Íme
a javítás tárgya:
Öreg Cornavin óra a 60-as évek végéről, 70-es évek elejéről. Arogno 152-es kaliber, 17 köves, kiforrott szerkezet, aranyozott sárgaréz tokban. Szép óra, de az állapota nem éppen újszerű. Az üveg karcos, a tok piszkos, az aranyozás sok helyen lekopott. A mutatók és a számlap egy kicsit piszkos. A szerkezet hébe-hóba, meg-megállva, hatalmas nagy késéssel jár, a billegő bágyatagon, kis lengésszöggel kalimpál. Az egész szerkezet piszkos, az olaj besűrűsödött. A szerkezet csapágyai azonban nincsenek elkopva, minden remény megvan arra, hogy az óra tisztítás, felújítás után szép és megbízható lesz. Lássuk a teendőket!
Először is
“műtéthez” szükséges eszközök:
Nyitókés, csipeszek, csavarhúzók, mutatólevevő fogó, órás nagyítók, polírozó korong, óraolaj, olajozótű, üveg és rézkefe.
Első lépésben
levesszük a tok hátlapját, és elénk tárul a szerkezet képe:
Most leeresztjük a hajtórugót a kilincs kis csavarhúzóval való kiakasztása után, miközben a felhúzó koronát az ujjaink között fékezzük, nehogy hirtelen leszaladjon, és emiatt esetleg károsodjon a felhúzó szerkezet. Ezek után kiszerelhetjük a tokból a szerkezetet. Ezt korrekt módon két csavar rögzíti, amelyeket a képen a két piros nyíl mutat. De előbb a felhúzó tengelyt kihúzzuk a kapcsolókar rögzítő csavarjának lazítása után (kék nyíl), majd a két rögzítő csavart eltávolítva, a tok-középrészből előre “kipottyan” a szerkezet számlapostól:
Ezek után a mutatólevevő fogóval levesszük a mutatókat, és a számlaplábakat oldalról rögzítő két picike csavar oldása után levesszük a szerkezetről a számlapot. (A piros nyíl az egyik számlapláb csavart jelöli, a másik vele átellenben van. A kék nyíl a felhúzó-tengely helyét mutatja.)
A képen a piros nyíl mutatja az órakereket. Az órakerék és az ő laprugója ilyenkor már akadálytalanul levehető a perctengelyről. A zöld nyíl a felhúzó- állító szerkezetet mutatja, míg a kék a billegő alsó csapágyát. Láthatóak a levett számlap lábai, ezek rögzítik a számlapot a szerkezethez. A számlap hátulja is szennyeződött, tisztítani kell.
Ezután kezdjük a szerkezet szétszerelését. Elsőként levesszük a hajtórugó kilincskerekét. Ez a tengelyén keresztül van csavarral rögzítve. Ezek után a billegőt emeljük ki a helyéből, de nagyon óvatosan, mert a hajszálrugó nem nyúlhat meg:
A piros nyíl a horgony csapágylemezét mutatja, a két zöld nyilacska a horgony két határoló-peckét. Jobbra látható a kivett billegő, a billegő felső csapágylemezének tartócsavarja és a hajtórugó kilincskereke és annak csavarja.
Ezek után következik a horgony, amelynek külön csapágyhídja van. Itt bizony kiderül a turpisság. A horgony picit rozsdás, és ami a nagyobb baj, az egyik horgonykő nagyon lötyög, majd ki is esik a helyéről. Ez okozta a szerkezet megbízhatatlan működését. Mivel ehhez a szerkezethez alkatrész már nem beszerezhető, ezért ez nagy problémának tűnik. Némi utánjárással azonban a Tangón (Ecseri úti használtcikk-piac) 500Ft-ért találtam egy azonos szerkezetű, hiányos tokú, tönkrement számlapú példányt, amelynek hibátlan a horgonya. Ez megoldotta a problémát.
A képen látható a horgony (az új), a horgony felső csapágyhídja, és a futómű felső csapágyhídja, benne négy rubin csapágykővel.
Ezek után jön a gátkerék, a másodperckerék, majd a segédkerék. Ezek közös csapágyhidat kaptak, amelyet három csavar rögzít. Ezt levéve a kerekek a helyükből kiemelhetőek. Mivel ez az óra kis másodpercmutatós, így a másodpercmutató a másodperckerék hosszú, az alaplemezből lefelé kinyúló tengelyére van közvetlenül ráékelve. Központi másodpercmutatós óránál külön kihajtása van a központi másodpercmutatónak. Mivel ez a szerkezet síkjából kiemelkedik, így átlagos esetben a kis másodpercmutatós órák szerkezete valamivel laposabb, és egy kicsit egyszerűbb felépítésű lehet. Itt most megfigyelhetjük az óra teljes futóművét (az áttekinthetőség kedvéért a kilincskerék a helyén van):
A futómű itt látható alkatrészei az alábbiak:
-1- Gátkerék |
-2- Másodperckerék |
-3- Segédkerék |
-4- Perckerék |
-5- A meghajtórugó kilincskereke |
-6- Kis felhúzó kerék |
-7- Kilincs |
|
|
Végül kiszereljük a hajtórugót. Ennek hídja három csavarral van rögzítve. A hídon rajta maradt a kis felhúzó kerék és a kilincs a kilincsrugóval. Mivel ezek kicsit nehezen, ragadva járnak, ezért leszereljük őket, hiszen külön ki kell tisztítani őket:
Mivel a komplett felhúzó-állító szerkezet is viszonylag nehézkesen jár, és egy kicsike korrózió nyoma is látható itt-ott, ezért kiemeljük helyéről. Íme a rommá szétbombázott Cornavin alkatrészei tisztítás előtt:
A képen balra fent a felhúzó- állító szerkezet alkatrészei, alatta a rugó látható. Jobbra fent a futómű kerekei, a gátkerék, a horgony és a billegő, lent az óra alaplemeze, amelyben az egyszerűség kedvéért bent maradt a perckerék. Vegyük sorba az alkatrészeket:
-1- A meghajtórugó kilincse |
-2- A kilincs csavarja |
-3- A kilincs rugója |
-4- A kis felhúzó kerék csavarja |
-5- Kis felhúzó kerék |
-6- Váltókar |
-7- A vezérlő kar rögzítő csavarja |
-8- Vezérlő kar |
-9- A váltókar rugója |
-10- A felhúzó szerkezet hídja rugókarral |
-11- A felhúzó szerkezet hídjának csavarjai |
-12- Kapcsoló kerék |
-13- Körmös felhúzó kerék |
-14- Mutató igazító kerék |
-15- Váltókerék |
-16- Órakerék |
-17- Az órakerék rögzítő laprugója |
-18- Segédkerék |
-19- Másodperckerék |
-20- Gátkerék |
-21- A futómű felső csapágyhídja |
-22- A horgony felső csapágylemeze |
-23- Horgony |
-24- Billegő a hajszálrugóval és felső csapágyhíddal |
-25- Az óra alaplemeze |
-26- Perckerék |
-27- Meghajtó rugó a rugóházzal |
-28- A rugóház felső hídja |
-29- Kilincskerék |
-30- A kilincskerék rögzítő csavarja |
-31- A csapágylemezek rögzítő csavarjai |
|
|
A szétszerelt órát tisztító folyadékban és benzinben tisztítjuk. A tisztító folyadék (kotyva) kenőszappan, víz és szalmiákszesz elegye. Hihetetlenül rémisztően büdös, szúrós szagú, zavaros lé. Viszont döbbenetes tisztítóhatású, néhány órás - egy napos áztatással nem csak a legkisebb résben megbújó bármiféle szennyeződést oldja ki a helyéről, de a benne levő ammónia a felületi rozsdát is eltávolítja. Az alkatrészeket kis kosaras drótszűrőbe tesszük, és előbb a tisztító folyadékban áztatjuk órákig (egy befőttesüveg erre kiválóan alkalmas), erősen szennyeződött, vakrozsdás alkatrészeket akár egy napig. Majd nagyon alapos vizes átmosás és száradás után benzinben is megúsztatjuk az alkatrészeket. A horgonyt és a billegőt azonban csak benzinben tisztítjuk, mert ezek köveit – de a horgonyét mindig – sellak ragasztóval rögzítik, és ezt a ragasztóanyagot oldja a kotyva. Ezek után megkezdhetjük az óra összeszerelését, a szétszereléssel fordított sorrendben. Különösen a felhúzó szerkezet alkatrészeit sokszor nehéz helyrerakni, de a futómű kerekeinek tengelyeit is úgy kell beügyeskedni a csapágykövekbe. Itt kerül sor az olajozásra. Az olajozótűt bemártva az óraolajba minden egyes csapágykövet egy csepp olajjal megnedvesítünk. Kivétel a horgony csapágya, amelyet nem kell kenni, de a horgony köveit igen. A nem kőben csapágyazott felhúzó és mutatóállító szerkezet csapjait és fogaskerekeit is finoman meg kell kenni.
Óraolaj, olajozótű, valamint a futómű és a horgony csapágyhídja:
A számlapot és a mutatókat a tisztító folyadékba mártott kis vattapamaccsal megtisztogatjuk. Ezek után a számlap hátlapját is letisztítva visszakerülhet a helyére. A mutatókat csipesszel visszatoljuk a tengelyükre. Az összeszerelt szerkezet felhúzva azonnal, problémamentesen indul, végre szép egészségesen, a jó szabályozhatósághoz szükséges szép nagy lengésszöggel jár. A szerkezetet beszabályozáshoz néhány napig figyelni fogjuk, és ha kell, a kompasszal a hajszálrugón igazítunk a sietés-késés beállítására. A szerkezet elég jó minőségű napi 5-15mp pontosság eléréséhez. Az óra tokja azonban még mindig igencsak kopottas. Most ezt kell helyrehozni. A tokot le kell köszörülni a karcok eltüntetésére, majd újra kell aranyozni. Ezt megtesszük a felhúzó-tengely koronájával is.
Az aranyozáshoz, a tok kiköszörüléséhez, polírozásához szükséges eszközök:
Miniplex fúró, köszörű- és polírózóbetétek, arany elektrolit, tartóedény, nikkelezett anód, tartócsipesz, tápegység (3-6V). Az elektrolitba merített tárgy a feszültség rákapcsolása után lassan 24K-os tiszta aranyréteggel galvanizálódik. Ez szép, mélyvörös óarany színű, az ötvözött arany általában világosabb, sárgább. Sajnos ez utóbbi kopásállóbb is, de a kereskedelemben csak tiszta arany elektrolit szerezhető be, az ötvözött aranyok ciános oldatban vannak, és beszerzésük méregengedélyhez kötött. Sebaj, beérjük a tiszta színarannyal…
Az újraaranyozott tok rozsdamentes acél hátlapját is tükrösre polírozzuk. A végeredmény egészen elfogadható:
Most már csak az üveget kell kicserélni. A lünetta belső mérete 31.8 mm. Ide 320-as, vagyis 32mm-es üveget teszünk. (Mindig 2-4 számmal nagyobb plexiüveg kell, hogy jól beszoruljon a helyére. Pontos méretű üveget ugyan kézzel is be lehet pattintani a tokba, de ki is fog onnan esni…) Az üveg berakásához körmös szorító fogó kell, ez összeszorítja a plexi peremét, és egyszerűen a helyére lehet tenni:
A felújított tokba visszaszerelt óra kap egy szép
bőrszíjat, és felfrissülve várja a következő 30 évet: