Egy öreg orsós gátszekezetű („spindli”) zsebóra restaurációja
Ezen írásomban egy
réges-régi, már-már történelmi relikviának is nevezhető, az 1700-as, 1800-as
évek fordulójáról származó zsebóra „újraélesztését” szeretném bemutatni. Az óra igen érdekes, régi,
angol zsebóra, „Samson-London” név és helymegjelöléssel, klasszikus
kialakítással, tehát orsós gátszerkezettel, egyszerű, réz billegővel, a
billegő alatt elhelyezett hajszálrugóval, kiegyenlítő csigával-lánccal. A
szerkezet gazdagon vésett, díszített, a számlap gyönyörűen kivitelezett
porcelán, aszimmetrikusan elhelyezett mutatókkal. Kiegészítésként egy kis
ablakban a gátkereket hajtó kerék tengelyén elhelyezett kis tárcsán hold-nap
szimbólumot forgatnak, mi több, ez egy másik kis tengelyt meghajtva gyorsan,
látványosan forgat(ott) egy már hiányzó, kis szélmalom vitorláit mintázó
kereket. Az óra tokja nem az eredeti, ez is egy nagyon régi, XIX. századbeli
alpakka tok, de nem sajátja, az óra eredetileg feltehetően nemesfém tokos
lehetett. Az óra működésképtelen,
hiányos, állapota egyszerűen rettenetes, igazi „állatorvosi beteg ló”. Több
darabban érkezett hozzám, az alkatrészek egy része zacskóban volt mellékelve,
a réz alkatrészek feketék, zöld „rézvirágokkal” csúfítottak, az acél
alkatrészek finom vakrozsdával borítottak. Hiányosságai olyan számosak, hogy
némi tűnődés után ezt képekben bemutathatatlannak, ítéltem, nekiálltam
szétszedni és kitisztítani a még meglévő szerkezeti elemeket, és a
hiányosságokat-hibákat felsorolásképpen mutatnám be: -
Hiányoznak a
mutatók. -
Hiányzik az
üveg. -
Törött a billegő
tengelycsapja. -
Romokban a
hajszálrugó, gyakorlatilag csak egy csonk maradt belőle. -
Hiányzik a
hajszálrugókulcs és az őt mozgató fogas ív. -
A lánc több
helyen szakadt, darabokban lehetett „kirázni” a tokból.. -
A darabokban
levő lánc mindkét végéről hiányoznak az akasztó szemek. -
Felhúzáskor a
kiegyenlítő csigát minden irányban akadálytalanul lehet forgatni – rossz a
kilincs. -
Teljesen
hiányzik a rugóház alsó tengelyéről az a kis ferde fogazású kerék, ami a
rugót rögzíti. -
A rugóház is
akadálytalanul mozgatható minden irányba – feltehetően törött a rugó. -
Hiányzik a kis
tengelycsonk végéről a számlap kivágásában mozgó „szélmalom vitorla”. Ezt
az órát órások már menthetetlennek nyilvánították, és pusztán gazdasági
megfontolások alapján valóban kérdéses, érdemes-e rendbe hozni egy ennyire
„szakadt” jószágot. Kihívást mindenesetre nagyot láttam benne, így
nekiláttam. A
szerkezet teljes szétszedése és gépi tisztítása után végre legalább látható
lett minden turpisság, és elkezdtem őket szépen, sorjában rendbe hozni. A
tisztítás amúgy meglepően sokat segített az alkatrészek állagán, a réz újra
fényesen csillog, az acél alkatrészekről is eltűnt a rozsda, a ragaccsal
borított, rémes megjelenésű számlapról pedig kiderült, hogy néhány
hajszálrepedéstől eltekintve tulajdonképpen hibátlan, hiánytalan, és nagyon
szép. A fekete és szó szerint kosztól-patinától ragadós tokot is szépen fel
lehetett polírozni, a tokba helyezett számlap már most is jól mutat (csak még
a szerkezet hiányzik mögüle..):
Elsőként a kiegyenlítő csiga, a lánc és a rugó környékén talált hibák
javításába kezdtem bele. Ez a klasszikus kialakítású réz csiga, külön
rugóházzal, finom lánccal összekötve. Felhúzni tulajdonképpen a csigát kell,
a rugó tengelye, a rugómag áll, és a lánc áttekeredve a csigára húzza a
rugóházat, így feszíti meg a rugót: A
csiga alján egy kilincskerék található, ez hajtja a szerkezetet, és a közé és
a csiga közé épített kilincsmű teszi lehetővé, hogy a csigát fel lehessen
húzni, ám visszafelé forogva hajtani tudja a szerkezetet. No ez az a kilincs,
ami nem működik, a kilincskerék minden irányba a csigától teljesen
függetlenül forog, itt valami komoly hiányosság lehet! Levéve a kilincskeret
kiderült, hogy mi a gond: a kilincsként működő fogazásból gyakorlatilag semmi
nem maradt. Láthatóan javítgatták már a kilincset magát is, egy réz köríves
lemez a rugó (az eredeti nyilván acél lehetett), és csúful ki van kopva a
kilincs kis acélkarmának fészkeként szolgáló furat is. Selejt az egész, úgy
ahogy van: A
baloldali képen látható a kilincskerék, a réz rugó és maga az acél kilincs, a
jobb oldalin pedig a kiegyenlítő csiga alja. Itt kellene egy szép, körkörös,
farkasfogas fogazású fogaskerékrésznek látszania, ehelyett teljesen elkopva
megvan az ív egy kis töredéke, a többi pedig sehol. Ezzel bizony elbántak az évszázadok,
itt nincs mit javítani, új kilincskereket kell készíteni, és valahogy
felügyeskedni a régi helyére.
Először is esztergába fogtam a kiegyenlítő csigát, és szépen, simára
leesztergáltam az alsó felületét, eltüntetve róla az egykorvolt fogazás romjainak
a nyomát is:
Ezek után berakva a kilincskerékbe a rugót és a kilincset szépen
lemértem, hogy mekkora átmérőjű fogazást kell készíteni. Ez 5mm-re adódott, a
belső átmérő azonban nem lehet kisebb 3.3mm-nél, mert a kilincskerék belső
pereme ennyit enged meg: A
fogazott kerék anyagának a legjobb és a legtartósabb az acél lenne, de az
egyszerűbb és könnyebb elkészítés oltárán áldozatot hozva kemény, 0.8mm
vastag sárgaréz lemezt választottam ki alapanyagnak. Levágtam a lemezből egy
kis kockányit, fúrtam a közepébe egy 0.5mm-es lyukat, és egy, modellező és
barkács üzletekben olcsón kapható kis 3mm-es csavaros tartószárba befogtam,
majd az esztergán hegyes késsel a kívánt, 5mm átmérőjű korongot esztergáltam
belőle:
Ezután hegyes szupportkéssel nagyjából kialakítottam egy kb: 4mm belső
átmérőjű, ferde belső peremű gyűrűt, teljesen nem átesztergálva az anyagot –
hogy a fogazást el tudjam készíteni. Pengével karcolgatva kijelöltem a
fogazás kiosztását – szerencsére ez egy kilincs, nem egy precíziós
fogaskerék, nem kell sem nagyon pontosnak, sem teljesen egyenletes
kiosztásúnak lennie ahhoz, hogy a feladatát tökéletesen el tudja látni. A
késtartóba szépen befogtam a görgős reszelőtartót, majd előkerestem a
legélesebb, legfinomabb háromszög-profilú tűreszelőmet:
Szép óvatosan, osztásonként forgatva az esztergát (itt jó szolgálatot
tett a jobboldali képen látható osztótárcsa) kireszelgettem a ferde fogazást.
Ez után az anyagot az esztergakéssel a kerék belső peremén „átszúrtam”, és a
kezembe pottyant egy picike gyűrű, a kívánt, kb: 5mm külső, 4mm belső
átmérővel, rajta a ferde fogazással: Ezt
a kiegyenlítő csiga szépen simára esztergált alsó felületére forrasztással
rögzítettem, itt jó szolgálatot tett a Conrad-nál kapható, folyasztó-anyaggal
egybekevert forrasztópaszta, csak szépen körbekentem vele a gyűrű alsó
peremét, gondosan központosítva oda tapasztottam a helyére, majd pákával
körbenyomkodtam, és rögtön pompásan „odagyógyult” a helyére. A kilincskerékbe
is fúrtam egy új, szűkebb lyukat a kilincsnek, a kikopott rugó miatt kicsit
beljebb, és összerakva, a kilincs fogas-ívét szépen megzsírozva végre egy
tényleg működő kilincsű kiegyenlítő csigát tarthattam a kezemben:
Hasonló technológiával készítettem el a rugóház alsó, szögletes
tengelyére illeszkedő fix kilincskereket is, ez elnagyoltabbra sikeredett,
mint az előző, de itt igen szerények az igények, csak annyi a fontos, hogy
egy adott pozícióban megakasztható legyen a rugómag. Eközben szerencsére
kiderült, hogy a rugó nem törött, csak a visszafelé forgatott rugómagban levő
akasztó csap elgörbítette a rugó végét, kis igazgatás után kifogástalanul
beakadt, remélhetőleg jól fog működés közben is viselkedni: Jöhet akkor a következő kín, a lánc! Ez bizony
egy finom darab, 19cm hosszú, 0.5mm vastag, 103 szemből áll, és sajnos nem
kevesebb, mint négy helyen szakadt, valamint a két végéről hiányzanak a
rugóházba, illetőleg a kiegyenlítő csigába való beakasztást lehetővé tevő
kampók is. Érdemes „elmerengeni” ezen az alkatrészen, amíg egy mai, korszerű,
kézi-felhúzós óra az összes csavart számba véve is csak 50-70 alkatrészből
áll, addig ez a csiga 309 piskóta alakú acél szemből, és 206 picike
szegecsből áll össze, tehát összesen 515 alkatrészből, amelyet mind
külön-külön készítettek. A szemeket persze egy célszerszámmal ütötték ki acéllemezből, de a lyukakat bizony meg
kellett egyenként dörzsárazni, a szegecseket pedig drótból alakították ki
egyenként. Egy-egy ilyen lánc elkészítése még gyakorlott mesternek is
rengeteg, szerintem legalább egy hetes munkájába kerülhetett. Nem is csoda,
hogy azokban az időkben, amelyből ez az szerkezet származik, az óra bizony
„úri huncutság” volt, még a leggyengébb minőségű szerkezeteket is csak a
jómódúak engedhették meg maguknak! A
két reménytelenül eltört szemet kidobtam – ennyivel rövidült a lánc, a már
fellazult, tönkrement szegecseket kihegyezett és kiedzett gombostűvel
kiütögettem a helyükről. Első feladatként nekiálltam elkészíteni a két
akasztó szemet. A rugóházba egy szigonyszerű, visszahajló kis kampóval
szokott kapaszkodni a lánc, ez csak érintőirányba húzásra van igénybe véve,
mert a jól beállított akasztómű a csiga olyan helyzetében állítja meg a
felhúzást, amikor a rugóház helyzete olyan, hogy a láncból kb: egy negyed
fordulat még a paláston van. Ám a kiegyenlítő csigába illeszkedő vég más, ez
egészen addig húzódik, amíg a csiga szélső helyzetében már sugárirányban áll
a lánc vége. Ennek rögzítésére egy csap van a csigába ütve, és itt tehát
szabályos kampóra van szükség, amely el is tud fordulni. Mindezt a
milliméternél kisebb méretekben… A
két szem elkészítéséhez kertem egy megfelelően vékony, törötten félretett
karórarugót, majd gázláng felett kilágyítottam. Most pedig először is meg
kell fúrni bele a szegecseléshez a lyukakat. No de mivel tud az ember
0.1mm-es lyukat fúrni egy papírvékony acéllemezbe? Egyáltalán: ilyen vékony
fúrók nem is kaphatóak a kereskedelemben, ez egy vastagabb hajszál mérete! A
fúrót tehát el kell készíteni. Ehhez fogtam egy törött, 0.5mm-es csigafúrót,
kilágyítottam, és leesztergáltam a szükséges átmérőre, majd
élesre-hegyesre-laposra fentem a végét (szívfúró profil). Alaposan
visszaedzve végre volt egy alkalmas fúróhegyem: A
fúráshoz azonban igen nagy precizitású fúró szükséges. Ilyen szerencsére nem
beszerezhetetlen, bár a kereskedelemben kapható kis fúrók - amilyenekből
csiszolás, polírozás céljára többel rendelkezem is (Miniplex stb) - meg sem közelítik a
szükséges precizitást, velük próbálkozva a fúró azonnal eltörne. Ezért
beszereztem egy oszlopos állvánnyal is rendelkező, különlegesen precízen
csapágyazott Proxxon törpefúrógépet, amelynek a befogása lehetővé teszi a
fúróhegy kellően pontos megvezetését. Nagy, 20-25 ezres fordulatszámon minden
gond nélkül ki tudtam fúrni a lyukakat, a kis rugólemezt addig ragasztással
egy erős, sima keményfa (szalagparketta darab) lapra rögzítettem: Ezek
után a fellelhető legfinomabb reszelőimmel nekiálltam „kifaragni” a kampókat.
Sajnos ezzel csak hozzávetőleges formát lehetett adni nekik, mert a reszelők
finomsága elégtelen ennyire apró munkákhoz, ezért készítettem egy
finomreszelőt borotvapengéből, úgy, hogy a penge élét csiszolópapíron
alaposan érdesítettem, és egy tűreszelőt – varrótűből, hogy szó szerint
értelmezhessük a nevét. Ez utóbbihoz szintén csiszolópapíron alaposan
felérdesítettem a tűt, majd üveg-keményre edzettem. Sajnos gyorsan koptak,
munka közben többször is újra kilágyítani, érdesíteni majd visszaedzeni
kellett őket, de végeredményben sikerült a két akasztószemet egészen
elfogadható kinézetűre kialakítani:
Természetesen a szemeket is kicsit edzettem, hogy erősebbek legyenek,
és ezek után esztergáltam jópár szegecset egy 0.4mm-es acéldrótból, ilyen
mütyür dolgokat még eddig nem is csináltam, jellemző, hogy úgy néznek ki,
mint egy mezei homokszem, és alig foghatóak meg csipesszel ( lenti képeken a
láncszemek kb: 1.8mm hosszúak): A
legvékonyabb szegecselő-szárral óvatosan helyére püföltem a szegecseket
(közben hármat elvesztettem, csak úgy..), majd finom kenőzsírral óvatosan
végigkenve egy egészen tűrhető állapotú láncot tartottam a kezemben, amit
gond nélkül fel is tudtam tekerni a kiegyenlítő csigára: A
járat most tulajdonképpen már össze is rakható lett, érdemes is megnézni, egy
abszolút tipikus, kiforrott, XVIII. század végi orsós szerkezetet láthatunk:
Turpisság persze még mindig maradt a dologban… Feltéve a felső
csapágylemezt kiderült, hogy a csiga kopásai miatt a kilincskerék annyira el
tud távolodni a csigától, hogy a kilincs átugrik. Több megoldás is eszembe
jutott, de a legegyszerűbbnek egy megfelelő átmérőjű és magasságú gyűrű
készítése tűnt, ami a csiga alá helyezve kotyogásmentesen tartja a helyén. A
gyűrű értelemszerűen akkor a legjobb, ha szorosan illeszkedik a kilincskerék
belső bemélyedésének a peremébe, tehát egy 3.5mm átmérőjű gyűrűt kell
készíteni, egy 1.4 mm-es furattal. Ezt
egy 6mm átmérőjű réz rúdanyagból készítettem el, és mivel a befogó patronjaim
legnagyobb mérete 3.6 mm, ezért a belső fogású lépcsőstárcsába fogtam be a
rudat. Szerencsére ez nem gond, ezek a tárcsák olyan pontosak, hogy a
külső-belső fogású két lépcsőstárcsát szembe egymásba befogva az esztergán
megforgatva a külső tárcsa tengelyén sem lehet semmiféle ütést érzékelni –
ugyanolyan pontosak, mint a befogó
patronok (hiába no, precíz NDK munka J ). A
kész gyűrűvel már tökéletesen ül a helyén minden, jól működik a kilincs is.
Nem könnyű ilyenkor a láncot a helyére fűzni, kézzel kell tekerni a rugóházat
és a végén már előfeszíthetem a rugót is, ide kellett a másik kis fogazott
kilincskerék, amelyet egy fix, csavarral rögzített kis acél idom véglegesen
megfog:
Oldalról szépen látható, hogyan tekeredik fel a cérnavékony lánc a
rugóház palástjára: A
csapágylemezeket a XIX. század első harmadáig jellemző módon ékekkel
rögzítették, ez a ma nagyon nehézkesnek és körülményesnek tűnő megoldás
kiválóan megfelelt, és jóval olcsóbb volt a csavarozottnál – hiszen akkoriban
a csavarokat és a csavarfuratokat bizony egyenként, kézi munkával
készítették! Nincs is két teljesen egyforma csavar egy ilyen órában
függetlenül attól, hogy a fő méretek egyeznek, tehát a csavarok alkalmasint
felcserélhetőek egymással – de kinézni akkor is másként néznek ki, mindenütt
látható a kézi munka, a reszelő nyoma. Az ékek azonban részben elkallódtak,
ezért 0.8mm-es kemény sárgaréz drótból gyorsan „helyeztem” pár éket, amelyek
szépen el is látják a feladatukat: A
járat helyrepofozása után szétnéztem a billegő környékén. Fájó hiányosság a
hajszálrugókulcs. Ezekben az órákban ez úgy működött, hogy az alant látható
fedőlemez félköríves kivágásában mozgott egy fogas ív, rajta egy
sugárirányban benyúló kis lemeznyúlvánnyal, amibe két pecket ütöttek
hajszálrugó-kulcs gyanánt. A lent látható kis fogaskerék felső, négyszögletes
végére illeszkedett a felhúzó-kulcs, és ezzel lehetett az órát szabályozni. A
fogaskerék háromszög fogazású, ezt a kis fogas ívet tulajdonképpen el lehetne
készíteni, de rettentő sok munkával járna, ezért inkább lemondok róla.
Igyekszem majd a hajszálrugó hosszának megfelelő megválasztásával
elfogadhatóan beállítani az órát, nagy pontosságot amúgy sem várok egy ilyen
korú és állapotú szerkezettől, már napi +/- 15 perc is elfogadható lenne.
Persze megjegyezném, hogy ezek az órák hordva már új korukban sem voltak napi
pár percnél pontosabbak. Bár állandó szobahőmérsékleten, nyugalmi helyzetbe
lerakva meglepő, sőt megdöbbentő pontosságra is képesek, a saját gyűjteményemben
is van két olyan, hasonló korú, sőt régebbi orsós óra, amely ilyen
körülmények között percen belüli pontossággal jár! A
billegő és a gátkerék rögzítésére szolgáló, jellegzetes összetett híd látható
az alábbi képeken. Ez egyfelől az alsó csapágylemeze – edzett acél
fedőlemezzel – a billegőnek, másfelől csapágylemeze a gátkeréknek is. A
gátkerék csapágylemezét ráadásul a billegő tengelyéhez képest oldalirányban
állítani lehet, így pontosan beszabályozható a járat:
Beépítve ez így néz ki (a kép éppenséggel egy másik órámról készült,
mivel elfelejtettem lefényképezni a beépített gátkereket, de teljesen így néz
ki ebben az órában is). A gátkerék másik oldalán látható, szintén nagyon
jellegzetes csapágyazás jellemzője, hogy itt a gátkerék is acél
csapágyfedőlemezt kapott, és a két csavar közül a belsővel a csapágyhidat
finoman tengelyirányban távolítani lehet a billegőtől, így állítható a
gátkerék tengelyirányú holtjátéka, vagyis az orsójárat esése. Ennek nagy a
jelentősége, mert az orsójárat csak nagyon szűk határok között működik, azon
kívül vagy elakad, vagy megszalad, ráadásul a gátkerék fogai már akár néhány
év alatt is kophatnak annyit, hogy megszaladjon a járat – ilyenkor utána
lehet szabályozni: A
billegőről leemelt hajszálrugónak csak szűken a fele maradt meg, a többi
elrozsdásodott, letört és elkallódott. Nincs meg a hajszálrugót rögzítő ék
sem. Kerestem egy kinézetre-vastagságra igencsak hasonló hajszálrugót a
készletemből, és meghajlítgattam az eredeti formájára. Mi tagadás, nem egy
precíziós darab, szerencsére bőven van hely („bőven”, hiszen közel egy
milliméter a légrés a billegő és a csapágylemez között J ), így a nem éppen kifogástalanul egyenletes
rugót is el lehet megfelelően rendezni. A rugó végét befűztem a gyűrűbe, és ékkel
rögzítettem:
Sajnos, mint azt már ez első szemlénél is megállapítottam, a billegő
felső csapja is letörött. Óriási szerencse azonban, hogy az angol mintájú
orsó a svájci-francia kivitellel ellentétben nem egy vékony csap rajta a
lapátokkal, hanem egy vastag tengely, átmenő síkokkal. A billegőbe illeszkedő
vége is „vastag”, 0.8 mm átmérőjű, márpedig egy ekkora tengelybe már lehet
lyukat fúrni, és a csapot pótolni. Így is tettem, az esztergán csapfúróval
0.4 mm-es furatot készítettem bele, abba beütöttem egy acél csappótlást, és a
végét megfelelően kis átmérőjűre leesztergáltam, majd edzettem-fényesítettem: A
billegő szépen a helyére illeszthető, a hajszálrugó rögzítésére még
esztergáltam egy nagyon vékony, aránylag hosszú (4mm) éket, és beállítottam
úgy a billegőt, hogy a nyugalmi helyzetben az orsójárat pont emelésen legyen,
a hajszálrugó pedig ne érjen se a billegőhöz, se a csapágylemezhez
(egyszerűnek tűnik, de persze egy bő óráig állítgattam.. J ): A
billegő felső csapágylemeze szépen áttört, díszített réz híd, a tengely a
rézben készített furatban forog, ami már eléggé oválisra kopott. Ezt
szegecselőn alaposan összehúztam, majd finom dörzsárral körkörösre és a
tengelynél csak kicsit nagyobb átmérőjűre alakítottam. A felső „csapágykő” a
szokásos módon két csavarral rögzített gyűrűs fedéllel tartott erősen
kiedzett acél félgömb idom:
Ezek után szépen helyre tettem mindent, és megpróbáltam az órát
elindítani. Persze, hogy nem ment elsőre, a gátkerék pozícióját-esését még
egy óráig kellett állítgatni, amikor is az óra hirtelen szép, egészséges
kattogással megindult, és megállíthatatlanul járt. Felhúztam teljesen
(rettegve, hogy bírja-e a meggyötört lánc..), és láss csodát, az óra szépen
le is járt, másfél napon keresztül, minden pozícióban ugyanúgy ketyegve!
Eszerint túl vagyunk a nehezén, halleluja! A
szerkezetre visszahelyeztem a – már nem létező – hajszálrugókulcs
fedőlemezét, szépen mutat, gazdagon vésett, aranyozott lemez, ha már
funkciója nincs is, iparművészeti és ötvös-remeknek még mindig elmegy.. J
Persze némi pontosság sem lenne rossz, ezért ideiglenesen visszateszem
a mutatószerkezet kerekeit, és egy gyorsan megbarkácsolt papírmutatóval
járatom az órát. Hatalmas meglepetésemre az óra a legelső összeállításban is
szerény fél órás sietést mutat egy nap alatt, ez igen biztató! A hajszálrugót
hosszabbra véve (persze a középállást ilyenkor mindig újra be kell állítani,
hiszen a hajszálrugógyűrűt kell elfordítani a billegő-tengelyen) ez csökken,
végül három lépésben, több napi megfigyelés és járatás után elértem a napi
kb.: 3-5 percnyi sietést, teljesen megbízható járás mellett. Ennél többet nem
is várok ettől a meggyötört és muzeális szerkezettől, bár érzésem szerint
lehetne tovább is finomítani, de az óra járása más pozícióban valószínűleg
amúgy is szórna ennyit – jó ez, sokkal jobb, mint amiben eleinte
reménykedtem, ez az óra ilyen pontosság mellett tulajdonképpen akár napi
szinten is használható lenne!
Most következhet az egyéb hiányosságok pótlása. A számlap alatti
szerkezeti képen látható a kissé kopottas, de még jól látható festésű
sötétkék eget szimbolizáló kerék a nap-hold szimbólummal, amely a gátkereket
hajtó közkerék tengelyére ül fel. Ez a kerék hajtja az alsó képen jól látható
picinyke magkereket, amelynek felfele nyúló tengelycsonkja forgatja a számlap
kivágásában a most még hiányzó kis szélmalom vitorlát. Látható a tokban a
szerkezetet megtartó kis rugós pöcök és rugója (6 óránál, hiszen jellegzetes,
a tokból előre kibillenthető szerkezettel készült az óra) és 11 óra irányába
az általam barkácsolt kilincskerék is, amely a rugómagot rögzíti: El
kell tehát készíteni a hiányzó kis szélmalom-vitorlát. Először is készíteni
kell egy lyukas-tengelyt, amely kinyúlik a számlap fölé, hordozza magán a
„vitorlát”, miközben alul ráékelhető a forgató kerék kis tengelycsonkjára.
Ezt 2mm-es sárgaréz rúdanyagból esztergáltam ki. Kis gondot okozott, hogy a
tengely átmérője kicsit kevesebb, mint 0.2mm, és ilyen méretű fúróm nincs.
Persze készíthettem volna egyet, de nem éreztem feltétlen szükségét,
megfúrtam a tengelyt 0.3mm-es fúróval, azzal, hogy majd a végén a tengely
kicsit összehúzom. A kis tengelyecske mások oldalát sima, lapos platóvá
esztergáltam, középen egy kiálló, kb: 0.3mm-es csappal, központosítás és
szegecselés céljából: Magát
a „vitorlát” 0.2mm-es sárgaréz lemezből készítettem el. Körzővel – vonalzóval
előkarcolva nagyjából kijelöltem a szűken 1cm átmérőjű kis kerék fő vonalait,
0.3mm-es fúróval az oszlopos fúrógépen kifúrtam a közepét, majd körbevágva,
finom csípőfogóval elnagyolva leszedtem a felesleget. A végső formát egy jó
félórás reszelgetés adta meg, a középpontban levő lyukat pedig dörzsárral a
tengely csapjának méretéhez igazítottam. Az enyhe elnagyoltság most
egyáltalán nem volt probléma, tekintve, hogy ez anno is egy kézzel, egyedileg
készített díszítőelem volt, kimondottan előnyére válik, ha látszik
„manufakturális” mivolta: A tengelyt a végén jó alaposan felszegecseltem a
vitorlára, és finom, recés fogóval úgy összehúztam a tengely végén levő
csövecskét, hogy pontosan felüljön a forgató kerék tengelyére (persze azért
lötyögős egy picit, de stabilan megáll, mindazonáltal tökéletes eredményt egy
pontos méretű csapfúró alkalmazásával érhettem volna el – valószínűleg jó pár
próbálkozás után). A
kész kereket lefestettem sötétkékre – talán nem a legjobb szín egy szélmalom
vitorlájának, de a feketét nagyon unalmasnak ítéltem, ez a szín viszont jól
megy a mellette, a számlap kis ablaka mögött forgó égbolttárcsa színéhez. A
vitorlára fehérrel még némi bordázatot is festettem, erősen kinagyítva talán
elnagyoltnak tűnik, de ez egy egész picike kerék, az órában, az üveg mögött
jól mutat: Következő,
nem kis kínnak ígérkeztek a mutatók! Az óramutató nagy, már igen régen nem
használt méretű tengelyen forog, a percmutató pedig négyszögletes végű
tengelyre illeszkedik – ez teszi lehetővé a kulccsal az óra állítását is. A
hosszuk ugyanakkor relatíve kicsi, hiszen külön segédszámlapon mutatja az óra
az időt. Az óramutatóval ezzel együtt szerencsés vagyok, találtam ugyanis egy
éppen megfelelő átmérőjű letörött nagyon régi asztali óra mutatócsonkot,
amelynek a karimája teljesen megfelelő, és egy másik, szintén törött, zsebóra
mutatódarabot. Mégpedig egy Breguet mutatót, ami nem stílustörés, ezen az
órán már, ha éppen hogy csak, de elvileg lehetett ilyen mutató (hiszen ezt a
mutatóstílust Breguet a XVIII. század végén honosította meg). A két alkatrészt
kicsit egymáshoz reszelgetve szépen összeforrasztottam. Az óramutató tehát
ezennel megvan: A
percmutató azonban reménytelennek tűnik, szögletes is a vége, Breguet is,
ilyen nem leltem sehol, senkinél, tehát el kell készíteni! A kiindulási alap
itt is 0.2mm-es kemény sárgaréz lemez volt. Kiméricskéltem a kívánt hosszt,
és fúrtam két lyukat a lemezbe. A nagyobbik mérete illeszkedik az óramutató
végén levő Breguet „alma” méretéhez, a kisebbik majd a tengely feladatát
fogja ellátni – „csak” fel kell majd a szükséges négyzet méretére bővíteni.
Kis marófejjel elnagyolva körbe megformáztam a lemezkét, majd a legfinomabb
reszelőimmel nekiláttam a „simogatásnak”: Jó
órás reszelgetés eredményeképpen egészen formás mutatót sikerült kialakítani,
a legtöbb gondot a központi, négyzetes tengelynyílás kialakítása okozta. A
mutatónak ugyanis szorosan, jól illeszkedve kell felmenni a helyére, ugyanakkor
az anyag olyan vékony, olyan kevés, hogy nagyon nem feszülhet, mert akkor
szinte biztosan felszakad a kör. Hosszú próbálgatás és igazgatás után
sikerült eltalálni a szükséges méretet, és a mutató kész! Az
órának eredetileg valószínűleg kékített acél mutatói lehettek, legalábbis a
fehér porcelánhoz ez illik, így a mutatókat érdemes lefesteni. Már csak azért
is, hogy a megmunkálás apróbb felületi egyenetlenségei eltűnjenek a festék
jótékony takarásában. J A mutatókat megfaragott
végű, gyurmába tűzött gyufaszálakra húztam, és lefestettem Modell Master
fekete festékkel: A
helyükön már egészen jól mutatnak, az óra megjelenése teljesen „normális”:
Ezután már csak a tok rendbehozatala marad. Szükséges méretű, erősen
domború üveget sikerült találnom, az alpakka tokot fémtisztítóval
megtisztítottam, felpolíroztam, a „csáléságokat” kiigazítottam. A szerkezetet
a tokban rögzítő, elvásott kis réz tengely helyett gyorsan „hegyeztem” egy
újat az esztergán. A számlapot szintén ékek rögzítik – mégpedig három, nagyon
apró ék, azokból is inkább újat készítettem. Az összerakott óra kellemes
jelenség, egészen normálisan jár, és nagyon jópofa, ahogy a kis szélmalom
forgolódik benne. A szélmalom járásán kiválóan követhető az orsójárat
jellegzetes, enyhén visszavezető járása, ugrándozva halad, minden megállásnál
alig-alig, de még észrevehető mértékben visszafelé forog, majd megint ugrik
egyet. Kellemes darab, remek dísze lesz gyűjteményemnek! |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu