A
két vörösréz koszorújú, az automatika alaplemezében bennlévő kerék a
kilincskerék, a piros nyíllal jelölt közkerék pedig az alapszerkezetet
meghajtó kerék. Ennek alsó csapágya a korábbi szerkezeti képen zöld nyíllal
jelölt csapágy, a felső pedig az automatika lemezében látható egy szál
kőcsapágy. A rotor csapágytengelyét a felül látható, három csavarral
rögzített köríves acéllemez tartja. A kilincskerekeket és a másik közkereket
réz tengelyen acélcső csapággyal ágyazták. A megoldás egyszerű, az orosz
műszeriparban elterjedten használt, és meglepően jó megoldás, ugyanis a
hosszú cső és a tengely nagy felületen fekszik fel egymáson, így aránylag
kicsi az egymásnak nyomó erő, így a kopások is alacsonyabbak, miközben a
hosszú csőből évtizedek alatt sem szökik meg az olaj, elszennyeződni sem tud
olyan könnyen, mint ahogy az a kőcsapágyaknál megszokott. Ez a csapágyazás
persze a kis felületen érintkező kőcsapágyazáshoz viszonyítva már csak az
olaj viszkozitása miatt is nagyobb ellenállással forog, de itt az
automatikában jól megfelel. Az összerakott automatika így néz ki: (A képre kattintva
kinagyítható!): Az
automatika meghajtó-kereke így ül az alapszerkezeten (itt is piros nyíllal
jelölve): (A képre kattintva
kinagyítható!): A
szerkezet nagyon tiszta, sorja, galvanizálási törmelék nincs, az olajozás
kifogástalan. Feltehetően a gyári alapállapothoz képest még egy tisztításon
és újra-beállításon átesett a szerkezet. A konstrukció egyszerű, kiforrott,
órásokat megkérdezve a tapasztalatok jók ezekkel a szerkezetekkel, igen
hosszú életű, igénytelen és megbízható órák készülnek velük. |
A végére
maradt a nagy produkció: az órához a kis garanciafüzetben a kezelési leírások
mellett korrekt műbizonylatot kapunk, amelyben szerepel a különböző
pozíciókban elvégzett járástesztek eredménye, a billegő lengési amplitúdója,
a nyomásállóság és optikai ellenőrzés jelzése, s a teszteket elvégző órás
szignója és kódja – ha valami nem stimmel, legyen kit felelősségre vonni: (A képre kattintva
kinagyítható!): Ez nagyon derék dolog, igen-igen komoly,
jóval drágább, márkás svájci órákhoz sem kapunk effélét, ellenben az összes
Poljot-Internationalhoz igen. Az adatok azonban meglehetősen átlagosak, a
lapos hajszálrugó derekas pozicionális hibát produkál. |
Viselve az óra kényelmes, jól leolvasható, aranyos kis „gömböc”. Nálam
– műbizonylat ide-oda – úgy napi 20 másodpercet makacsul késett, de igen
egyenletesen. Toltam egyet a hajszálrugókulcson, és innentől három nap alatt
az óra picit sietett, mégpedig az első napon 7, a másodikon 4, a harmadikon 5
másodpercet. A jelek szerint további finomítással, hordva napi 4-5mp közötti
pontosság beállítható, és ez teljesen megfelelő. Estére koronával lefelé
tettem le az órát, bár így nem látom, ezért a legjobb számlappal felfelé
letenni csak ezt a szíj nem engedi, csak ha minden este kifűzöm a csatot.
Ellenben a dobozában a párnácskájára csatolva lehet így tartani, ez a legjobb
állapot, és szobadísznek is megteszi. A jelek szerint így az óra a szükséges
pontosságúra beszabályozható. |
Összesített értékelésem: |
|
+ |
- |
Esztétikus, szép kidolgozás Minőségi anyagok Kiváló szíj és csat Vastag aranyozás Kényelmes korona Igen jó leolvashatóság Megbízható, kiforrott
szerkezet Szép csomagolás,
műbizonylat Nagyon kedvező ár |
A szerkezet kissé nyers
kidolgozása Jelentős pozicionális hiba Ezüstszínű mutatók (lehet,
hogy direkt?) Nincs másodpercstop Nincs gyors dátumállítás Karcolódásnak nem ellenálló
üveg |
Összességében
ez az óra egy köznapi használatra igen-igen alkalmas, szép, megbízható,
szerethető darab. Hasonló kvalitású svájci testvéreinél sokkal-sokkal
olcsóbb. Hasonló áron kaphatók orosz Poljot „eredetiből” ETA svájci
szerkezetű órák is, de ez az eredeti Slava szerkezet igazi érdekesség, sokkal
inkább egyedivé teszi az órát, mint a svájci tömegáru. Az óra az árát
igen-igen megéri, de érdemes egy-két heti viselés után – kitapasztalva a
járáspontosságot – finomabbra hangolni, a jelek szerint ugyanis a szerkezet
bír tartalékokkal, a szükséges pontosság minden további nélkül kihozható
belőle. De a COSC bizonylat követelményeit aligha fogja teljesíteni… |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu