Egy antik orsós ütős zsebóra restaurálásának képei
Jelen cikkecske apropója egy régi
„mellényúlás” korrigálására tett erőfeszítések viszonylag eredményes
végkifejlete lett. Jópár évvel ezelőtt vásároltam a régiségpiacon egy meglehetősen
kopottas, öreg, XIX. század eleji ütős, orsós („spindlis”) járatú zsebórát –
még csak nem is túl olcsón. Az óra ugyan nem működött, de nem tűnt
reménytelennek, és naiv módon bedőltem az eladó megszokott „csak ki kell
tisztítani” szövegének. Egy ilyen órát a helyszínen igazán megbontani nem
lehetett, többé-kevésbé „vakon” kell vásárolni. Az óra ránézésre nem volt túl
rossz állapotban, az ütőszerkezet nehézkesen bár, de működött, a számlap
erősen szennyeződött, felújításra szoruló volt, de megfelelő alapnak tűnt egy
alapos szervizzel feltámaszthatósára: Nos,
ez nem igazán sikerült ennél az óránál. Az órát megbontva komoly turpisságok
kerültek napvilágra. A legelső és legfájóbb probléma a törött orsó volt, amit
egy nagy csepp pillanat-ragasztóval „orvosoltak”, így a billegő nem lötyögött
ugyan össze-vissza a helyén, ezért nem tűnt fel rögtön a tengelytörés – de
ettől még persze működőképessé tenni csak új orsóval lehetett volna. Emellett
szakadt volt a rugóerőt átadó lánc, amelyet beakasztottak egy ponton a
szerkezetbe – így nem lehetett a szakadt láncos óráknál jellemző módon a
végtelenségig húzni az órát. A többi hiba ehhez mérten már semmiségnek tűnt..
A pórul járás miatt kissé morózusan fiókba hajítottam az amúgy szép és komoly
órát – és most, évekkel később egyszer csak úgy éreztem, megjött a lelkierőm
rendbe tenni. Különösen, hogy azóta már volt szerencsém készíteni néhány
orsót – bár nagyobbakat – így bizakodtam benne, ez is sikerülni fog. Az
óra maga amúgy egy a XIX. század legelejéről származó antik darab, tehát
nagyjából két évszázados lehet. A szerkezete egy technológiai értelemben
ugyan még félig manufakturálisan, de célszerszámoknak, már gépi (valószínűleg
vízi) erővel hajtott szerszámgépeknek, sablonoknak köszönhetően mégiscsak
valódi sorozatban készített szerkezet, a svájci óraipar korai remeke. A
„szokásos” orsós megoldással, láncos vonóelemmel, kiegyenlítő csigával, és
szép, jó arányú, már nem túl vastag (50mm átmérőjű, és az üveggel együtt
19-20mm vastag), empire jellegű sterling-ezüst tokkal. Az ütőszerkezetet az
akkoriban jellemző módon, a tok nyakának benyomásával lehet aktiválni, a
felhúzás és a mutató állítás természetesen még kulccsal történik, mi több, az
óra érdekességét jelentősen emeli, hogy megvan hozzá az eredeti, ezüst végű
kulcs is. A szerkezetet hátulról felnyitható porvédő fedél borítja (és
rögzíti), azt eltávolítva láthatjuk a szépen kidolgozott, de nem túldíszített
óraművet. A billegő hídja a francia, kontinentális
mintára „kétlábú”, tehát mindkét végén a csapágylemezre támaszkodó és két
csavarral rögzített – a brit órákra volt jellemző az „egylábú”, a billegő
fölé nyúló, csak egy oldalon rögzített híd. A billegő hídjától jobbra látható
kis ezüst fedél alatt a hajszálrugó-kulcs állítását lehetővé tévő kis áttétel
látható, a felhúzó-kulcsot használva ezzel lehet az óra pontosságát
szabályozni. Túl nagy pontosságot persze ezek a szerkezetek új korukban sem
tudtak, napi néhány perces szórás azonban elérhető volt velük. Bár az adott
korban már ismerték és a legmagasabb minőségi osztályba tartozó
szerkezeteknél használták is a rubin és más kemény nemeskő csapágyakat, de
ebben az órában még efféle nincs, rézben fut, ahol szükséges, ott edzett
acélon megtámasztott minden csap, tengely. Hát,
lássuk akkor a hibákat. Szétszedés közben az első, azonnal szembeszökő, és
leginkább fájó hiba az orsó törése. Már csak azért is, mert ez bizony igen
apró, a legkisebb alkalmazott méretek közül való, kb: 6mm hosszú, kicsi,
3mm-es gátkerékhez illesztve. Nem lesz könnyű elkészíteni. Ketté van törve,
és még a csap is hiányzik az egyik végéről – amúgy elég tipikusan, így
szoktak ezek az orsók eltörni: Szomorú látvány, ennek valahogy úgy kellene
kinéznie, mint az alábbi, egészséges, hasonló szerkezetből származó billegő
orsójának: Az
orsó természetesen nem javítható – újat kell készíteni. Előreláthatóan ez
lesz a legkellemetlenebb tennivaló az óra felújításához elvégzendők között.
De előbb érdemes szépen rendbe tenni az egész szerkezetet, tisztítani,
korrigálni, az egyéb hibákat javítani. A mutatók eltávolítása könnyű, a
számlap vékony, domborított ezüst, csak a pereménél pattan fel a szerkezetre,
egy parányi csap és furat pozícionálja, egyéb rögzítése nincs is. Eltávolítva
láthatóvá válik a klasszikus, korai elvek alapján szerkesztett, meglehetősen
összetett ütőszerkezet. A szerkezet azonban annyira össze van ragadva, a réz
elfeketedve, a csapágyak beragadva, hogy a tényleges szervizelés előtt, még
egyben kitisztítottam, kotyvában és benzinben alaposan átmostam. Ettől a réz
szépen visszanyerte a színét, a beragadt tengelyek-karok megmoccantak. Igazán
működni persze még nem működik az óra, de legalább gond nélkül szét lehet
szedni, nem fenyeget az a veszély, hogy egy-egy, a csapágyába teljesen
„belegyógyult” csap szétszedéskor inkább letörik, de nem jön ki a helyéről.
Nem utolsósorban fotogénebb, tetszetősebb is lett a szerkezet: A
fenti képen látható a komplett ütőrendszer. A finom acél karokon enyhe
korrózió, de semmi vész – kétszáz év elteltével ennyi belefér. A rézkefe és
polírkorong nyomtalanul el fogja tüntetni. Az ütőművet a korai, a XVII-XVIII.
századi ismétlőóráknál megszokott módon, csigán keresztül, kis lánccal húzza
fel a kiváltó-kar – ez bonyolult, sok alkatrésszel készülő megoldás, a XIX.
századra jellemző szerkezetekben már fogasléccel-ívvel kiváltva, közvetlenül
húzták fel az ütőrugót. Itt azonban ez a kis, acélkereket tekerő lánc
dolgozik, a végén a működtető-karba akaszkodó kis szemmel: Parádés kis alkatrész, kb: Ezen a képen már le van bontva az
ütőszerkezet zöme, már csak a nyomó-határoló és rögzítő rugók, valamint az
órát ütését szabályozó lépcsős-koronggal egybeépített csillag-kerék, és az őt
pozíciójában rögzítő nagy, rugós nyomókar látható. Megfordítva a szerkezetet és leemelve a
felső, nem csavarok, hanem négy kis kúpos pecek által rögzített csapágylemezt
elénk tárul a járat képe. Tipikus „spindlis” szerkezet, kiegyenlítő csigával,
amely közvetlenül hajtja a perc-kereket, az a közkereket, az pedig a felső
csapágylemezen rögzített gátkereket meghajtó korona-kereket. Látható a két
ütő-kalapács, és az ütőszerkezet lefutását szabályozó, öt fogaskerékből álló
fékrendszer is. A szerkezeten keresztbe fektetve a lánc, aminek szerencsés
módon legalább a két végén az akasztó-szemei megvannak, csupán egy helyen,
középtájon szakadt: Az
ütőmű fékrendszerét érdemes közelebbről is szemügyre venni, a lenti két kép
ezt mutatja meg. Ez a konstrukció átmenet a barokk kori, széllapátos
fékezésű, korai szerkezetek, és a XIX. század második felétől elterjedt, kis
Clement-horgonyos, rezgő-nyelves fékek között. Voltaképpen egy gyorsító
áttétel, amelyiknek a végén lévő kis, magányos acél fogas-tengelyét egy
állítható, excentrikusan elforgatható kis betétben csapágyazták, és ennek
állítgatásával elég jól be lehetett állítani a járat lefutásának idejét.
Korábban ennek helyén egy kis széllapát forgott, ami szintén jó, de
szükségszerűen jóval nagyobb helyigényű, magasabb konstrukció volt. Ezt
viszont aránylag laposra el lehet készíteni, és meglehetősen csöndesen is
működik, csöndesebben, mint az utódjaként elterjedt, Breguet-által bevezetett
rezgőnyelves megoldás. Egy hátránya azonban van: a kopás és a kenőanyagok
öregedésének függvényében erősen változhat a fékező-hatás, az ütés sebessége
tehát nem állandó, az évek folyamán jócskán változhat – ilyenkor tisztítani,
utána állítani kell: Mint
ezeknél az óráknál általában, itt is illik a kiegyenlítő csigát szétszedni,
és a kilincsművet kipucolni. Mind a csigából, mind a rugóházból bőségesen van
mit kitakarítani, vastag, fekete „lekvár” uralja a szerkezetet, de alapos,
egész napos áztatás majd mosás után szépen kitisztul minden. A kiegyenlítő
csiga végállásának határolása nem a megszokott, a lánc által felemelt kis
nyelv segítségével történő, hanem itt a lánc az utolsó fordulatnál benyomja a
jobb oldalt, a csiga teste alatt látható kis reteszt, és annak kiálló vége
akad meg a felső csapágylemezből kiálló határolón (ami történetesen egyben a
gátkerék hátsó csapágya is): Javítgatni való azért itt is akad, a fenti
képen is kivehető valamennyire, de a csigából eltűnt a lánc végének
beakasztására szolgáló parányi kis acél csapocska. Ezt pótolni kell, az egyszerűség
kedvéért egy kallódó, fogaskerék-tengely végének pont megfelelő méretű
csapját szegecseltem bele (így nem kellett esztergálni egy ilyen csapocskát –
lesz még úgyis bőven esztergálni való). Alapos kenés és zsírzás után végre
egy jó, és jól működő csiga várja a visszaépítését: A
lánc ettől persze még minden, csak nem jó. Szakadt, piszkos, picit rozsdás, szorulós
jószág. Több napos rozsdamaróban majd kotyvában áztatás, tisztítás, óvatos
egyengetés, végig-kalapálás, végül alapos olajozás után egészen jól járó,
használható lánc lett belőle, csak a szakadást kell megjavítani. Ennek egy
szem áldozatul esik (a szakadás oka az egyik szem törése volt), de bőven elég
hosszú maradt a lánc így is, és „csupán” egyetlen parányi szegecset kellett
készíteni. Korábban, a „restauráció Op1” néven futó, egy másik orsós óra
felújításáról szóló írásomban is egy hasonló problémát kellett megoldani, ez
is éppen ilyen, a lánc méretei is hasonlók: Javítandó hiányosság persze van még mindig.
Nem könnyen észrevehető hiba, de a hajszálrugó szabályozását lehetővé tevő,
fogas-ívvel mozgatott kulcs egyik kis határoló pecke is hiányzik. Parányi,
tizedmilliméter átmérőjű, pár tized hosszú kis réz pecek, de ezt nem lehet
semmiből pótolni – esztergálni kell egy újat. Persze ez azért nem egy
katasztrófa, viszonylag gyorsan, könnyen megvan, a helyére kerül, és most már
lehet lépni tovább: Ami
a képeken nem látható, mégis jópár órás munkát adott: gyakorlatilag az összes
csap és csapágy kopott volt. A fogaskerekek mindegyike szépen „harangozott” a
maga kis csapágyfuratában, jelentősen rontva az erőátvitel hatásfokát. Ezeket
mind, egyenként szegecselőn össze kellett húzni, a csapokat kicsit
fényesíteni és gondosan illeszteni. Jól elpepecseltem velük, de végül minden
a helyére került, a szerkezetet újra össze lehetett szerelni – ami nem is
egyszerű feladat. Hiszen a két csapágylemez tartja gyakorlatilag az összes
kereket, mindegyiknek egyszerre kell a helyére kerülni, majd még a láncot is
be kell fűzni. Ráadásul a felső csapágylemezt nem csavarok, hanem ékek
tartják, amíg ezek a helyükre nem kerülnek, addig egy kézmozdulatra is széjjelhullik
megint az egész. De lassan összeállt, a lenti képen kb: 11 óra irányában
látható a hajszálrugó-kulcs állítását lehetővé tevő kis négyszöges tengely
vége, rajta a kulcs helyzetét jelző mutatóval, a kis ezüst skála-lemezzel (az
óra felhúzó-kulcsával lehet állítani), fölötte, 12 óra irányában az
előfeszített rugó végét fixen rögzítő kis kilincs, 4 óra irányában pedig az
ütőszerkezet félig fedett rugójának háza: Az
alábbi képen az ütőszerkezet összeszerelt lassító áttétele vehető szemügyre,
itt látható a kis fogas-tengely lefutásának állítására szolgáló kis
excentrikus betét, amelynek a négyszöges vég-kiképzése könnyű állíthatóságot
eredményez: Nem
könnyű az ütőszerkezetet sem összerakni, a lánc pozíciójának az ütőrugó
négyszöges tengelyén szigorúan meghatározottnak kell lennie, különben nem
annyi órát fog ütni a szerkezet, mint a valóságos érték. Legalább egy, de
ennél az öreg szerkezetnél inkább két fordulattal elő is kell a rugót
feszíteni, vagy nem lesz ereje a kalapácsok emelgetéséhez. Az alábbi két
képen jól látható az ütőszerkezet nyugalmi, és ütési állapotban, lenyomott
kiváltó-karral: A
jobb oldali képen pár apró nyilacskával próbáltam könnyebben megérthetővé
tenni a szerkezet működését. A jobb szélen, a kék nyíllal jelölt kiváltó-kar
vége felütközik a zöld nyilacskával jelölt, a mutatók tengelyétől lefelé
látható lépcsős-tárcsán (a csillag-kerék alatt), és ez fogja meghatározni az
órák ütésének számát. Értelemszerűen ez azt is jelenti, hogy az ütendő órák
számától függően más mélységig nyomható a tok nyaka, 1 órakor csak alig, egy
egész kicsit szalad be felütközésig, míg 12 órakor egészen a tokig
benyomható. Finom tapintó-készségűek már a gomb benyomhatóságából nagyjából
becsülni tudják az időt. A kiváltó-kar amúgy egy egész kicsit odébb is nyomja
tengelyén a lépcsőstárcsát, amely így a kb: 7 óra irányában látható két kis
lila „pipával” jelzett nyúlvánnyal felszabadítja a negyedes tapintókart. Ez rugója ellenében „lecsap” a negyedeskerék
lépcsős-tárcsájára, letapogatva az ütendő negyedeket – a képen a nagy lila
nyíl jelöli a negyedeskerék tárcsáját, a nyíl csúcsa a negyedes tapintókarra
mutat. A képen az is látható, hogy most a legfelső pozícióban fekszik fel a
tárcsán a tapintókar – most nem fog negyedeket ütni, ez az egész óra és az
első negyed közötti idő-intervallum. A kis sárga nyíl kb: 8 óránál az óra-ütő
kalapács emelőjét mutatja, míg a kis piros nyíl 11 óránál a negyedes
kalapácsét. Miután a szerkezet kiütötte az órákat, akkor a 9 óra irányában
látható okkersárga nyíllal jelzett emelőkar helyére visszafordítja a negyedes
tapintókart, közben kiüti a szükséges negyedeket, minimális eltolással
egyszerre emelgetve a kalapácsokat. A
felül látható, négy kis piros pipával megjelölt négy csapágyfurat a már
bemutatott fékszerkezet kerekeinek csavarja. Nem ördögien bonyolult, de nem
is éppen egyszerű szerkezet. A
kalapácsok kis, a szerkezet körül körbe hajlított hang-rudacskákra ütnek: Ezek
amúgy árulkodnak az óra koráról is, ezt a spirál-rudas hangadót – ki más? –
maga Breguet vezette be, és nagyjából a XVIII. század legvégétől használták,
a korábbi órák a tok belsejében szorosan elhelyezett csengőkön, vagy magán a
tok oldalán „kopogtattak”. Ezek a hangadók jelzik, hogy az óra későbbi, ami a
valóságnak meg is felel, hiszen az óra a XIX. század elejéről, kb: az
1800-1820 közötti időszakból származik. A
piszkos tok is alapos tisztításon, polírozáson esett túl, régi fényét
vissza-adandó. Érdemes megnézni a tok fülét is jelentő nyomógomb megoldását:
a gomb ezüst golyócska, ezüst a kengyel is, és a szépen csiszolt félköríves
acél pecek, kis retesszel rögzítve illeszkedik a tok rövidke csövébe: Szép
részlet még az óra kulcsa, korabeli, eredeti ezüst fogójú kulcs, jól
elfeketedve persze, de alapos tisztítás, polírozás után ez is igen mutatós
lett: A
szerkezet tehát nagyjából összeállt, most jön az igazi probléma, az orsó
pótlása…. |
Bár különösebb reményeket nem
fűztem ahhoz, hogy ez egy ilyen kis méretű orsónál beválhat, de mivel sokkal
nagyobbnál már sikerült, így elsőként megpróbálkoztam a Magyar László-féle,
„Az órás” szakkönyvben ajánlott lemezorsó készítésével. Előtte hevenyészve
felszerkesztettem a pótlandó orsó méreteit: Látható, hogy valóban igen
aprócska, kb: 6mm hosszú, töpszli kis orsó ez, alapanyagként egy 0.3mm vastag
rugóacél lemezzel próbálkoztam: A formára reszelt kis nyelv
elcsavarásakor már nyilvánvaló volt, hogy teljes képtelenség lesz ezt
megfelelő pontosságúra munkálni, a csapok kialakíthatatlanok – ez a
technológia legalább háromszor-négyszer nagyobb orsónál, sokkal vastagabb
anyaggal alkalmazható – itt nem. Más megoldást kellett alkalmazni. Úgy
döntöttem, angol mintájú, fél-hengerként kialakított emelőfelületű orsót
fogok készíteni – a „spindlis” gátszerkezet sajátossága ugyanis, hogy a
billegő lengésszöge igen kicsi, 90° körüli, és maximum 120°-ban határolva is
van, tehát az emelő-lapátok nem kerülhetnek a gátkerék fogai közé akkor sem,
ha nem csak a tengely egyik oldalán vannak, hanem folytatódnak. A lényeg az
alábbi egyszerű műszaki vázlatról talán megérthető: Megemlíteném, hogy maga Breguet
ezzel a geometriával rubinból készített orsókat, acél gátkerékhez, amivel
igen jó szabályozási eredményeket ért el, függetlenül attól, hogy az orsós
gátszerkezet eredendően nem biztosít túl kedvező járatviszonyokat. A kiindulási alap egy edzhető
(ezt előtte leellenőriztem), 0.7mm vastag acél varrótű lett: Az emelő-felületek kialakítása
igényelt néhány célszerszámot. A polírozáshoz készítettem egy kis, egy
ébresztőóra-hajszálrugóból kialakított csiszoló „hegedűt”, és beszereztem egy
A tengely csapvégeit és lépcsős
felületeit esztergán szépen ki lehetett alakítani, ez ment elég gyorsan: Az egymáshoz képest 100°-al
elforgatott emelőfelületek kialakítása már nem volt ennyire egyszerű, de
végül egy egészen orsónak tűnő tárgy lett a végeredmény: Persze az élet nem ennyire
egyszerű. Az első orsóról kiderült, hogy a billegő a tengelyt befogadó furata
nem teljesen egyenes (talán ennek igazgatásakor is tört el az előző orsó),
ezért nem tudtam elérni, hogy a billegő ne üssön elfogadhatatlanul nagyot. A
hajlítgatás közben az új orsó persze szintén eltört… Végül felfúrtam a
billegő furatát jóval nagyobbra – de végre egyenesre – és egy nagyobb (0,27mm
helyett 0.6mm) illeszkedő átmérőjű orsót készítettem – így erősebb is lesz a
tengely. Ez már egyenesen futott, csak az emelősíkok szögét nem sikerült jól
eltalálnom – nem emelt megfelelően a gátkerék… A harmadiknál megszaladt a
reszelő, de végül a negyedik orsó már szabályszerűen funkcionált, alant
látható a félresikerült, eltört, csámpás kísérletek maradványainak egy része: A jó orsó jól fel is szorult a
billegőben, az egyenes-futása is elfogadható: Ám némi alá-kanyarodást mégis
produkált, ezért az emelősíkok nem dolgozó felét kicsit tovább reszeltem, a
lapátok így kb: 120°-os körszelvények lettek. Utána már szépen billegett a
helyén, jöhetett a hajszálrugó visszahelyezése, és persze a hozzá tartozó
csapágy-furat is összehúzást, a fedőlemez átcsiszolást-polírozást igényelt: Leírva talán nem tűnik
vészesnek, de a gyakorlatban bizony több délutánt-estét elvitt a kísérletezés
– mégis úgy érzem, megérte. |
Az óra most már össze-szerelhető. Vissza
lehet tenni a szerkezetet a tokba, az alábbi képeken talán az is jól látható,
a belső, rugózott fedeles porvédő karimája miképpen rögzíti azt a helyén: A
tokban az ütés hangja is jól értékelhető – csengő, elég tiszta hangon üt az
óra, bár ehhez elég hosszan kellett igazgatni az össze-akadásra hajlamos kis
rezonáns-rudakat, és gondosan beállítani a kalapácsok nyugvásának mélységét.
Üttetni viszont már könnyű, hiszen a szerkezet a helyén van, minden
üzemszerűen működik: Az
üveg számlap nélkül is megtartja a mutatókat, és azok a mutató-áttétel
kerekeit, tehát az órát ebben az állapotban is már jól lehet tesztelni,
járását figyelni – amíg a számlap felújítása elkészül. A pontosság
elfogadható, pár perc naponta, többet nem is várok. Az óra a kopottas járat
miatt néhányszor meg-megállt, de aztán összejáratódott, ezek az elakadások
megritkultak. Mint gyűjteményi órától, ez elfogadható: A
teljesen elfeketedett, lehámlott számlap átcsiszolást és újra-ezüstözést,
végül egy védő lakkréteget kapott. Persze ezzel a festett feliratozások is
világgá mentek, ezeket újra kell festeni. Mivel az indexeket fizikálisan
belepréselték a vékony ezüstlemezbe, így ez nem volt megoldhatatlanul nehéz,
finom tuskihúzóval szépen pótolni lehetett mindent: A
kész számlap a helyére került, az óra végre működőképesen, és esztétikailag
is elfogadható állapotban várhatja a következő kétszáz évet. Ami remélhetőleg
már nem lesz annyira viszontagságos, mint ami már mögötte van: |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu