A szocialista ipar gyöngyszemei: GUB – Poljot -
Wosztok
Ezen kis írásomban megpróbálom bemutatni az „érett” szocialista ipar
csúcsmodelljeit, a 60-as és 70-es évek bevált órakonstrukcióit, és azok közül
is a legjobbakat. Három olyan órát, amely a maga kategóriájában igenis teljes
értékű vetélytársa volt a svájci óraiparnak, és amelyeket máig büszkén és
elégedetten hordhatunk.
Elsőként jöjjön egy GUB, abból is egy 68.3 szerkezetű automata. E
szerkezet gyökerei egészen a negyvenes évekig nyúlnak vissza, akkor született
meg az alap Specimatic konstrukció. Ez az automata igazán egyedi, érdekes és
sajátságos szerkezet. A korai modellek még 17 kövesek voltak, később növelték
a kőben futó tengelyek számát (bár az eredeti 17 köves modellek is tartós és
megbízható óráknak bizonyultak), végül a kiforrott, a 60-as és 70-es években,
nagy tömegben gyártott kivitel 26 köves lett. A szerkezetnek többféle
variánsa született, alapvetően a billegőben (nagyobb pontosság), illetőleg
dátumszerkezet ráépítésében volt közöttük különbség. De az alap ugyanaz, és a
szerkezet 90%-a csereszabatos az „ős”, 17 köves kivitellel. Lássuk tehát
magát az órát: A képek rájuk kattintva
kinagyíthatóak! Az
első képen az óra még felújítás előtt látható, a második már a
„helyrepofozott” állapot, majd a hátlap. Jellegzetes, 60-as évekbeli GUB,
lapos, elegáns, kecses tok, hosszú, vékony tokfülek. A tok aranyozott
sárgaréz, a hátlap rozsdamentes acél. A hátlap felirata 20 mikronnyi
aranyozásról tanúskodik – és valóban, a GUB-ok meglehetősen tartós aranyozást
kaptak – valamint vízállóságot ígér. Ez azonban legfeljebb enyhe
cseppállóságot jelentett, ezek az órák nem voltak jól tömítettek, a beázás
sokukkal sajnos el is bánt. Az első képről rögtön látható még a korabeli GUB
órák igen jellemző problémája, amely csak egy-két évtized elmúltával került
napvilágra: a számlap bevonására alkalmazott lakk a napfényben fokozatosan –
és sajnos általában foltosan – besötétedett. A lakk vízbázisú, a számlapról
kotyvával óvatosan le lehet törölgetni, így aránylag könnyen szebbé tehető a
számlap. De a feliratokra vigyázni kell, egyes esetekben a kotyva azok
festését is oldja! A tok is újraaranyozásra szorul, a plexi hibás és nem is
illeszkedik jól, a korona is cserélendő – ráadásul sajnos a felhúzó-tengely
menete is kissé korrodált, nem kis munka volt az órát széppé tenni! Az óra
tokjának minősége megfelel az adott időszakban készült középkategóriás svájci
órák minőségének, minden további nélkül összehasonlítható az olcsóbb Doxa,
Cornavin, Marvin stb.. órák minőségével. Az esztétikum is hasonló, az óra
semmiképpen sem kelti olcsó és silány jószág benyomását. Lássuk akkor magát az óra
lelkét, a szerkezetet: A
szerkezet klasszikus, középrotoros elrendezésű, meglehetősen nagy átmérőjűnek
minősülő automata. A kidolgozás láthatóan az ipari célszerűségnek van
alárendelve, amit kell, azt gondosan megmunkálták, a többit azt csak
amennyire muszáj volt. A díszítetlen szerkezet picit „nyers” benyomást kelt,
de mégis bizalomgerjesztő. A szerkezetet két kis, csavarral rögzített fémnyelv
tartja a helyén, és a számpon támaszkodik, tehát elölről kell betenni, az
üveg behelyezése előtt. Először is kiemelem a szerkezetet, majd a jól látható
kis aranyozott sárgaréz biztosítórugó eltávolítását követően leemelem a
rotort: A
rotor csapágyfémmel bélelt siklócsapággyal forog el az edzett acél tengelyen,
és fixen össze van préselve a csapágy házaként is funkcionáló kis meghajtó
fogaskerékkel. A szerkezetről látható a klasszikus, ¾-es Glashüttei
hidas elrendezés, vagyis a billegő és a horgony kivételével az összes
alkatrész egyetlen nagyméretű híd alatt foglal helyet. Manapság az
újjáélesztett Glashüttei óraipar büszkén ápolja ezt a hagyományt, de őszintén
szólva különösebb műszaki előnye nincs ennek, a ¾-es híd jóval
olcsóbban állítható elő, viszont nehezebben szerelhető. Én személy szerint
azon régi (és igényes, drága) szerkezeteket kedvelem a legjobban, amelyeknél
minden tengelyhez önálló híd tartozik, ezek számomra a legszebbek,
egyértelműen ezek a legkönnyebben szerelhetőek-karbantarthatóak, de így
sokkal drágább szerkezetet gyártani.
Látható a billegő jellegzetes, a GUB órákon alkalmazott
ütésbiztosítása, amely funkcionálisan teljesen megfelel a szokásos
Incablocnak, de sajátságos formájú rugót alkalmaztak. A szerkezet első
ránézésre az egyszerűség és funkcionalitás benyomását kelti, de látni fogjuk,
hogy ez azért nem teljesen igaz rá. Érdemes megszemlélni az
órát a számlap felőli oldalon is:
Teljesen konvencionális, a megszokott elvek alapján kidolgozott
váltókaros-körmös felhúzó-állító szerkezetet láthatunk, az alkatrészek
kidolgozása, elhelyezése semmiféle különlegességet nem rejteget, a kidolgozás
minősége is teljesen megfelel az adott időszak már emlegetett,
középkategóriás óráinak. A mechanizmus tartós és megbízható, a felhúzótengely
maga viszont rozsdásodásra (és így idővel törésre) hajlamos.
Tovább bontva a szerkezetet a billegő és a horgony könnyen
eltávolítható. Felülről jól érzékelhető a „telehidas” kivitel, és látható
három „vak”, tehát tengelynyílás nélküli kőcsapágy a rugóház felett. Ez igen
jellegzetes része a konstrukciónak: Az
óránál ugyanis nem a megszokott módon oldották meg a rugó felhúzását, tehát
nem a híd felett, szögletes, a rugómagot is képező tengelyre illesztették a
kilincskereket, hanem egy csőtengellyel rendelkező fogaskerék a híd alatt
képezi a rugómagot és egyben a felhúzó-kereket, és a rugóháznak egy átmenő,
kiemelés után kipottyanó kis tengelye van (amely voltaképpen nem is kell,
hogy elforogjon, csupán központosítja a rugóházat). Ez a fogaskerék – nem
kilincskerék, mert itt nincs kilincs – van csapágyazva a hídból lefelé kissé
kiálló három, domború rubinkő csapággyal. Maga a rugó és rugóház tehát így
néz ki: Az
automatához szükséges csúszófék a szokásos, egyszerű, egy lemezrugó-menetből
álló kialakítású. A konstrukciót az az elképzelés hívta életre, hogy a rugót
egyik oldalról a felhúzókeréken keresztül kézzel lehet felhúzni, de ugyanezen
fogaskereket a szerkezet felől húzza az automatika. A híd levétele után az
automatika az alábbi képet mutatja: A
rotor egy billenő-hídon elhelyezett kis fogaskereket forgat, amely a
forgásiránytól függően a nyomaték miatt elmozdulva az egyik irányba a tőle
balra lefelé látható kis fogaskereket, a másik irányba a nagyobb (három
könnyítő lyukkal ellátott réz koszorújú) fogaskereket forgatja. A kisebb
fogaskerék alsó koszorúján van elhelyezve a kilincs maga, amely két kis
acélidomból áll, rajtuk hosszú, „egérfarkinca” rugócskával (ezek láthatóan
benyúlnak a billegő alá). Azért van belőlük kettő, mert ezeket fél
fogtávolságnyira helyezték el, és így már fél fogosztásnyi elfordulásra
zárnak, vagyis ezzel a konstrukcióval a felére csökkent az automatika
holtjátéka. A réz fogas-koszorú egy fogas-tengellyel adja át a nyomatékot egy
tengelykapcsoló-keréknek, amelyben ferde pályán három kis acélkorong képezi a
kilincset. Ezen kerék felső, masszív fogaskereke már közvetlenül a rugót
húzza. Erre a tengelykapcsolóra azért van szükség, mert az óra kézi
felhúzásánál ez megszakítja a kapcsolatot a forgó rugókerék és az automatika
között, e nélkül az óra felhúzó-tengelye kézzel mozdíthatatlan lenne.
Mindenesetre igen érdekes és sajátságos, abszolút egyedi konstrukció,
különösen a két kis „egérfarkincás” kilinccsel. Talán jobban érthető a
működés, ha az automatika alkatrészeit külön is bemutatom: Az automatikától teljesen
független a futómű, amely így néz ki: Hagyományos,
középmásodperces konstrukció, órakerék-közkerék-másodperckerék-gátkerék
kialakítással. A középmásodperc-mutató meghajtását a közkerék végzi, a
szintén megszokott módon, lötyögés ellen egy lemezrugóval felülről
megtámasztott és fékezett kicsinyke fogastengellyel. Az alábbi képen látható
az órakerék és jobbra felette elfektetve a kis fogastengely, amely az
órakerék lyukas tengelyében csapágyazva hordozza a másodpercmutatót:
Alább a futómű felsorakoztatott alkatrészei külön is megszemlélhetőek.
Látható a sima koszorújú, jó minőségű, de tipikus tömeggyártott billegő,
amely lapos nivarox spirállal rendelkezik, és az egyszerű, de pontos horgony. A
szerkezet a gyakorlatban kiválóan bevált, erős, tartós és igénytelen.
Pontossága teljesen kielégítő, semmivel sem rosszabb, mint a svájci
vetélytársaké, napi 5-10mp pontosságig bizonyosan beállítható, de készült
belőle igényesebb billegővel kronométer minőség is (kézi felhúzós és automata
kivitelben egyaránt). Idővel a szerkezetet naptármodullal is felszerelték, ez
egy egyszerű kivitelű, műanyag csapágylemezzel készült „rápatkolás” volt,
alább látható egy ilyen szerkezet számlap felőli képe: Az
óra sok kiviteli variánsban készült, számomra a legjobban sikerültek a
domború számlapos, egyszerű, klasszikus darabok. Ezek valóban szépek voltak.
Készült sportosabb, csavaros hátlapú, már valóban jól tömített, vízálló
tokkal, és a 70-es évek divatjának megfelelően volt konzervdoboznyi méretű,
bumfordi tokkal is (ez utóbbi nálunk aránylag gyakori). A szerkezet nagyon
alapos továbbfejlesztése lett az 1970-es években a már nagy, 28800-as
lengésszámú Spezichron szerkezet, amely bár alaposan feljavított minőségben,
de a mai napig tovább él a Glashütte Orogonal/Union Cal26-os (GUB26) kiváló
és korszerű (és igen drága) szerkezetében.
Lépjünk tovább, lássuk a
következő órát, a Poljot De-Luxe modellt: Ez
az óra minden előítéletet félretenni kényszerít! Ez az óra egyszerűen gyönyörű,
a design időtlen, klasszikusan egyszerű, a számlap kissé domború,
gyöngyházfényű, a mutatók aranyból készültek, akárcsak a tömör, kiváló
minőségű, 14 karátos (pontosabban szovjet szabvány alapján 583 ezrelékes a
nyugatabbra szokásos 585 helyett) jellegzetesen orosz, vörös arany tok. A tok
– ellentétben megannyi „olcsó” svájci aranyórával - semmiféle spórolásnak nem
esett áldozatul. Nincsenek holmi merevítő tokgyűrűk, külső arany hátlap,
belső réz porvédővel, szó sem lehet üreges fülekről – nem itt a nyugatabbra
bizony előszeretettel alkalmazott anyagkispórolási technikákat hiába
keressük, ez a tok az IWC-k és jobb Omegák aranytokjaihoz hasonlóan tömör,
igen masszív és erős. Súlya is van rendesen, a mérlegen 25 grammot nyom, ami
nagyjából a duplája az átlagos svájci aranyóratokok súlyának, és vagy
háromszorosa a „spórolós” konstrukciók megszokott tömegének. A kivitel
egyszerűen hibátlan, kívül-belül tökéletesen eldolgozott minden, sehol
sincsenek nyers felületek, a tok hátulról is legalább olyan szép, mint
elölről. A kecses, ám tömör tokfülek keskenyek, de aránylag magasak és nagyon
erősek. Az órán sem kopásnak, sem elhasználódásnak semmi nyoma. A korona is
vörös arannyal hengerelt – sajnos ez utóbbi az igen vékony aranylemez miatt
már hajlamos kopásra, a saját két ilyen órám mindegyikére utólag kerítettem
hibátlan arany koronát. Egy jó pontot tehát rögtön adhatunk az órának, külső
kivitele, megjelenése és tokjának anyaga, minősége alapján akár a svájci
felső kategóriás, prémium darabokkal is nyugodtan versenyképesnek mondható.
Lássuk akkor, mit is rejt ez e szép tok: Az
óra itt sem okoz csalódást. Szépen díszített, igényes, nagyszámú, összesen 29
csapágykővel bíró, 2514-es típusszámmal jelzett szerkezetet láthatunk. A
rotor genfi csíkozással ékesített, az egész belbecs ránézésre
bizalomgerjesztő. A korábbi Glashüttével összehasonlítva ez a szerkezet
kisebb, és jóval finomabb benyomást tesz, a kidolgozás is jobbnak tűnik. A
rotort itt egy kis rugós nyelv biztosítja, azt eltávolítva leemelhető
tengelyéről: A
rotor itt is acél tengelyen, de a rotor csapágyának belsejébe helyezett kőben
futó csapággyal készült. Az irányváltást itt is elbillenő híddal oldották
meg, de a híd magára a rotorra van szerelve, és ráékelve két kis bolygókerék.
A szerkezet bal oldalát uraló híd alatt az automatika lassító áttétele
rejtőzködik. Az automatika az alábbi módon néz ki: Az
első képen látható, hogy tulajdonképpen egyszerű lassító áttételről van szó,
minden furfang nélkül. A két kis zöld nyíl jelzi a meghajtó kereket és annak
csapágyát (sajnos ez a felső csapágylemez nélkül sehogy sem maradt a helyén),
ezt hajtja meg a rotoron levő billenőhíd két kis bolygókereke közül a
forgásirány szerint éppen aktuális. A rendszer kilincse a felső
csapágylemezbe van beépítve. A kilincs azért van az áttétel elején (és nem
hagyatkoznak a rugó kilincskerekénél amúgy meglévő kilincsre), mert az a
teljes áttételen keresztül túlságosan nagy holtjátékot engedne meg. Az alábbi
két képen látható a rugóház és rajta a kettős kilincskerék, amelyek közül az
alsót hajtja meg az automatika, és ez rendelkezik alakzáró kilinccsel. A
konstrukció célja ugyanaz, mint a Glashütténél: lehetővé tenni az óra kézi
felhúzását is. Lássuk
akkor magát a futóművet! A futómű nem teljesen hagyományos megoldású,
elrendezése is érdekes. A közép-másodpercmutatót itt is kis fogastengely
hordozza, amelynek meghajtását a kettős, közös tengelyen elhelyezett közkerék
alsó koszorúja végzi. A kis fogastengely mindkét végén kőben van csapágyazva,
alul fix, az alsó csapágylemezben rögzített kis csőben (amelyen a perckerék
is forog), felső végén pedig (szintén kőben) a rotort hordozó kis hídban,
közvetlenül a rotor tengelyének alsó oldalán. Alább látható a bontott futómű,
illetőleg annak külön alkatrészei: A
konstrukció sajátossága, hogy nincs negyedeskerék, a perckerék akadálytalanul
forog a csapágylemezben elhelyezett fix tengelyen (amelyen a másodperctengely
is átnyúlik). A mutatók igazítását lehetővé tevő csúszó tengelykapcsoló
máshol, az első közkeréken lett elhelyezve, ez a kerék a fenti képen felső
sorban a bal szélső. Ennek alsó fogaskereke biztosítja a kapcsolatot a rugó
erejét közvetítő és a perckereket is meghajtó kis kerék és a mutatóigazító
szerkezet kereke között, mint az alábbi képen is látható: A megoldással leginkább
régi zsebórákban lehetett találkozni, de az orosz konstruktőrök valamiért ezt
a modern órát is így oldották meg. A számlap felől látható, hogy az
automatika és a futómű sajátos elrendezése miatt a mutatóállító szerkezet
összesen három kicsi kerékkel továbbítja a nyomatékot – egy nagy nem fért
volna el – amelyek közül a harmadik, kőben futó kis kerék a fentebb említett
tengelykapcsoló kuplungkerék által meghajtott, ezen keresztül vannak a mutatók
továbbítva. Az
órában a billegő ütésbiztosításánál a Poljotokban megszokott, csillag alakú
ütésbiztosító rugóját láthatjuk. A billegő csavaros, aránylag kicsi, az
emelőkő német módi szerint a billegő kiszélesített küllőjébe van beütve. A
hajszálrugó lapos, de jó minőségű Nivarox spirál. Az apró horgony kerek híd
alatt bújik meg, a gátszerkezet és a gátló jó minőségű, de rendkívüli pontosság
elérésére azért nem képes. Mérve teljesen egyenértékű a jó középkategóriás
korabéli svájciakkal, napi 8-15mp pontosságig gond nélkül beszabályozható.
Összességében ez az óra igen figyelemre méltó. A szerkezet igényes és
komplikált konstrukció, minősége, kidolgozása nem marad el korának jó nevű
svájci vetélytársaiétól. Megbízhatóságát és tartósságát már bizonyította, a
tok és a számlap pedig kifejezetten minőségi és esztétikus, mindenképpen
versenyképes jószág. A szerkezet diszkrét, de mégis szép díszítése pedig
kifejezetten kellemes meglepetés. A szerkezet amúgy számos más tokvariánssal
is készült, találkozhatunk vele vízálló acéltokban és az itt láthatóhoz
hasonlatos aranyozott tokokban is, a számlapok variációi is nagyszámúak. Az exportpéldányok
latin betűs feliratúak, és készült a szerkezet dátumos kivitelben is. Viszont
a hiedelmekkel ellentétben ezen, csúcsmodellnek számító aranytokos órák nem
kizárólag a nomenklatúra tagjai között terjesztett ritkaságok voltak, hanem a
papírok alapján Moszkvában bizony meg lehetett őket vásárolni üzletben (már
ha volt belőlük, mert hiánycikk volt, és ha valaki meg is tudta őket fizetni,
mert olcsók nem voltak). Hozzánk azonban tudomásom szerint nemigen hoztak
belőlük, ami mégis felbukkant, az turistaforgalomban, ill. a „baráti”
megszálló hadsereg állományán keresztül jutott ide, így kis hazánkban ezek
mindenképpen jelentős ritkaságnak számítanak, és a tok nagy nemesfémtartalma
miatt értékesek is. Megjegyzendő, hogy 2209 néven a szerkezetnek van kézifelhúzós
„testvére” is, amely azonos billegőt és alapvetően azonos futóművet
tartalmaz, természetesen az automatika nélkül. Ez 23 köves, és szintén a
De-Luxe modellekbe építették.
Mind ez a P2514 mind a GUB68.3-ra jellemző, hogy igen laposak. A
svájci vetélytársak zömében valamilyen meglévő kézifelhúzós alapszerkezetre
mintegy ráépítették az automatika hídját, így azok aránylag vastagok. Sok
közülük az automatika hídjának leemelése után kézi-felhúzósként gond nélkül
működik is, kivétel nélkül ilyenek a Rolexek is. Az orosz tervezők is
készítettek így órát (pl: Slava 2416, lásd a Simple Round tesztjét), de
ezeket a szerkezeteket eleve kizárólag automatának tervezték. Az automatika
áttétele egy síkban van a futóművel. Ez egyrészt helyet vesz el a futóműtől,
amely így kényszerűen finomabb, apróbb elemekből áll, ez különösen érezhető a
Poljot 2514-en, ahol a billegő is aprócska (ez a pontosságnak tulajdonképpen
nemigen tesz jót), másfelől viszont alacsony felépítést enged meg, és
valóban, mindkét óra automataként extralaposnak minősül, a P2514 a korabeli
mikro-rotoros svájci csúcsmodellekkel vetekedő, 3.5 mm-t alig meghaladó
vastagsággal bír! És akkor jöjjön egy igazán
izgalmas óra, a Wosztok Precision: A
Poljot De-Luxe mellé téve nyugodtan kijelenthető, hogy ez az óra is szép,
bármilyen magasra is tegyük a lécet! Nagyon ízléses és visszafogott
kialakítású, de a Poljotnál nagyobb, vastagabb, erősebb tokot láthatunk, az
óra – bár tulajdonképpen nem nagyobb méretű, csupán vastagabb – mégis sokkal
erősebb, masszívabb benyomást kelt. A tok elvileg vízzáró, a rozsdamentes
hátlapot menetes gyűrű rögzíti, a tok
aranyozott sárgaréz. Itt jól tömít az óra, de a korona tömítésében nemigen
bíznék meg, ezt az órát jószerént
cseppállónak merném titulálni. Kinyitva a tokot egészen káprázatos
látvány tárul a szemlélő elé: Ha
rosszindulatú lennék, azt mondanám: el sem hiszem, hogy orosz konstrukciót
látok. Nagy, erős, a legapróbb részletekig kidolgozott, abszolút minőségi, 22
köves, kifogástalan szerkezet rejtőzködik az órában. A hidak aranyozottak, a
szokásosnál erősebb csavarok mindegyike tökéletes, tükrösre polírozott,
pompás darab. Még a kilincskerékbe díszítésként nyomott öt kis csillagot is
kék festékkel futtatták a szebb megjelenésért – az ember eltűnődik, miért is
nem készítették ezt a tokot üveg hátlappal? Vegyük közelebbről is szemügyre
az órát!
Ami azonnal szembetűnik, az a billegő és az ő finomszabályozása. A
billegő igen nagy (a relatív megmunkálási pontosság javítása miatt minél
nagyobb a billegő, annál pontosabb lehet az óra), kiváló, hő-kompenzált,
csavaros kivitel, Incabloc ütésbiztosítással. Finom kivitelű Nivarox
hajszálrugója Breguet véggörbét kapott, és a finomszabályzó is érdekes
kialakítású. A kis, spirális kivágású beállító tárcsa forgatásával a
kitámasztó rugó ellenében lehet finoman állítani a kulcson. A konstrukciót
igen nagy előszeretettel alkalmazta annakidején a Zenith, de azért ez nem
kötődik kizárólag hozzájuk, már XIX. századi zsebórákban is előforduló
konstrukció volt, és a hattyúnyakas szabályozás mellett szívesen használta a
Patek is. Mindenesetre precíziós megoldás precíziós kivitelben. Véleményem
szerint ez a billegő és szabályozója a legdrágább svájci
presztízskronométereknek is díszére válhatna! A
billegőt kiemelve látható a horgony, amely szintén gondos, precíz
kialakítású. Látható az is, hogy külön kis csavaros híddal rögzített
fedőkövet kapott a gátkerék, a másodperckerék és a második közkerék is. Ez is
igényes, a kerekek kapcsolódásának pontosabbá tételével, a súrlódás jelentős
redukálásával pontosságot javító, ugyanakkor a szennyeződésekkel szembeni
ellenálló képességet is növelő megoldás, ráadásul igen esztétikusan, gondosan
kidolgozva.
Tovább bontva az órát szemügyre vehető a futómű maga: A
P2514-hez hasonló, kettős második közkerékkel készült futómű, ahol a
másodperctengely meghajtásáról szintén a kettős koszorújú közkerék alsó
koszorúja gondoskodik. Érdekes a másodperctengely kialakítása, a hosszú
tengely a felső hídban van csapágyazva – ott, ahol konvencionális
konstrukciókban a perckerék tengelye forog. A mutatók meghajtásáról, azok
igazíthatóságáról és egyszersmind a futómű meghajtásáról itt is az első
közkerék robusztus, erős kuplungja gondoskodik. Ennek legfelső (réz)
koszorúja hajtja a második közkereket, a vele szorosan összeékelt, alatta
található kis magkereket hajtja a rugó, és a tengely alsó részén levő másik
kis magkerék már a csúszó-kuplungon keresztül kapcsolódik a mutató állító
szerkezet két kereke közé, meghajtva a mutatókat. Ezeket az alábbi képeken
tüzetesebben is meg lehet vizsgálni. A kerekek és tengelyek minősége jó,
mellesleg erős, viszonylag nagy méretű alkatrészeket használtak, az öreg és
elhanyagolt, kenetlen szerkezeten számottevő bemaródást, kopást sehol nem
találtam, csupán szépen kifényesedtek a tengelyek és a fogaskoszorúk. A
kuplungkerék az alább látható helyen nyúlik be a mutató állító szerkezet két
kereke közé: A
számlap alatt is érdemes szemügyre venni a szerkezetet! Itt látható, hogy a
gátkerék alulról is kapott fedőkövet, amely igen igényes megoldás, kevesen
alkalmazták (pl. Rolex, de a Patek órákon mindig csak felülről kapott
fedőkövet a gátkerék, átlagos hordás, ill. a jellemző számlappal felfelé
lerakás mellett ugyanis ezen fut a gátkerék tengelye). A közkerék és a
másodperckerék alulról már nem kapott fedőkövet.
Látható, hogy negyedes kerék itt sincs, a percmutatót hordozó
fogaskerék csőtengelye szabadon elforog a csapágylemez részét képező fix
tengelyen, amelynek belsejében, kőcsapágyban forog a másodpercmutató
tengelye. Érdekes a váltókerék, amelyet kis rugó szorít oldalirányból neki a
meghajtó keréknek és a perctengely kerekének, a holtjáték okozta lötyögést
elkerülendő. Pedig ez a kis holtjáték (amely a hasonló konstrukciójú Poljoton
kicsit észrevehető) igazán nem lenne zavaró, de ez az óra elvégre
kronométernek készült! Igen
erős, masszív a felhúzó-állító szerkezet is. Erős, vastag karok, a váltókar –
mint a Poljotnál is – rugós rögzítésű, tehát nem egy kis csavart kell
meglazítani a korona kiemeléséhez, csupán a váltókar rögzítő csapját kell
benyomni. A sajátos kialakítás miatt a szokásos hornyoskerék –
mutatóigazító-kerék - váltókerék hármas helyett itt öt fogaskerékből áll az
áttételsor. A felhúzótengely is vastag, erős, strapabíró darab, és a
felhúzókerék – kilincskerék is a szokásosat messze meghaladó gondossággal kidolgozott.
A felhúzókerék külön csapágylemez alátétet és felső csapágybetétet kapott, az
órák többségében (még sokszor az értékesebb szerkezeteknél is) itt általában
csak egy vállas csavart alkalmaznak. A
koros szerkezetben sehol nem látszik kopás, kitisztítva gyönyörűen, hibátlanul
jár. Kis ügyeskedéssel napi 2-3 másodperces sietésre gond nélkül be tudtam
állítani, tehát az óra valóban képes kronométer követelményeknek is
megfelelni. Általánosságban, pl. egy korabeli 601-es Omega szerkezettel
összehasonlítva ez a 2809-es szerkezet inkább tűnik jobbnak, rosszabbnak
semmiképpen nem nevezhető, sem a kidolgozás, sem a járási jellemzők alapján.
Az óra sajnos nálunk ritka, még az említett szerkezettel készült Omegák is
könnyebben elérhetők nála. A szerkezet minőségére jellemző, hogy a kezembe
került ilyen órák nagyobb része sajnos igen rossz, lepusztult, elhanyagolt,
sokszor gyakorlatilag tönkrement külcsínnel érkezett, de a szerkezet mindig
működőképes maradt. Nagyon sajnálatos, hogy a Wosztok nem gyártja ma már ezt
a szerkezetet, kis korszerűsítéssel, másodpercstoppal kiegészítve jó és
tetszetős tokokban igen komoly vetélytársa lehetne a svájciaknak,
valószínűleg töredék áron.
Az, hogy ezek az órák annak idején nem tettek szert különösebb
presztízsre, azt épp áruknak, eredetüknek és tömeges mivoltuknak köszönhették
(no meg az „eszed-nem eszed, nem kapsz mást” kényszerének), pedig
összehasonlítva például a 70-es években tömegesen készült gyenge
horgony-gátszerkezetes, pláne a pecek-gátszerkezetes svájci divatórákkal,
azok drágábbak, ám lényegesen silányabb minőségűek voltak. Ezekről az órákról
elfogultság nélkül is ki lehet mondani, hogy teljesen versenyképes minőségűek
voltak korabeli svájci vetélytársaikkal. Ám én még elfogult is vagyok velük:
szeretem ezeket az órákat, szép és jó konstrukcióknak tartom őket, látható,
hogy az őket megalkotó konstruktőrök a körülményektől függetlenül kreatívan,
ügyesen és nagy szakértelemmel jártak el. Mindhárom órát amúgy nagy sikerrel
exportálták annakidején Nyugatra, az exportot sokkal inkább a gyártási
kapacitások, mint az érdeklődés hiánya korlátozta. Jelen pillanatban
Nyugat-Európa ill. az USA gyűjtői köreiben ezek az órák komoly értéket
képviselnek, és keresettek. |
|
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu