Beépített, műszerfali, fedélzeti, navigációs órák:
Leírás, szerkezeti képek: |
ACS BLOK-55 Ritka, érdekes orosz (SZU) fedélzeti óra. Voltaképpen egy 24 órás skálázású, de két napos (a kis ablakban első-második napot váltja) kapcsolóóra, a sima időmérésen túl hosszú távú folyamatok időzítésére, és rendszeres ütemjel-adásra. Tartalmazza a repülőgép-fedélzeti 27V-os fűtést – és rengeteg kontaktuspárt az időzítő részhez. Látszólagos egyszerűsége ellenére igencsak komplex szerkezet, a kronóknál is alkalmazott két rugóházas alapszerkezetre építve. Masszív, jó kivitelű, hibátlanul működő műszer, 1989 utolsó negyedévében gyártva. |
Leírás, szerkezeti képek: |
AGAT Igen érdekes modell, a klasszikus Zlatouszt Typ-1 horgony-gátszerkezetes szerkezet átalakításával kialakított, minőségi, zsebóra finomságú 15 köves, 8 napos járat. Hátsó gyűrűs felhúzású-állítású műszerfali óra, billenthető-átfordítható bakelit házban, masszív, mart alumínium vázzal. Járműben vagy speciális asztali keretben használhatták. Felújítva, megbízható, pontos működéssel. 10*4 cm méretű, érdekesség. 1960/70-es évek. |
Leírás: |
CSSZ 122 Klasszikus orosz (SZU) repülőgép-fedélzeti időmérő. Sima járat, csak az időt mutatja, másodperc-stop funkció az egyetlen extra szolgáltatása. Mindazonáltal a kronóknál is alkalmazott 2 rugóházas alapokra épülő, meglepően komplex szerkezet – fizikálisan ugyanaz a szerkezet, mint a kronóknál, csak a kiegészítő részek nélkül. A konkrét óra 1982 utolsó negyedévében készült, szép állapotban, jól működik. |
Az óra felújítása, leírása képekben:
|
JUNGHANS Második világháborús repülőgép-fedélzeti óra, Me-109G repülőgépből kiemelve. Alumínium tok, mágnesesség elleni árnyékoló lemez, J30BZ 17 köves, precíziós 36 órás járat, Breguet-spirál. Oszlopkerekes vezérlésű 15 perces kronográf, világító festés, sárgaréz kezelőszervek. Kb. 6*3 cm méret. Felújítva, különlegesség, 1942 körüli. |
Leírás, szerkezeti képek: |
KIENZLE Tipikus második világháborús repülőgép-fedélzeti óra, elsősorban a kis gépek, gyakorlók, kisebb szállító-gépek fedélzeti órája volt – ebben a feladatkörben a német repülőgép-gyártásban a legelterjedtebb. Látszólag egyszerű, de igen jól kivitelezett, nagyon masszív 11 köves, svájci horgony-járatos óramű, nagy méretű, 8 napos járást biztosító hátsó rugóházzal. Finoman kivitelezett, Mahle gyártmányú, kb: 6*6*4 cm-es alumínium öntvény ház. A forgatható lünetta belső skálája sajnos már hiányzik, de amúgy az óra állapota nagyon szép, működése kifogástalan. Felújítva, különlegesség, a II. világháború időszakából. |
Leírás, szerkezeti képek: |
Kienzle-Haller ZS-7 Nagyon érdekes kivitelű, nagyméretű műszerfali óra, meglehetősen pontos 7 köves horgony-járatú betétjárattal. Karos, felhúzású 6-7 napos járat, nyitott rugóval. Csak hátulról húzható-állítható, így kibillenthető, vagy kesztyű-tartóból hozzáférhető módon volt beépíthető – elvileg az 50-es években a lengyel Warsawa gépkocsik fedélzeti órája is ez volt. Két lámpafészekkel, a megvilágításnak, külön üvegen az óra-jelölésekkel, és süllyesztett számlapon a perc-skálázással. Nehezen besorolható, érdekes jószág, igen méretes „bádog” tokban, kb: 15cm legkisebb átmérővel, 7-8cm mélységgel – nagy. Tűrhető állapotúra helyrepofozva, újrafestett üveg-feliratozással, újra beépítésre alkalmas állapotban. |
Leírás, szerkezeti kép: |
Kienzle-Haller ZS-7 Zsuk Az előzőhöz hasonló gépjármű-óra, elvileg egy korabeli Zsuk teher-gépkocsiból „kimentve”. Műszakilag azonos az előzővel, matt szürke festéssel - de ez kapott egy egész jó kivitelű asztali fa tokot, és elemről még a megvilágítást is biztosították – jópofa. |
Leírás, szerkezeti képek: |
KIROV 18 CS SZ Korai orosz repülőgép-fedélzeti kronográf. Az óra 1961 harmadik negyedévében készült – és ez még a II. világháború előtt elkezdett gyártású LeCoultre ChronoFlite változtatás nélküli pontos másolata, annyira, hogy az eredetivel jórészt csereszabatos. A korai I-15 és 16 gépek után alkalmazták a világháború összes szovjet repülőgépébe, utána pedig a korai Míg 21-es gépekig volt rendszeresített óra. Egyébként jó kivitelű 13 köves oszlop-kerekes, egy gombos kronográf, egy – nagy – rugóházzal, 8 napos járás-tartalékkal. Az általános állapota igen jó volt, a számlap világító festése pergett csak ki szinte teljesen, de felújítva kifogástalanul működik. |
|
Leírás, szerkezeti képek: |
KIROV 6MX Csodálatos orosz hajókronométer 1970-es gyártással. Az óra a Mahartnál ténylegesen hajózott, az Ugróczky-hagyatékból származik. A konstrukció 15 köves, Ulysse Nardin mintára készült klasszikus kronométer, karos-záróköves-aranyrugós (Earnshaw) kronométer-gátszerkezettel, kiegyenlítő csigával-lánccal, járástartalék (56 órás) kijelzővel. Nagy, tipikus bimetál kronométer-billegő, hengeres rugó, gyémánt felső fedőkő. Igen szép állapot, szerviz után még mindig pontosra beszabályozható, az eredeti, teljes belső és külső nagy tároló-dobozával – igazi gyűjteményi finomság! |
|
Leírás: |
M00420 Nehezen beazonosítható, újabb konstrukciójú orosz repülőgép-fedélzeti óra. Az elterjedt ACsSz utódjaként készült, annak továbbfejlesztésével. Egy rugóház, de máltai kereszttel és jó minőségű rugóval, gondosan kövezett, precíz óramű, Breguet-spirállal, egészen jó, akár kronométer pontossággal. Az ACsSz-hez képest továbbfejlesztés, hogy ütésbiztosítást kapott a billegő is, a gátkerék is. Kisebb méretű az elődjénél, 6.5*6.5cm-es, szögletes előlap, kb: 7cm mély, gondosan kialakított erős 27V-os fűtéssel, ami már a szerkezetre van szerelve, nem a házra, és külön hőleadó része van a gátszerkezetnél. Két körös kronó, centrál másodperc-perc kronóval, és óra-perc független körrel, két napos járástartalékkal. A ház hátul spiáter vagy alu-öntvény, és ez a darab valami dekompressziós balesetet szenvedhetett, mert szabályszerűen „felfújódott”, repedezett, picit hiányos is, javítgatásra került – de az óramű hibátlan, működőképes és pontos. Ez az óra 1990 negyedik negyedévében (a SZU utolsó hónapjaiban) készült, és csak az újabb, már a rendszerváltás-bomlás után fejlesztett gépekben fordul elő, én egy helyen találkoztam vele – a KA-52-es harci helikopter legújabb változataiban (a koraiakban még ott is ACsSz volt). |
Leírás, szerkezeti kép: |
Szextáns - Freiberg Professzionális hajózási műszer, 1962-es gyártású, NDK-Freiberg eredetű szextáns. Kettős tükrös szögmérő eszköz az égitestek (elsősorban a Nap) magasságának mérésére, a szélességi fok meghatározására. Nem óra, amiért itt szerepel, az az, hogy megtisztelő ajándék az Ugróczky hagyatékból – és különlegessége, hogy a Mahart flottájában sok éven át együtt hajózott a kicsit feljebb szereplő Kirovi hajókronométerrel, valós hétköznapi használatban. Eredeti dobozában, és még az eredeti NDK beszerzési és egy itthoni beszabályozási számlája is megmaradt. |
|
Leírás, szerkezeti képek: |
Poljot Deck Watch Pompázatos fedélzeti/megfigyelő óra a Poljottól, a 22 köves 53303 szerkezettel. A modell Ulysse Nardin mintára készült, nagy precizitású óramű, svájci horgony gátszerkezet, 40 órás járástartalék, máltai kereszttel a rugóházon, fedőkövekkel a horgonynál és gátkeréknél, végig kövezett futóművel. Breguet spirál, bimetál billegő, hattyú-nyakas finomszabályozó, igen jó, napi 1mp-en belüli beszabályozhatóság! Központi másodperc-mutató, segéd-tengelyes meghajtással. Krómozott, szinte hibátlan állapotú tok, hibátlan számlap, 1978 harmadik negyedévében gyártva! Saját, eredeti dobozában. A haditengerészest szabvány, fedélzeti megfigyelő órája volt (ezt vitték a navigációs mérésekhez a fedélzetre, egyben ez volt a nagy hajókronométer „vésztartaléka” is). Méretes zsebóra dimenziókkal, 63*19mm, súlya is meglehetős. Igazán pompás példány! |
Leírás, szerkezeti képek: |
Orosz harckocsióra 1194C-M3 (zömében a Molnia által gyártott), masszív kivitelű 13 köves svájci horgony-gátszerkezetes műszerfali óra, Breguet spirállal, 8 napos járású, hermetikusan zárt, mély alumínium tokban. Érdekesség, újszerű, ma is készülő modell. Feltehetően az 1980-as évek végéről származó készletezett, soha be nem épített óra lehetett, erre utal a már műanyag rugóház és az állapot. |
|
Tok állapota (1-6): |
5-6 |
|
Számlap állapota (1-6): |
6 |
|
Megbízhatóság (1-6): |
6 |
|
Méret (mm): |
65*47 |
Leírás, szerkezeti képek: |
Repülőfedélzeti óra Orosz gyártású ötnapos járat, igényesen kidolgozott katonai, repülőgép fedélzeti óra. Fém rugóház, 15 köves svájci horgony-járat. Finoman kidolgozott mart, könnyű alumínium tok, a lünettával állítható és felhúzható rendszer, 27V-os elektromos fűtéssel. Az eredeti műszerfali alumíniumlemezből készített asztali konzol, és az eredeti alumínium csavaros beszorítású beépítőkeret. Kb. 6*5 cm, 1965 harmadik negyedévében gyártva, érdekesség! |
Leírás, szerkezeti képek: |
ACsSz-1M repülőfedélzeti óra ACSSz-1M típusú, 3 napos járat, igényesen kidolgozott katonai, repülőgép fedélzeti óra. Két rugóház, máltai keresztekkel, 25 köves svájci horgony-járat, Breguet-spirál, nagy, kompenzált billegővel. Kronométer pontosság, két, független kronográfkör, az első perc-12 óra állapotkijelző ablakkal, a második másodperc-60 perc gyűjtővel, másodpercstoppal, belső, 27V-os elektromos fűtéssel és megvilágítással. Külön lemeztok konzolos beépítéshez. Kb. 8*7 cm, 1981 utolsó negyedévében gyártott érdekesség. A legelterjedtebben alkalmazott orosz repülőgép-fedélzeti óra. |
Leírás, szerkezeti képek: |
60-CSP repülőgép fedélzeti óra Az előzővel azonos műszaki alapon, de egykörös stopperrel készült repülőgép fedélzeti óra. Kiválóan kidolgozott 23 köves járat, kompenzált monometál billegő, Breguet spirál, kiváló pontossággal. Feltehetően készletezett óra lehetett, új, sosem használt, 1990 második negyedévében gyártva. Ezt az órát a Csisztopoli óragyár (Molnia) gyártotta – a konstrukció pedig a LeCoultre II. világháború előtti ChronoFlite modelljén alapszik – de már igen nagy átalakítással.
|
Leírás: |
WEMPE - Hamburg Klasszikus hajófedélzeti „kajüt-óra”, fél óránként ütő (de nem az órákat, hanem a hajón megszokott, őrségváltási időket ütő), amúgy egy feles-ütő szerkezet átalakítására épülő óramű. A gátló egy pecek-gátszerkezetes, 4 köves betétjárat – de megdöbbentően precízen beszabályozható, nagyon pontos járású óra. Erős, falra szerelhető 15cm-es réz óraházban, kulcsos felhúzással. Az óra láthatóan ténylegesen használatban is volt, de állapota kiváló. A mai napig kapható modell, kicsit igényesebb kivitelben (több köves horgonyjárattal) – szerény 700 euróért – de a klasszikus hajózási kajütóráknak mindmáig ez az „archetípusa”. |
Érdeklődés e-mailban: info@mvltrade.hu